Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

“Hű akartam lenni a történelmi tényekhez. A helyszínen, a francia városban, Dunkerque-ben a katonák nagy része sosem találkozott az ellenséggel. Az arcnélküli ellenfél sokkal félelmetesebb és feszültséggel telibb, mint egy olyan ellenség, akivel szembesülsz” – mondta Christopher Nolan, a Batman-filmek, az Eredet és a Csillagok között brit rendezője a Népszavának adott exkluzív interjújában. A dunkerque-i csata borzalmait bemutató alkotás a héten landol a magyar mozikban.

061.hu

A Dunkirk számomra nem háborús film, hanem egy dráma a túlélésről – válaszolta Nolan a felvetésre, miszerint a Oscar-díjas holokausztdrámája, a Saul fia is a túlélésről szól. Mint mondta, ő és Nemes Jeles László is sokat merített a némafilmekből. Az angol rendezőre ebből elsősorban Erich von Stroheim munkássága hatott, aki tökéletes vizuális történetmesélő volt, mivel nem kellett a párbeszédekkel törődnie. „A némafilm a vegytiszta művészet” – mondta, hozzátéve, hogy ezen túl a suspense, a feszültségkeltés művészete izgatja, amiben leginkább Alfred Hitchcock és Henri-Georges Clouzot jeleskedtek.

Arra a megállapításra, hogy a képregényadaptációk és a sci-fi műfaja után ezúttal meglepően földhözragadt témát választott, Nolan úgy reagált: „Minden egyes eddigi filmem őszinte alkotás, de ez nem változtat azon a tényen, hogy korlátok közé voltam szorítva. Ha van akkora szerencséd, hogy sikeres vagy, a nézők szeretik a műveidet, akkor minden egyes alkalommal egy kicsit önállóbb tudsz lenni. (…) Mindemellett az is fontos a számomra, hogy sose ismételjem magam. Egy-egy produkció rengeted emóciót és energiát emészt fel, mindeközben emberként is változol. Öregszel”.

 

Nolan elmondta, a forgatás előtt két kikötése volt: fiatalok és britek játsszák a fiatalokat, mert nevetségesnek gondolja, amikor hollywoodi filmekben középkorú férfiak játszanak tiniket. A rendező elárulta azt is, azért nem látni a németek arcát – a második világháborús filmek esetében egészen szokatlan módon -, mivel hű akart lenni a történelmi tényekhez. „A helyszínen, a francia városban, Dunkerque-ben a katonák nagy része sosem találkozott az ellenséggel. Az arcnélküli ellenfél sokkal félelmetesebb és feszültséggel telibb, mint egy olyan ellenség, akivel szembesülsz. Amúgy sem akartam túlságosan dogmatikus lenni a másik oldal megmutatásával. A csatákat is kizárólag az angol katonák szemszögéből vettük fel” – mondta a Népszavának.

Fotó: dunkerquepromotion.org


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •