23 év után újra a boltok polcain a rendszerváltás előtti idők legendás üdítőitala, a Gyöngy. Részben azért maradt meg a Gyöngy emlékezete, mert erősek volt a reklámkampányai, még Gyöngy presszók is voltak országszerte. Salamon József Attila a Yellowmill Cider Hungary Zrt. vezérigazgatója megérezte a régi idők szavát, és  a cég piacra dobta a legendás üdítőt. 

PZL – 061.hu

1, 75-ös kiszerelésű palackban forgalmazzátok a nosztalgiára építő Gyöngy üdítőt, miközben ebben a formátumban nem is létezett
Nem újragyártani akartuk az egykori Gyöngyöt, hanem feléleszteni a márkát, és egy színvonalas, jó üdítőt piacra dobni. Eltelt majdnem 25 év, amióta nincs Gyöngy, azóta változott a gyártástechnológia, változtak az alapanyagok. Ha egyszer úgy adódik, limitált kiadásban, 1 literes, csavaros üvegpalackban is árulni fogjuk, de az inkább kuriózum lesz. Ami viszont konkrét terv: a vendéglátó helyeken kaphatóak lesznek az eredeti formára emlékeztető zöld kisüveges palackok a jellegzetes piros-fehér logóval, igaz, nem 0.25-ös, hanem 0.33-as kiszerelésben. Az új, 1,75-ös designnal  újragondoltuk a márkát, ami hozzáad az új termékhez, és nem leutánozza a régit, mintha egy az egyben vettük volna le az eredeti arculati elemeket. A műanyag palackok címkéin egy retro fantáziavilág jelenik meg – amit lehet akár megszépült emlékeknek is nevezni-, de jól kivehető az eredeti Gyöngy logó is, aminek komoly értéke van.

Salamon József Attila, a Gyöngy üdítőt újra alkotó 2016.07.04. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

Ha jól tudom, 1984-ben születtél, tehát nem is biztos, hogy ittál Gyöngyöt
1993-ban vonták ki a forgalomból, és én még ittam. Nagypapám hozta a házukkal szemben található kis boltból… És nagyon szerettem.

Mit gondolsz, miért pont akkor vonták ki az üzletekből?
A rendszerváltás után mindenki nyugati termékekre vágyott, és a Coca-Cola és Pepsi üdítőit kezdték el vásárolni. Pedig a Gyöngynek is lett volna létjogosultsága…

Miért pont a Gyöngyöt vettétek elő? Ott van a Róna, a Sztár, a Viking – ezek a termékek ugyanúgy elvéreztek a rendszerváltás után, ahogy a Gyöngy is.
Igazság szerint nekem a Gyöngy logója tetszett meg nagyon. Tavaly novemberben kezdtem el nyomozni a retro üdítők világában. A Gyöngy-logót úgy is le tudtam rajzolni, hogy húsz évig nem láttam ilyen palackot. Azt gondoltam, hogy érdemes lenne utána nézni, hogy ki lehet a logó, és akkor már csak néhány nap hiányzott ahhoz, hogy lejárjon a védjegy oltalma.

Salamon József Attila, a Gyöngy üdítőt újra alkotó 2016.07.04. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

Nyilván nemcsak a logóban kell hinni, hanem a termékben is. Az eredeti receptet gyártjátok újra, vagy valamennyit lágyítottatok, finomítottatok az ízvilágon?
Az eredeti receptúra már nem lelhető fel, de mi olyan üdítőt alkottunk, amely minőségében versenyezni tud a legnagyobb gyártók termékeivel. A keverő mesterünk alkotta újra, emlékeire, érzéseire hagyatkozva. A szocializmus üdítőiben nem volt gyümölcs, ebben viszont van rendesen, azért is írhattuk a palackra, hogy valódi gyümölcsből készült, és a többi szénsavas üdítőhöz képest kevesebb a Gyöngyben az adalékanyag… Ez egy jó minőségi ital, ami érződik az árában is, úgy pozicionáltuk, hogy a Gyöngy a minőségi retro üdítő. Fel akarjuk venni a versenyt a két nagy gyártóval, ami talán fellengzősnek tűnhet, de nincs értelme kicsiben gondolkodni.

Használni fogjátok a régi reklámfilmeket?
Sajnos, nem állnak rendelkezésünkre, újat forgatunk, ha minden jól alakul, akkor Bíró Icával készülne a szpot. Most ott tartunk, hogy termékmintát kért tőlünk. Április közepén indultunk be igazán, három hónap alatt eljutottunk oda, hogy boltokban a termék, igaz, éjt nappallá téve ezen dolgozott a csapat.

Az egykori Gyöngy sorozat teljes ízvilága megjelenik a boltokban?
Hosszú szortimentet tervezünk. A narancs ízzel indultunk, de hamarosan jön a citrom és az őszibarack íz is, utóbbi kuriózumnak számít az üdítők piacán. Később szeretnénk meggyes, szőlő, tonik és gyömbér ízekkel is előállni. 

Salamon József Attila, a Gyöngy üdítőt újra alkotó 2016.07.04. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

Hol van a cég központja? Egy kalocsai címmel találkoztam…
Kalocsa mellett, Császártöltésen van a palackozó üzem, az italt is ott keverjük. Az alapanyagokat is a környékről szerezzük be, a nyomda kiskőrösi, szóval, ez egy teljesen magyar termék. Egyébként a céget nem üdítő gyártására alapítottuk, cider manufaktúrát építünk Kalocsán, hamarosan elkezdjük majd a Yellowmill cidert forgalmazni. Borász vagyok, és néhány éve kezdtem ciderben gondolkodni, és szinte véletlenül találtunk rá a Gyöngyre.

És mit tapasztaltok, emlékeznek még a Gyöngy márkára?
Ez korosztályi kérdés, akik már éltek a hetvenes és a nyolcvanas években, azok ismerik a Gyöngyöt, csak esetleg azt nem tudják, hogy már újra az üzletekben van. A helyi kalocsai Coopokban már kinn van! Harminckét éves vagyok, még felismerem a logót, még benne van a tudatomban, viszont a barátnőm két évvel fiatalabb nálam, és ő már semmire nem emlékezett a Gyöngyből.

A Gyöngynek elegáns kampánya volt. Ezt a hagyományt tovább tudjátok vinni?
Az elegáns imázst már nem tudjuk visszahozni, hiszen már elmúlt az a kor, amiben erős hatást váltott ki, most már egy retro érzést kell elérnünk.

A Gyöngyhöz elképesztően sok ajándéktárgy készült a nyolcvanas évek elején. Ezeket gyűjtitek?
Amit lehetett mindent összeszedtem a Vateráról, hamutálakat, pohárkészletet… A gyöngyös kulcstartó Miamiból jött vissza Magyarországra, azt az E-bayen szereztem.