Négy hónapig tartó restaurálás után ismét egykori fényében ragyog Donato Bramante reneszánsz építész és festő Krisztus az oszlopnál című táblaképe, a legjelentősebb műalkotás, amely megrongálódott a milánói Brera képtárban a klímarendszer meghibásodása és a rendkívül száraz tél miatt.

MTI

A megújult 15. századi reneszánsz remekművet csütörtökön mutatták be a nyilvánosságnak. A restaurálás lehetővé tette a szakértők számára, hogy infravörös sugarakkal bepillantsanak a festék alá és korábban nem látott részleteket fedezzenek fel, így Bramante ujjlenyomatát a figura köldökénél és hajtincseinek végén, és azonosítsák azt a sajátos festési technikát, amely egyre népszerűbbé vált a kép keletkezésének idején – mondta el Paolo Borghese restaurátor.
Januárban a páratartalom csökkenése miatt a festék elvált a fától a kép bizonyos részein, a restaurálás során ezt hozták helyre. A Krisztus az oszlopnál mindig is “krónikus páciensnek” számított törékenysége miatt, hiszen a festék amúgy sem tapad jól a fához – hangzott el a bemutatón.

A képtár a legmodernebb klímaberendezést szerelte fel Bramante művénél, hogy a jövőben ne fordulhassanak elő hasonló vészhelyzetek. A milánói képtárban összesen 40 festmény rongálódott meg januárban, amikor a szokatlanul száraz és hideg tél kellős közepén két napra felmondta a szolgálatot a levegő páratartalmát szabályozó berendezés. Andrea Carini főrestaurátor szerint a klímaberendezés meghibásodása miatt egyetlen műalkotás sem veszített színéből vagy rongálódott meg helyrehozhatatlanul.

Kép: Pinterest