Elhunyt 83 évesen José Luis Cuevas mexikói festőművész, szobrász és író, aki szakított a harmincas-negyvenes évek domináns muralista mozgalmával, és egy új művészeti mozgalom, a La Ruptura (elszakadók) élére állt. A művész hétfőn Mexikóvárosban halt meg a mexikói kormány közleménye szerint.

MTI

A korabeli muralisták, mint Diego Rivera, idealizált képet festettek a munkásosztályról, a földművesekről és a mexikói őslakosságról. Az új művésznemzedék élére álló Cuevas azonban az élet sötétebb oldalát ábrázolta, kicsavarodott, groteszk figurák jellemezték képeit és szobrait. Az 1950-es években a muralisták mozgalmával szemben a művészi szabadságot hangoztatta. Híres “la cortina de nopal” (fügekaktuszfüggöny) manifesztumában azzal vádolta Riveráékat, hogy kaktuszfüggöny mögül látják a mexikói életet. Ezt a tradíciót támadta 1967-ben “időszaki” falfestményével is, amelyet csak egy hónapra állított ki egy hirdetőtáblán, majd levette.

Hetvenéves pályafutása alatt világszerte számos nagy gyűjteményben állították ki munkáit. Pena Nieto mexikói elnök Twitter-bejegyzésében úgy fogalmazott: “Cuevas emléke az egyetemesség, a szabadság és az alkotás szinonimájaként marad fenn”. A festő 1934-ben született Mexikóvárosban, és már gyermekként a művészetek felé fordult, 14 évesen abban a művészeti iskolában állították ki először műveit, ahová járt. Mivel két évre ágyhoz kötötte a reumás láz, kimaradt az iskolából, de továbbra is képezte magát, fiatal felnőttként az elmegyógyintézet ápoltjait rajzolta, ahol fivére dolgozott.

1959-ben a Sao Pauló-i Biennálén grafikájával első díjat nyert, és ezzel megnyílt előtte a művészvilág. Provokatív művészete és személyisége miatt sok ellenfelet szerzett, egy alkalommal állítólag lövöldözés is volt az otthonánál. Egy Colima városának ajándékozott szobra, az Obszcén figura, amely egy durva, négykézlábra ereszkedett emberi lényt ábrázol, aki egyik lábát felemeli, mint a területét jelölő kutya, nagy felháborodást okozott, ezért a helyi önkormányzat eltávolította a köztérről.

fotó:El Universal