Az Ilja Repin kultikus festményét a moszkvai Tretyjakov Képtárban megrongáló orosz férfi azt állítja, hogy nem ittasságból, hanem ideológiai meggyőződésből vagdosta szét a Rettegett Iván és fia 1581. november 16-án című képet.

MTI

A 37 éves Igor Podporin kedden egy moszkvai bíróságon tagadta azt a neki tulajdonított kijelentést, hogy a támadás előtt vodkát ivott a múzeum kávézójában. Mint mondta, azért rontott neki a festménynek, hogy megvédje a cár hírnevét. “Ez a kép hazugság, Rettegett Iván a szentek közé tartozik” – jelentette ki a voronyezsi férfi, aki pénteken, röviddel a zárás előtt törte át a festmény előtti védőüveget és szaggatta szét a képet egy fémruddal. Az 1885-ös olajfestmény Retteget Ivánt és a fiát ábrázolja, miután a cár felindulásában megölte utódját. Az uralkodó tekintetében gyötrelem és borzalom tükröződik. Egyes orosz történészek kétségbe vonják, hogy az uralkodó valóban megölte a fiát. Vlagyimir Putyin elnök tavaly úgy nyilatkozott, nem tisztázott, hogy a cár bűnös-e vagy sem (fia megölésében). 

Legalább egy vezető orosz kormányzati tisztségviselő azt állítja, hogy a cár kegyetlenségét a Nyugat eltúlozta, hogy befeketítse Oroszországot. Több orosz városban az utóbbi időben emeltek szobrot Rettegett Ivánnak. Ivan Melnyikov emberi jogi aktivista, aki felkereste az őrizetben lévő merénylőt, azt mondta a Komszomolszkaja Pravdának, Podporint évek óta foglalkoztatja annak gondolata, hogy a festmény “helytelenül ábrázolja” a cárt. “Még Putyin is azt mondta a tévében, hogy nem igaz, ami a képen látható. Amikor beléptem a Tretyjakovba, nem bírtam visszafogni magamat. Jönnek a külföldiek, megnézik a festményt, és vajon mit gondolnak a mi orosz cárunkról, mirólunk? (A festmény) provokáció az orosz nép ellen, a cél az, hogy rossz fényben tüntessenek fel bennünket” – idézte a merénylőt a jogvédő. 

Az első hírek szerint a támadó vodkával öntött fel a garatra a kávézóban, ahol azonban – mint később maga a főigazgató mondta – nem is árulnak vodkát, csak konyakot és kis üvegekben bort. A TASZSZ jelentése szerint Podporin arról is beszélt a bíróságon, hogy a képtárban “mindenki nagy nyomást gyakorolt rá”. A megtámadott kép az egyik főműve Repinnek, aki talán a legnagyobb alakja a virágzó 19. századi orosz festészetnek, a festmény értéke felbecsülhetetlen.

Kép: Wikipedia