Jankovics Marcell animációsfilm-rendező, művelődéstörténész Képes bibliai történetek, a Kisszeben Keresztelő Szent János-temploma és A vizuális nevelésről című új könyveit mutatták be a Vigadóban. A szerzővel Pomázi Gyöngyi, az Akadémiai Kiadó Nyelvi Szerkesztőségének igazgatója, és Csernyus Lőrinc építész beszélgetett.

061.hu

Jankovics elmondta, hogy a Vizuális nevelésről című könyv részben a Nemzeti alaptanterv és a kerettanterv kritikája is. Nehezményezte, hogy az oktatásban főszerepet kap a kompetencia szó, ami annyi mindent jelent, hogy nem jelent semmit, és inkább a kép-zésnek, a kép-ességnek kéne jelentőséget kapnia.

Jankovics Marcell 4-HPGY

A szerző szerint az anyanyelv mindig vizuális. Negyedik osztály végén belefejeződik az a képzési modell, ami középpontba állítja a gyerekek jobb féltekéjének, vagyis a vizualitásnak, a képzeletének használatát, majd szövegértésre próbálják rávenni a tíz éves gyerekeket. Miért kell elvárni tíz éves gyerektől a magolást – tette fel a kérdést Jankovics – amikor rá képes beszéddel is lehetne vezetni a tudásra. Hozzátette: „Azt szeretném elérni, hogy a többi tantárgyban is jelenjen meg a vizuális szemlélet. Jelenjen meg a nyelvtanban is, amit nem véletlen, hogy mindenki utál… A természettudományos tantárgyakra is vizuális tárgyak, a matematika is vizuális, hiszen képjeleket használ…

Fotó: HORVÁTH PÉTER GYULA