Hamisítvány az a Kazimir Malevics (1878-1935) absztrakt orosz-szovjet festőnek tulajdonított kép, amelyet 2014-ben egy magánalapítványtól kapott ajándékba az Észak-Rajna-Vesztfáliai Tartományi Műgyűjtemény az alkotó több mint 40 grafikájával együtt – tudta meg a Handelsblatt című német lap. 

MTI, 061.hu

A Fekete négyszög, vörös négyzet című olajfestmény, amelyet a lengyel származású Malevics szuprematista korszaka egyik remekművének tartottak, dollármilliókat érne, ha valódi lenne. 

Természettudományos anyagvizsgálatokkal derítette ki két szakértői csoport, hogy a 1915-re datált festmény hamisítvány, minden valószínűség szerint 1972 és 1975 között készült. E vizsgálatok eredményét alátámasztja a festési technika más szakértők által elvégzett vizsgálata is, és az összehasonlítás egy bizonyosan valódi, hasonló egyesült államokbeli Malevics-festménnyel. 

Az ajándékozási szerződés is kötelezte a düsseldorfi intézményt a kép eredetiségének vizsgálatára. A Dr. Harald Hack Alapítványtól ajándékba kapott festmény éveken át kölcsönben a ludwigshafeni Wilhelm Hack Múzeum falán lógott, még a múzeum logóját is róla mintázták. A képet első ízben 1975-ben dokumentálták egy Malevicsről szóló könyvben.

Az ajándékba kapott grafikák eredetisége is kétséges, de a rajzok vizsgálata még tart. A Malevics-hamisítványok nem ritkák, az orosz avantgárd általában is gyanús terméknek számít a műkincspiacon. A forradalmi idők orosz művészeinek hamisított képeivel hamisítóbandák csalárd módon dollármilliókhoz jutottak a hidegháború korszaka óta.

 A Tretyakov képtár restaurátorai 2015-ben fedezték fel, hogy két festmény is van a híres szuprematista alapvetés, a világ leghíresebb absztrakt festménye, Malevics Fekete négyzete alatt. Az első kép egy kubista-futurista kompozíció, a két réteg között pedig egy protoszuprematista kompozíció található. Malevics az 1910-es években uralkodó orosz avantgárd idején a kubista-futurizmus lelkes híve volt, mielőtt a geometrikus absztrakción alapuló szuprematizmusra adta a fejét.

A szakértők a képen felfedeztek egy feliratot is,  amelynek jelentése: Négerek harcolnak egy barlangban. Ez Alphone Allain francia író Négerek harca egy pincében éjjel című, 1887-ben készült festményére utalhat, de a kutatók nem teljesen biztosak a jelentésében, mert Malevics kézírását nehéz megfejteni.

Fotó: Handelsblatt