Az egy helyzet, hogy az afro-amerikai Ron Stallworth, a Colorado Springs-i rendőr beépül a rasszista Ku Klux Klánba. Innen szép nyerni, azaz megakadályozni hogy a félnótás csuklyások zűrzavart keltsenek az Államokban, és felrobbantsanak mindent, ami szerintük nem a fehér faj dicsőségét szolgálja.

PZL – 061.hu

A Csuklyások – BlacKKKlansman a hetvenes évek második felében játszódik, de valójában az egész kulissza, a történelmi szituáltság minden metaforikus, a film a Trump-kormányzat elleni vádbeszéd, amit a végefőcím is igazol, hiszen amint véget ér ez a funkydiszkós kulisszák és a bemozgatott mocsárszagú redneck kifestőkönyv, megérkezünk a 2017-es Charlottesville-i eseményekhez. Spike Lee nem hagy kétséget afelől, hogy a filmje egy Trump-ellenes propaganda mozi, aminek a legfőbb tanulsága: a rasszizmus rosszizmus. Ennél többet nem akar mondani, a didaxis úgy szorítja le a filmet, ahogy a fehér klán jelmez az egyszeri amerikai rasszistát. A film burleszk-szerűen elnagyolja az alapvetően vékony sztorit, amelynek a kiindulópontja kiváló felütés, de a történet kidolgozásában kevés a muníció.

Stallworth nyomozó (John David Washington) telefonbetyárt játszik, felhívja a Klán vezetőségét, és olyan viccesre sikerül a jófejeskedés, hogy elhívják a déli suttyó rasszisták teadélutánjára. Ő nem mehet, hiszen mégis csak színes bőrű, ezért maga helyett a társát, a zsidó származású Flip Zimmermant (Adam Driver) küldi el, aki eljátssza, hogy ő négergyűlölő Stallworth. Ebből egy fickós társadalmi bohózat lehetne a funky ritmusára vágva, de amilyen erős a felütés, annyira nem tudja Spike Lee felépíteni magát a sztorit. Mert ez egy politikai pamflet, és nem is lehet komolyan venni a félnótás redneck rasszistákat, akikhez képest érpataki polgárőrök is a Waffen SS. Szóval, túlságosan is idiótának ábrázolták őket, ha viszont ekkora kétbalkezes barmok, akkor nem is kellene tőlük ennyire tartani…

És valóban: a filmben minden KKK-tag suttyó, mosdatlan proli, aki háromig sem tud számolni, és ebből is látszik, hogy Spike Lee mennyire leegyszerűsítette a történetet, minden figurája olyan, mintha a South Park kartonpapír szereplője lenne. Trump hatalomra jutásának feltárására azért ennél bonyolultabb műveletekre lett volna szükség. Ebből is látszik: 2017-es zárlatot el kellett volna hagyni. Így is mindenki értette, hogy valójában a film az amerikai adminisztráció kritikája, fölösleges volt bevágni a charlottesville-i gázolást és lincselést. 

A Csuklyások – BlacKKKlansman ugyanakkor számos vonatkozásban remekül teljesít, áramvonalas, jól hozza a hetvenes évek végi polgárjogi mozgalmak kulisszáit, gesztusrendszerét, izgalmas történelmi burleszk lehetett volna, ha Spike Lee nem  megerőszakolja meg az aktuálpolitikával. Mert bár nem épül meg úgy a történet, (mert a sztoriban benne volt egy szenzációs forgatókönyv lehetősége), mégis: átélhetőek a szituációk, izgalmasak a rendőrök közötti konfliktushelyzetek, remek a korfestő atmoszféra, szóval, a hibái ellenére is ajánlani tudjuk a Csuklyásokat. És persze: Isten áldja Amerikát!

Csuklyások – BlacKKKlansman
amerikai film
szereplők: John David Washington, Adam Driver, Alec Baldwin, Laura Harrier
Rendezte: Spike Lee
bemutató: szeptember 27.