A hétvégén tuti nem lesz nehéz lefoglalni a gyerekeket és az apukákat, ugyanis két izgalmas közlekedéssel és veterán járművekkel operáló rendezvény is lesz július utolsó hétvégéjén. A Közlekedési Múzeum különleges veterán autókkal, motorokkal, egy repülőgéppel és egész napos programokkal várja az érdeklődőket, míg az Aeroparkban éjszakai reptérlátogatás mellett oldtimer és modern járművek, nosztalgiarepülések, pályaválasztási foglalkozás és repülős talkshow is lesz. 

061.HU

VETERÁNOK AZ ÉSZAKIBAN

Veterán autós napot tartanak július 30-án a Közlekedési Múzeum szervezésében Budapesten, az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában. Az egyedi autó- és motorcsodák mellett a közönség egy olyan, több mint 60 éves repülőgépet is láthat, amelyet a Rubik-kocka feltalálójának édesapja tervezett. 

Különleges veterán autókkal, motorokkal, egy repülőgéppel és egész napos programokkal várja az érdeklődőket július 30-án, szombaton a Közlekedési Múzeum az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában 10 és 18 óra között, a „Veteránok az Északiban” elnevezésű rendezvényén.

A kiállítók jóvoltából Mercedesek, BMW-k, régi Skodák, Volvók, de a mindenki által ismert Trabantok és Wartburgok is láthatóak lesznek az egyedi helyszínen. A repülés szerelmesei sem csalódnak majd, hiszen egy eredeti, 1958-ban készült Rubik R-22SV Super Futár C típusú gépet is láthatnak majd, amelynek tervezője nem más, mint id. Rubik Ernő, a Rubik-kocka feltalálójának édesapja volt.

A látogatók a kifejezetten erre a napra érkezett járművek mellett megtekinthetik a „Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik” című időszaki kiállítás olyan különleges járműveit is, mint a Ford T-modell, a GAZ-12 ZIM, többféle Ikarus vagy a „Szellem” becenévre hallgató mozdony, amely a gőzmozdonyok sebességrekordját tartja Magyarországon.

A múzeum gyűjteményéből bemutatnak egy Pannónia T8-as motorkerékpárt is, amelynek különlegessége, hogy 1964-ben kifejezetten külföldi piacra készült, az Egyesült Államokba történő exportját követően pedig soha nem értékesítették, így mindössze 150 mérföldet futott. A motorkerékpárt, amely közel hat évtizeddel a gyártását követően tért vissza ismét Magyarországra, a múzeum a kiemelt gyűjteményfejlesztési programnak köszönhetően vásárolhatta meg az elmúlt időszakban, és most először mutatják meg a nagyközönségnek.

A nap folyamán a látogatók interaktív tárlatvezetéseken is részt vehetnek, ahol az egykori ipari csarnok titkai mellett közelebbről megismerhetik a Közlekedési Múzeum kiállításában látható járműveket, sőt egy bunkertúra keretében a járműjavító egykori hidegháborús óvóhelyet is felkereshetik. Délután mindezek mellett az Óbudai Egyetem veterán gépjármű-restaurátor szakának előadását hallgathatják meg az érdeklődők.

A nyári melegben ráadásul a gyerekek a helyszínen egy retro tűzoltóautóval vívhatnak vízipisztolyos csatát, de részt vehetnek rajzversenyen és egyedi „tetoválásokat” is kaphatnak. A program a „Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik” című kiállításra váltott jeggyel látogatható. 

REPÜLŐTÉR ÉJSZAKÁJA

Az éjszakai reptérlátogatás mellett oldtimer és modern járművek, nosztalgiarepülések, pályaválasztási foglalkozás és repülős talkshow is várja a látogatókat szombaton, a Repülőtér éjszakáján Budapesten az Aeroparkban. A Repülőtér éjszakáján megmutatják, mi minden szükséges ahhoz, hogy egy 180 férőhelyes repülőgép két út között mindössze 30 percet töltsön a földön, és időben induljon a következő járatra.

Két pilótaiskola is kitelepül a repülőmúzeumba, ahol a szakemberek bemutatják, hogy milyen út vezet a vitorlázó repülőgépektől a mai nagy utasszállítók pilótafülkéjéig, ehhez milyen tanfolyamok, képzések szükségesek a leendő pilótáknak, és beszámolnak arról is, milyen karrier vár azokra, akik ezt a hivatást választják.

Standdal fogadja a vendégeket a Hungarocontrol, ahol a légiforgalmi irányítás kulisszatitkaiba avatják be a látogatókat. Az Aeroplex of Central Europe gördülő kiállítása pedig a ferihegyi karbantartó vállalat munkájából ad ízelítőt. Immár hagyomány, hogy az Aeropark nagyrendezvényein egy-egy helikopter is landol a történelmi repülőgépek között: idén egy Schweizer 300-as gép vendégeskedik a kiállítóhely közepén.

A repülőtéri oldtimerek mellett különféle munkagépeket, köztük óriási hómarókat, hótolókat és két jégtelenítő járművet is láthatnak az érdeklődők. A szakemberek azt is megmutatják, hogyan történik a hideg, csapadékos téli hajnalokon az utasszállítók alapos jégtelenítése felszállás előtt.

Este életre kelnek a történelmi repülőgépek pilótafülkéi, sok évtizedes műszereket és rádiókat helyeznek üzembe a múzeum dolgozói, akik több kiállított gépen átforgatják a hajtóműveket, de beindítják a legendás “kukacbombázó” helikopter, a Kamov 26-os motorját is. Emellett folyamatosan zajlanak a tematikus séták, gurulnak a repülőtéri oldtimer autók, ki lehet próbálni a múzeum repülőgépszimulátorait, de különleges hangulatú nosztalgiarepülésen is részt vehetnek az érdeklődők a világ egyetlen üzemképes Li-2-es repülőgépén.

Az este vendége lesz Mónus Ferenc kapitány, aki 50 év alatt 25 ezer órát töltött a levegőben, és nemrégiben jelent meg könyve És mégis pilóta lettem címmel. A repülésrajongók találkozhatnak Hajdu Gergellyel, aki a világ egyik legmodernebb repülőgépén, a Boeing 787 Dreamlineren dolgozik, Antal Lajos pedig németországi repülőtéri élményeiről mesél.

Vezető kép forrás: LKK