Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

A világ legsikeresebb énekegyüttese, a tíz Grammy-díjas The Manhattan Transfer, Svédország kedvenc jazzénekesnője, Viktoria Tolstoy és a New York-i jazzélet egyik legformabontóbb énekese, José James lép fel a Jazztavaszon május 5. és 7. között a Müpában.

061.hu

A kritikusok a hiphop generáció jazzénekeseként szokták aposztrofálni José Jamest, aki azt vallja, hogy minden zenét a ritmus mozgat. Ezért is áll közel hozzá a hiphop, a drum’n’bass, a soul és az R’n’B. A New York-i New School diákjaként jazzlegendáktól tanulhatott, többek közt McCoy Tyner és Wynton Marsalis voltak a mesterei. Az indulás azonban mégsem volt annyira zökkenőmentes. „Senki sem volt tisztában azzal, valójában mit tudok. Mindenki rappernek nézett, mert baseball sapkát hordtam és fel volt nyírva a hajam. Közben viszont sztenderdeket énekeltem.” Debütáló lemeze, a 2008-as The Dreamer a BBC érdeklődését is felkeltette, öt évvel később pedig már a legendás Blue Note művészgárdájának lett tagja. No Beginning, No End című albumát a New York Times cool és magabiztos jelzőkkel illette, és szinte minden kritikustól öt csillagot kapott. Első magyarországi koncertjén, május 5-én a Müpában Love In A Time Of Madness című, erősen hiphop orientált albumát fogja bemutatni -még a megjelenés előtt. Különleges munkamódszere szerint az utóbbi időben keletkezett, elsősorban a világban tapasztalható igazságtalanságokra fókuszáló zenei anyagát osztja meg közönségével, s a reakciókból szűri le, melyik dalok kapjanak helyet a jövő évre várható CD-n.

Itthon talán kevesen tudják, hogy Lev Tolsztoj ükunokája, Viktoria Tolstoy az egyik legismertebb svéd jazzénekesnő. Már gimnazista korában lemezfelvételekre hívták vokálozni, tizennyolc évesen pedig felfedezte egy producer, akivel fel is vette első saját albumát.    Gyökereiről My Russian Soul és My Swedish Heart című lemezein vallott, utóbbin az akusztikus post-bop stílusba svéd népzenei motívumokat csempészett. A tragikus körülmények közt elhunyt kultikus zongorista, Esbjörn Svensson nem csak zenészpartnere volt, több számot is komponált Tolstoy számára: a Shining on You című lemez darabjait a kritikusok hihetetlenül gyönyörű és személyes hangvételű melódiáiért dicsérték. Legutóbbi, A Moment of Now című lemezén kedvenc popszámait ültette át jazzhullámokra. Kvartettjével május 6-án nemcsak erről az albumról, hanem eddigi munkássága szélesebb keresztmetszetéből is válogat.

Az idei Jazztavaszt május 7-én a tízszeres Grammy-díjas The Manhattan Transfer zárja a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.  Az együttes több mint negyven éve hódít a vokális jazz világában, az elmúlt évtizedekben világszerte ezrek várták, hogy előadják legismertebb dalaikat. A jazz mellett rendszeres kirándulásokat tesznek a pop és az R’n’B területére is. A siker nagymértékben az együttes alapítójának, a 2014-ben elhunyt Tim Hausernek köszönhető, aki a kezdetekkor taxisofőri munkája mellett kitartóan kereste a megfelelő társakat álma megvalósításához. A kvartett többi tagja, Cheryl Bentyne, Janis Siegel és Alan Paul biztosak voltak abban, hogy Hauser azt kívánta volna, tartsák életben, amit ő annak idején elkezdett. Így Budapestre már új társsal, Trist Curless basszussal érkeznek, és a kötelező slágerek – Birdland, Route 66, Chanson D’Amour – mellett sok új a cappella-darab is elhangzik majd, kifejezetten az új felállásra készült hangszerelésben.

 


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •