A 89 éves francia zeneszerzőt, az elektronikus zene és a környező világ hangjelenségeiből komponált “konkrét zene” úttörőjét Párizsban, szerdán éjjel érte a halál.

MTI

Pályafutása alatt két tucatnyi lemez jelent meg szerzeményeivel, filmzenéket (Ember a felvevőgéppel, Tudom, mit tettél tavaly nyáron) és baletteket is komponált, mások mellett Maurice Béjart-nak is szerzett zenét. Környezeti hangokból, zajokból, zörejekből, szöveges szekvenciákból épített hangkollázst és gyakran használt zenei idézeteket is. Leghíresebb művét, a Messe pour le temps présent című balettet 1967-ben szerezte, a művet Maurice Béjart koreográfiájával Avignonban mutatták be először.

Pierre Henry Párizsban született, és 15 évesen kezdett kísérletezni a tárgyak hangjaival. 1938 és 1948 között a Párizsi Konzervatóriumban Nadia Boulanger, Olivier Messiaen és Félix Passerone tanítványa volt. Az ötvenes évek végéig a francia közszolgálati adó, az RTF stúdiójában dolgozott, ekkor írta a Symphonie pour un homme seul című első nagyobb művét Pierre Schaeffer közreműködésével. Filmzeneszerzőként is ez idő alatt debütált.

 

A “techno nagyapjaként” emlegetett zeneszerző a hatvanas években alapította meg az első francia elektronikus zenei magánstúdiót Jean Baronnet-val. 1970-ben a Spooky Tooth brit progresszív rockegyüttessel együtt dolgozott a banda Ceremony című albumán.

Fotó: Prepared Guitar