Ha a családnak köszönhetően puhára esel, annál nincs komolyabb dolog” – Berencsi Attilával beszélgettünk

30 év után újra lesz Beri Ary és a Pillangók koncert, a kultikus zenekar december 2-án lép fel a Dürer Kertben. De van egy Neuron nevű új zenekara is, itt azokat a dalokat hangszerelik meg, amik valamiért „benn maradtak”. Mi meg azokat a kérdéseket tettük fel, amelyek az elmúlt 30 évben, a több, mint egymilliós nézőszámot produkáló Szerelem első vérig című film bemutatója óta szintén benn maradtak. Berencsi Attilával beszélgettünk.

 PZL – 061.hu


Senki nem tudja, hogy mi történt velem, csak én… Az én motivációim, az én gondjaim… kizárólag én éltem meg. Fontos leszögeznem: engem nem tettek tönkre a filmek. Soha nem mentem el úgy tükör előtt, hogy én most beszavalok egy verset… Nagy serte-pertelés után mentem be a Filmgyárba, mert az adott pillanatban jó ötletnek látszott, és azt hittem, hogy az akkori zenekarom ebből valamit profitál. Mikor forgatni kezdtünk, még nem volt teljesen világos, hogy milyen hangulatú lesz a film… Amikor aztán megnéztem, láttam, hogy a főcímnél nevem helyett a gúnynevemet írták ki, és azt is rosszul… Innen elvágtam magam ettől a világtól, rájöttem, hogy nekem itt nincs keresnivalóm. Azzal volt alapvetően problémám, hogy egy osztályidegen fickót láttam a vásznon, aki abszolút nem én voltam. Olyan kritikákat kaptam az utcán, amik védhetetlenek voltak. Mivel nem volt bejelentett lakásom és postacímem, így a szeretet, a pozitív hozzáállás nem jutott el hozzám, csak az, hogy  „üssük agyon, itt a gyerek”… Amikor kisképzőbe jártam és rock and roll frizurám volt, no, az kiverte a biztosítékot az idősebb korosztályoknál, miközben nekik is ilyen volt anno a hajuk, kb. 15 évre voltak az egész sztoritól…Az a 15 év földtörténeti szempontból egy semmi… Valójában tényleg elképesztően rövid idő, és ehhez képest ennyi is elég volt hogy elfelejtsék: ők is voltak fiatalok. A moziba járó lányok  – nyilván azért mert nem volt előttük más minta – próbáltak azonosulni a filmbéli srác csajával. Viszont a való életben lévő aktuális srácaik nem örültek ennek a rajongásnak. Míg elmentem A-ból B-be naponta átlagban négy atrocitás ért. Még most is találkozom olyanokkal, akik harminc év távlatából azt mondják: ők anno szét akarták ütni a Fügét… Nem lehetett mindenkinek elmondani, hogy srácok, ugyanonnan jövök, honnan ti, nem én rendeztem és vágtam össze ilyenre ezt a filmet… Szóval, éreztem, már az elején, hogy nem kellene nekem ezt csinálnom… Nem bántom azokat, akiknek ez a film a fiatalságuk része volt, de én nem így terveztem a felnőtt életbe való belépésem, és azt kell mondanom, hogy nyugodtan kimaradhatott volna…

Ha néhány évvel idősebb vagy, talán a Megáll az időben kaphattál volna szerepet, és az mégis más státuszú film…
A Megáll az időre fel lehet nézni, arra büszke lehet az ember, a Szerelem első vérigre pedig nem… Nagyon sokszor megnéztem, sőt a Kisképzőben az is előfordult, hogy az egész osztály egyszerre váltott jegyet Gothár filmjére. Az ő stábja egyébként a Kisképzőbe jött szereplőket válogatni. Nálam egy lépcsővel volt feljebb a suliban Hormai Zsolt a rock and roll világában, aki szerepelt is a filmben.

Ahogy a filmben kinéztél, úgy öltöztél a hétköznapi életben is, vagy voltak stylist-ok akik kicsit igazítottak a megjelenéseden?
Nekem a filmben látható ruházatom volt az ünneplőm. Nem akartam felvenni, amit ők akartak, aztán később jobb híján elmentem egy öltöztetővel vásárolni. A hajam már akkor is én nyírtam, mai napig én nyírom magam, már tükör nélkül… Elektromos hajnyíróm volt, megtanultam a fokozatokat megcsinálni… Sőt most is sokaknak én nyírom a haját, mert nem fodrászként hanem szobrászként állok hozzá a frizurájukhoz. A forgatókönyvből rendszeresen kihúzgáltam a hülyeségeket… Egy idő után rájöttek, hogy ha nem vitatkoznak, jobban járnak. Aztán a második vérignél már nem is volt megírva a Füge szerepe… 2002-ben a Szerelem utolsó vérignél,  viszont már 16 író dolgozott a könyvön. Volt olyan rész, amiben diszkózik a Füge, és egyszer csak elkapja a mikrofont és bemondja, hogy egy lassú szám következik… Közöltem a rendezővel, hogy na, ezt biztos, hogy nem mondom el… Szóval, egy hetven éven felüli író próbálja levenni a kétezres évek trendjét… Az utolsó vérignél 19 könyvet dobtam ki úgy, hogy csak aaz első oldalakat olvastam el… Volt, amiben két kidobó beszélgetett… Megláttak egy csajt…. Egyik odaszólt a másiknak: Büntetnéd makkal? Innen tudtam, hogy az egész forgatókönyv vacak…

Beri Ary film

Azt terveztem, hogy mivel mindenkinek nem tudom megmagyarázni, hogy én nem Füge vagyok, és az életem nem egy film, ezért úgy gondoltam, hogy a zene által mindenkivel érzékeltetem, hogy ki vagyok én valójában. De a gyerekekből nem lehetett kiveri, hogy ne üvöltsenek fel a színpadra, hogy játsszátok az Itt vagyunk című számot… És a zenekar tagjaiból sem lehetett kiverni azt az ambíciót, hogy ők is ismertek akarnak lenni.. Ami persze tök jogos, csak ahhoz, hogy ismert legyél, tenni kell valamit… Nekem balszerencsém volt, hogy elcsíptek erre a filmre, de én már azelőtt is mint egy rock and roll zenekar énekese, mentem előre… Ha nincs ez a film, sokkal boldogabb lennék, és messzebbre is jutottam volna… Folyton azon gondolkodtam, hogy milyen pajzsot tegyek magam elé… És elkezdtem piálni… Folyamatosan részeg voltam, a hátizsákomban 6-8 kétdekás üveg bonbon meggyel…. Míg metróztam A-ból B-be, addig megittam egy kétdekásat. 

Ha a Szerelem második vérig forgatókönyvét vissza tudtad dobni, miért nem tudtad átnyomni a stábon, hogy egy-egy Dés-dal helyett saját zenéd szólaljon meg a filmben?
Én ezt az igényemet jeleztem, a magam módján véleményeztem a dalokat, és mint később kiderült, egy stábértekezleten kihangosították… Elmondtam, hogy ne legyen ugyanolyan rózsaszín gagyi szar, mint az első részben… Velem azóta nem beszél Dés László, és senki az ő holdudvarából. 

Szerinted miért csak 30.000 példányban nyomták ki a Szerelm első vérig kislemezét, amikor csak a filmet egy millióan megnézték?
Az MHV vezetői mozgatták a szálakat, és akkora volt a hatalmuk, hogy egymást is megszívatták néha… Boros Lajos és Wilpert Imre – akik egy irodában voltak -, azzal fenyegették egymást, hogy ha az egyik behozza X zenekart, akkor a másik rövid időn belül szétszedi őket… És valóban szétrobbant egy bizonyos zenekar. Kiemelt Boros valakit, betolta egy másik, akkor már népszerű zenekarba.

A Citromról van szó?
Igen. És az a Boros Lajos, aki előttünk lépett fel tarkó részen kivágott úszósapkában, amiből ki volt húzgálva a haja, és dobozgitáral játszott el irgalmatlan nagy hülyeségeket. Miközben az MHV-nál élet-halál ura volt… Én később azért nem jártam vásárolni egy bizonyos közértbe, mert az ő rádióműsorát hallgatták a pultosok… Ezeknél a félokos, illetve félbuta embereknél nincs veszélyesebb…

A magyar pop egyik legnagyobb kérdése, hogy a Beri Ary és a Pillangóknak, mely 1986 körül talán a legcoolabb magyar zenekar volt (ami mögött ott volt minden idők egyik legsikeresebb magyar filmje, a Szerelem első vérig), miért nem sikerült bevennie az országot?
Ha pénzt akarsz keresni, érdemes már meglévő hullámra ráülni, amikor nem kell egy önálló, saját világot megteremteni, elég csak magyarosítani. Ilyen volt a Bonanza Banzai is. Az F.O. System is ugyanez volt, ők New Model Army volt egy az egyben, hangról hangra durrantották be. Ők kísérték előtte Delhusa Johnt, érdemes megnézni egy-egy régi felvételüket a nyolcvanas évek közepéről. Mindig a sikert kergették, azt gondolták, hogy a siker a lényeg, nem számít honnan jössz, én viszont azt gondoltam hogy úgy tudom igazolni a nép szemében félrecsúszott jellememet, hogy olyan zenét csinálok, ami korábban nem volt. Nem kópiákban gondolkodtam, mint a kortársaim. Ráadásul a zenekarom is csinálta volna a kutyaszart, én meg nem… Mire a két komoly ember, a Rezsó és a Lajos megjött a zenekarba, nekem már elment a humorérzékem. Ott követtem el komoly hibát, hogy nem a fölösleges emberektől váltam meg. A büfében én vagyok a sztár, de a próbákra nem járok – nos, ez a mentalitás nem működött… Abból, hogy a Beri Ary és a Pillangók megszűnt számos zenekar profitált. Egyrészt azért mert elszipkázták a tagokat, másrészt mert maradt egy űr, amit betöltöttek mások. 

Amikor jött a rendszerváltás, még nagy sztár voltál, és ezt a médiaerőt ki lehetett volna használni, gazdasági tőkét lehetett volna összehozni…
Nem akartam olyan emberekkel napi szinten kapcsolatot tartani, akikkel nem akartam együtt lenni. A normális tisztességes embereknek nincs butikjuk, nem lettek politikusok. Az én barátom kőműves vagy redőnyös volt, nem politikus. Sokan végtelenül örültek, amikor aztán megláttak az utcán nem azzal az egzisztenciával, amire talán lehetett számítani… Túl azon, hogy korábban a hátamon másztak fel… Ha lett volna akkor rádiótelefon, azért tartottam volna meg a számukat, hogy lássam kik azok, akiknek nem veszem fel… Most újra dolgozom, és ez a lényeg. Két laptoppal alszom, és mellettem van a gitár is, ha kell álmomból felriadva is rögzítsek egy-egy ötletet. 

Beri Ary portré

Hogy tekintett rátok a nagybetűs underground, az Európa Kiadó-féle vonal?
Nem szerettek minket. Nekik túl popper volt, amit csináltunk, másoknak meg túl kemény. Kívülálló fiúként egyszer csak belekerültem egy olyan filmbe, amely pont az ellen hatott, amilyen valójában voltam. A filmbéli kreált figurát én sem tudtam elviselni, ahogy az underground arcok is sok volt ez. Volt olyan ajánlatom, hogy Csepregi Évával Neoton-slágereket énekeljek. Hatalmas karrier lehetett volna ebből, de akkor nincsen tükör a lakásban… Soha nem mérlegeltem ilyen szempontokat, hanem azonnal döntöttem.

1992-ben még feltűnik a zenekar a Blue Box című filmben, aztán hosszú ideig semmit nem hallunk felőled
Abban az időben volt egy kis fellángolásom, szerettem volna egy jó zenekart összehozni. Kimentünk almát szedni Dél-Tirolba, hogy legyen pénzünk hangszerekre, effektekre… Már a hazaérkezésem napján elmentem az Oroszlánbarlangba, hogy vegyek effekteket. A hátsó helyiségbe tettük a zenekari cuccot, aztán egy hét múlva kirabolták a termet… Ezután már nem mentünk próbálni, így ment szét a zenekar. Előtte voltam egy bulin, ahol egy lány először hallott New Model Armyt, és azt mondta: ez tiszta F.O.System. Amikor rájöttem, hogy nem érdekli, hogy mi volt előbb, hogy ki volt a szerző… Már tudtam: nem kívánom ezt a világot.

12 éves korodig Ózdon éltél. Volt-e onnan intellektuálisan meghatározó élményed?
Ózd mellett, a Farkaslyukon, a művházban fellépett Zorán, ahová, mint énekkaros úttörőt engem is elhívtak. Ez volt az első „rockkoncert” élményem. Jól szólt, világítottak a színes reflektorok… És én ezután úgy döntöttem, hogy nekem szórakoznom kell ezzel a világgal. Mai napig, ha egyszálgitáros produkcióban gondolkodom, eszembe jut ez a gyerekkori élmény…

Fura megrendelőid vannak, egy vállalkozó egyszer arra kért, hogy fesd rá őt magát egy reneszánsz stílusú képre… Mi volt a legfurcsább megrendelésed?
Volt, aki arra kért, hogy a motorja váltójára fessek egy háromnyelvű kobrát… Egyébként az őrült megrendeléseken túl asztalokat készítek. 

BA Festmény

Bármit megfestesz, amit a megrendelőid kérnek. Volt-e esetleg a zene területéről szokatlan kérés?
Pokolgépnek voltam a szövegírója, Leak álnéven dolgoztam, két lemezükön is… Kukovecz átküldte angol halandzsával a számait, arra készültek a dalszövegek. Emlékszem,  mentek le Százhalombattára koncertezni, és felhívtak a kocsiból. hogy mit jelent, ez a sor: túl a kanyaron, lógnék szabadon, halk szavadon…

Volt-e valami, amit nagyon megbántál?
Sok rossz döntést hoztam azért, mert be voltam rúgva, vagy másnapos voltam, és nem volt kedvem valamit meglépni… Harminc évig ittam, ha valamit csináltam, azt nagyon csináltam. Ha dohányozni kellett, kétóránként felhúztam az órát csörgőre, hogy rágyújtsak.

Mi volt most a motivációd, hogy összeszedd magad?
Nagyon sok a szabadidőm azóta, hogy nem piálok. Annyi anyag gyűlt össze a fiókban, hogy ha ezzel nem kezdek valamit, járni fog ott fenn a koki…

Milyen felállásban lép fel a Pillangók?
A felállás nem számít. Vannak emberek, akikhez ragaszkodik a zene, és vannak emberek, akikkel viszont nincs zene… De egy biztos: megcsinálom a koncertet. Kitalálós gyerek vagyok, kitalálom és végigviszem. Játszunk régi dalokat is, persze, és azok úgy fognak megszólalni, ahogy még soha, mert rengeteget fejlődtem zeneileg, és sokkal jobb felszerelésen szólal meg minden. Megcsinálunk olyan dalokat is, amelyek a nyolcvanas évek végén születtek, de soha nem voltak hallhatóak… Megcsináljuk, mert annak idején megfogadtam. Összeszámoltam, kb. 6500 dalt írtam…

Van négy zenei világom, és ezekhez keresem az embereket. Van az egyszál gitáros zene, van egy 146 bmp-es durva elektrós anyagom, van az EVA nevű projektem, amely többször volt a Balaton Soundon. Minden Soundra külön programot írtam. És meglepődnek, mert nem luxuskurvás DJ-zene ez, hanem valami teljesen más… Volt, hogy egy holland a strandpapucsra írta fel a telefonszámát, hogy hívjam fel, és menjünk ki hozzájuk játszani… De engem nem érdekel, hogy fellépek-e valahol kétmillióért. Engem ne öltöztessen be senki karácsonyfa izzókba.. Az érdekel, hogy ott legyen az ágyam mellett a gitárom, hogy ha felébredek éjjel, akkor tudjak valamit játszani.

Azt mondtad néhány éve, hogy „Simán elment mellettem egy volt nőm, sőt nemrég még az anyám is.” Miért nem szóltál utána?
Ez megtörtént, valóban felismertem az anyámat, aki engem nem ismert meg, és nem szóltam hozzá. 13 évesen elszöktem, és szemétledobóban aludtam, befőttes üvegeket vittem vissza, halászlékockából főztem magamnak valamit… Higgyétek el nekem emberek, az, ha valaki a családjának köszönhetően puhára esik, annál nincs komolyabb dolog.

Fotó: Hortoványi István, Judy 
Archív fotók: Beri Ary archív

2018-03-11T15:33:59+00:00 2016. június 27.|