Újra elmerülhetünk a hispániai mozivilágban, hiszen Spanyolország ezerarcú filmterméséből kapunk ízelítőt október 26. és november 1. között a Spanyol Filmhéten. A nagymúltú seregszemlét az érdeklődők az Uránia Nemzeti Filmszínházban tekinthetik meg. A tizennégy filmet felvonultató válogatásban az örök kedvenc, Pedro Almodóvar művészete kerül górcső alá. A nyitónapon a Velencében díjazott új filmje, a Párhuzamos anyasorsok bemutatásával veszi kezdetét a vetítéssorozat. Emellett a programban további két alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmet is ő rendezte, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmet producerként jegyzi. Almodóvar művészetét és életfilozófiáját ismerve nem meglepő, hogy a programban kiemelt helyet kaptak a női sorsokról, küzdelmekről és élethelyzetekről szóló friss alkotások.

UZSG – 061.hu

A Spanyol Filmhét keserédes nyitófilmjének, a Párhuzamos anyasorsok történetében két egyedülálló nő sorsa fonódik egybe véletlenszerűen, miután egy napon adtak életet gyermeküknek. Almodóvar régi-új favoritja, Penélope Cruz mellett a hasonlóan tehetséges Milena Smit a mű másik főszereplője. A vetítés kísérőprogramjaként fellép a világhírű Las Migas flamencoegyüttes, az est díszvendége pedig a film férfi főszereplője, Israel Elejalde lesz.

Almodóvar másik filmheti bemutatója is nagy érdeklődésre tarthat számot, ez az Emberi hang című rövidfilm. A mű kuriózuma, hogy ez a spanyol mester első angol nyelvű rendezése, mely egy különös parafrázis, Jean Cocteau azonos című színházi monológjának szabad adaptációja. Hősét, a hűtlen szeretőjére várakozó nőt, a briliáns Tilda Swinton alakítja. A témakörnél maradva: szintén női közösségbe enged bepillantást a tavalyi év sikerfilmje, a 2021-es Goya-gálán négy díjjal is elismert A lányok, amely egy zaragozai katolikus leánygimnázium mindennapjai tárulnak elénk (október 27.) Akár egy szociofotó: a patriarchális társadalom tovább élő tradíciói adják az október 28-án látható Vakító villanás című film alaphangulatát, amelynek amatőr szereplői jórészt önmagukat játsszák, egy elnéptelenedő extremadúrai falu idős asszonyai kerülnek ezúttal középpontba.

A filmhét műfajilag is színes felhozatallal büszkélkedhet, ugyanis vígjátékokat, road movie-t és thrillereket is vetítenek. Az elsőhöz sorolható az Egy kis kellemetlenség, mely két magányos, különböző korú nő, azaz két generáció egymásra találásának komédiája, amely egy különös eltartási társbérletet mutat be. Merészen frivol kapcsolati komédia a Szenvedélyes szomszédok, Cesc Gay (Péntek Barcelonában, Truman) kamaradarabja, amelyben egy középkorú madridi házaspár új szomszédokat kap, és nem meglepően a viszonyok igencsak összegabalyodnak. A morbiditás határán táncol a fekete humorral átszőtt road movie a beszédes című Normális világ, amelyben egy madridi színházrendező anyja halálakor ellopja a koporsót, hogy az asszonyt kívánságának megfelelően az óceánba temesse. A Goya gyilkosságok szószerint vérbeli thriller, melyben a történet egy rejtélyes gyilkos körül forog, aki Goya rémképekkel teli rézkarc-sorozatának ihletéből merítve szedi áldozatait, méghozzá a felső tízezer köréből. A rangidős nyomozót egy hölgy, Maribel Verdú alakítja. Szintén nyomozástörténet Isabel Coixet (Az élet nélkülem, Könyvesbolt a tengerparton) fentemlített Benidormban havazik című alkotása, amelynek egyik producere volt Pedro Almodóvar. A sztori hőse, a magányos, rigolyás Peter (Timothy Spall) Valenciában élő testvérét indul meglátogatni, akiről azonban kiderül, hogy rejtélyesen nyoma veszett. Két műfaj határán egyensúlyoz a drámának és thrillernek egyaránt felfogható, s három Goya-díjjal jutalmazott, Ane. A Baszkföldön játszódó hideglelős alkotásban a biztonsági őrként dolgozó Lide nyomoz a lánya után, aki a környéken kirobbant zavargásokban tűnt el. A társadalom elé tart tükröt a megtörtént bűnesetet feldolgozó Guillem halála című film: 1993-ban egy szélsőjobboldali csoport megölt egy fiatal antirasszista fiút. A sajtó az áldozatot hibáztatta a történtekért, a szülők azonban eltökélten küzdöttek az igazságért.

Dokumentarista jellegű a naplórészletekből és archív filmfelvételekből álló, s a zárónapon (november 1.) vetített Vivian Barrett naplója, amely egy asszony és egy férfi történetét meséli el a 20. század közepéről. Egyfajta önreflexió Az Üdvözöljük Spanyolországban! című dokumentumfilm, melyben bevándorlók nyilatkoznak arról, mi lepte meg őket új hazájukban. Végül egy csemege a képzőművészet rajongóinak: október 27-én a filmhéten lesz látható először A művészet templomai sorozat legújabb része: a Salvador Dalí ifjúkora azt a kevésbé ismert életszakaszát mutatja be, mielőtt a festő csatlakozott volna a szürrealista mozgalomhoz.