Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

A Páncélba zárt szellem című film olyan, mint egy retrofuturisztikus dodgem, ami nem a siófoki strand mellett üzemel, hanem Hongkong és Kolozsvár külső városképeiből összegyúrt metavárosban, miközben Jean-Michel Jarre vízióit idéző zenére pulzál ez a 3D-s neon-vadnyugat.

PZL- 061.hu

Persze, a film legnagyobb csalija Scarlet Johansson, akiről mindenkinek valami gépzsír szagú roboszex jut eszébe, de a Páncélba zárt szellem volt olyan elegáns, hogy ezt a motívumot nem játszotta meg. A pixelekké szétesett, neonból, vasbetonból és üvegből szőtt világban pont a szexi robotzsaru, az Őrnagy (Scarlett Johansson) szimbolizálja az emberi civilizáció halvány nyomát, hiszen a robot testhez emberi agyat kapcsolnak, és bár igyekeznek törölni az emlékeit, hősünknek vannak úgynevezett felvillanásai. Amikor nem meztelen (akció közben mindig ruha nélkül látjuk), akkor szűk nacit és áramvonalas bombert visel, és úgy néz ki, mint azok a skinhead lányok, akik a Depeche Mode-ot é a Front 242-t is szeretik.

A film története Siró Maszamune 1989-es Páncélba zárt szellem című mangájára épül, amely azóta komoly médiafranchise lett, animációs filmek és tévésorozatok és videó játékok születtek ebben az univerzumban. Az alkotók tiszteletben tartották az eredeti történet karakterológiáját és retrofuturista esztétikáját, minden olyan mintha egy cyberpunk retro videójáték kiterjesztése lenne, neonszövete és hologramos ornamentikája mögül fölsejlik Hongkong vasbeton váza. Ugyanakkor a figurái nem olyan karikatúra szerű lények, mint a Mad Max vagy a kilencvenes évek elején készített cyberpunk hatású mozik mesehősei. És az is a film előnyére válik, hogy nem megy bele azokba a társadalomtudományi, médiaszociológiai okfejtésekbe, amik a jobban megírt cyberpunk történetek sajátjai. A film csak egy atmoszférikus cyberpunk fantázia, jól letapogatható történettel, és ennyi éppen elég is. 

Rupert Sanders rendező, aki korábban díjnyertes reklámfilmjeivel és A Hófehér és a vadász című fantasy mozijával hívta fel magára a figyelmet, mindenki számára közérthetően meséli el ezt az anime-balladát: az Őrnagyból tökéletes robotkatonát fejlesztettek, aki képes arra, hogy az emberi tudatba beférkőző kíberbűnözők ellen felvegye a harcot. A kilencvenes évek eleji MTV-n futó dancefloor klipek világát idéző látvány pedig mindenért kárpótolna, de szerencsére magával az egyszerű vonalvezetésű történettel kapcsolatban sincs hiányérzetünk. Miközben az Őrnagy a technológiai maffiózókat üldözi, a legnagyobb titokra is keresi a választ, arra, hogy ki ő maga valójában. A film lázadás a modern világ ellen, azt állítja, hogy a technológia leépíti az emberi létezés egyik legfontosabb építőanyagát, az identitást.

A kívülálló, a világ számára érthetetlenül szentimentális robotzsaru nem érti miért szajkózzák neki azt, hogy az álmai és az emlékei csak zajok. A filmben ugyanakkor nem teng túl a filozofálás, mégis simán olyan kult státuszra tehet szert, mint a Mátrix. A mozi csodafegyvere maga Scarlett Johansson, aki annyi érzelmet és érzékiséget vitt a robotlány figurájába, hogy a szemünk előtt válik emberré, épül fel a múltja. Mindezek ellenére a mozi cseppet sem érzelmes, permanens akciószínház az egész. Egy szanálásra ítélt Las Vegas keveredik itt a józsefvárosi kínai piaccal, az Őrnagy kulisszáról kulisszára menekül, hogy megtalálja az anyját, saját nevét, és sírját, mert az identitás nem egy hologram vagy vízjel, nem egy planetáriumi lézershow, hanem olyan valami, amitől még a fémvázas robot is emberré válik.  

Páncélba zárt szellem
amerikai sci-film
rendezte: Rupert Sanders
szerelők: Scarlett Johansson, Juliette Binoche, Pilou Asbaek
bemutató: március 30.


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •