“Hány embert kellett kinyírnod, hogy ilyen házad legyen?” – A csempész című filmről

Az ilyen filmekre mondják azt, hogy régi vágású. Clint Eastwood A csempész című mozija olyan, mintha Bálint gazda tanácsokat adna az orchideatermesztésről, de aztán egy rejtett kamerás felvételeken azt látnánk, hogy két mexikói kurvával hetyeg egy maffiózó ranchán, miután célba juttatott 200 kiló kokaint.

PZL – 061.hu

És ennek ellenére, simán folytatódhatna úgy a film, ahogy Bálint gazda szólítja meg leveleiben a drága olvasóit, azaz jöhetne egy Kedves Húgom!-féle üdvözlés, mert bizony Earl (Clint Eastwood) amellett hogy elszegődik a legdurvább mexikói kartell csempészének, mindenkinek segít, aki az útjába kerül. Elromlik a leszbikus motoros csajszik járgánya? Mint a kiscserkész (valójában háborús veterán), megoldja a problémákat, de ugyanúgy megáll a mázsányi kokainnal a csomagterében a kedves színes bőrű családnak, és egy ízes négerezés után megjavítja a verdájukat. Nincs pénz fenntartani a veterán klubot? Sebaj, Earl mindent kifizet! És persze, a film attól jó, hogy nem fekete-fehér karakterekkel dolgozik, hiszen Earl nagyon szerethető figura, ugyanakkor annyira nem foglalkozott a családjával, hogy a lánya és az ex-neje is gyűlöli az önző, csak a virágjainak élő Earlt, akit csak a kis unokája köti valamennyire egykori családjához.

És nem elég, hogy egyedül maradt nyolcvanéves korára, de csődeljárás is folyik ellene, így aztán a minden gyanún felül álló bácsi bevállal egy fuvart a mexikói drogkartellnek, aztán ráérez a dolog ízére. Egyre több lesz a pénze, egyre felelőtlenebbül költekezik, és közben megpróbálja helyrehozni kapcsolatát a családjával. A filmet maga Eastwood viszi a hátán, nem lehet nem szeretni huncut mosolyát, vicces beszólásait. Amikor az egyik prosti ráveti magát, és megjelenik az ajtóban egy másik is, azt mondja, hogy rendben van, de előtte konzultálnia kell a kardiológusával. Szóval Earl nem egydimenziós figura, az biztos, és az sem baj, ha a többi karakter viszont igen. Persze, milyen legyen egy maffiavezér, akit meg kell tapsolni, miután aranyból (!) készült puskájával eltalálja az agyaggalambot. Earl nem szívbajos, az első kérdése a kartellfőnök felé: hány embert kellett kinyírnod, hogy ilyen házad legyen?

És persze nyomukban ott van a kábítószer-elleni osztály zsaruja, Colin Bates (Bradley Cooper), aki már azt is tudja, hogy egy fekete színű pickup autót kell keresnie. És mint a Szemtől szemben című kiváló Michael Mann-film nagy jelenetében, amikor szemtől szemben találkozik egy bárban a zsaru és a csirkefogó, úgy itt is van egy kulcsjelenet: Bates és Earl egy kocsmában fejtik meg az élet nagy titkait, annyi különbséggel, hogy Bates nyomozó nem tudja, hogy akivel beszél, az maga a rettegett drogfutár. Az érzelemgazdag morálmozi – amelynek Clint Easwood egyszerre rendezője, főszereplője és producere is – megtörtént események alapján készült. A New York Times írta meg először a kilencvenéves drogcsempész, Earl Stone különös sztoriját, aminek kulcsmondata szerint a család az első. Addig kell Earl-nek rendbe hoznia a viszonyát a családjával, míg a zsaruk el nem kapják. Ez a szikár, érzelemittas mozi arról szól, hogy van, aki a virágait (azaz a hobbiját) jobban szereti a családjánál, pedig a család több gondoskodást igényel az orchideáknál. És van persze tanulság is: aki a virágot szereti, még lehet rossz ember, és hogy sosincs késő helyrehozni az elrontott kapcsolatokat. 

A csempész
amerikai film
rendezte: Clint Eastwood
szereplők: Clint Eastwood, Taissa Farmiga, Bradley Cooper,
Michael Pena
bemutató: 2019 január 10.

 

2019-01-11T06:29:42+01:00 2019. január 10.|