Leonardo da Vinci Háromkirályok imádása című befejezetlen fiatalkori remekművének eddig nem ismert mélységei tárultak fel a hat évig tartó restaurálás eredményeként – hangzott el a firenzei Uffizi Képtárban, ahol e héttől ismét látható a reneszánsz polihisztor legtitokzatosabb alkotása.

MTI, 061.hu

Leonardo da Vinci (1452-1519) a firenzei San Donato a Scopeto kolostor oltárához készítette a fára festett olajképet, amelyet félbehagyott 1482-ben, amikor a milánói udvarba költözött. Az alkotás a Mediciek kezébe került, akiknek magángyűjteménye szolgáltatta később az Uffizi Képtár alapját. A kolostorba végül Filippo Lippi festménye került, amelyet ma az Uffiziben láthatnak az érdeklődők, hétfő óta újra Da Vinci fiatalkori remekművének társaságában.

A 246-szor 243 centiméteres Leonardo-festmény a 15. század egyik leggyakoribb témáját, Jézus születését és a három napkeleti bölcs Betlehembe érkezését dolgozta fel. Kortársaihoz képest azonban Leonardo újított is: a kép közepén lévő Szűz Máriát és gyermekét számtalan alak, közöttük lovas harcosok veszik körbe, és a festményen építkezés és a természetes táj elemei is láthatók. Az idők folyamán már teljesen megbarnult, “láthatatlan” képet 2011-ben vitték el a világhírű Opificio delle Pietre Dure (OPD) firenzei restaurátorlaboratóriumba, a kulturális minisztérium kutatási és helyreállítási intézetébe, ahol csak a kép állagának felmérése egy évig tartott és 140 millió euróba került.

Mint az intézet igazgatója, Marco Ciatti a hétfői bemutatón elmondta, az évszázadok során a festményre rákerült anyagok megváltoztatták a kép tónusát, a fény- és árnyékviszonyokat, csökkentették a mélységérzetét. A képet az tette titokzatossá, hogy a festék, a piszok és egyéb anyagok vastag rétegei elfedték az eredeti mondanivalót. Az olajkép szennyeződésein kívül a festményt hordozó fatáblákon két nagy repedést is találtak, melyek kárt okozhattak volna a műben. Szakértők szerint a restaurálással a festmény visszanyerte egykori tisztaságát, fényét és mélységét, korábban nem látott alakok tűntek fel, kiderült, hogy a kép “eleven eseményeket” ábrázol.

“A megtisztítás eredményeként egy rendkívül moziszerű festmény került elő, mellyel új betekintést nyerhetünk Leonardo da Vinci elméjébe” – mondta az Uffizi német igazgatója, Eike Schmidt. A restaurált Leonardo-festményt a hasonló témájú Lippi-képpel együtt szeptemberig külön kiállításon láthatja a közönség a firenzei képtárban.

Fotó: AFP/Andreas Solaro