Gyarmati Fanni naplójának megjelenése után a Jaffa kiadó most egy újabb szenzációs könyvben hozza közel hozzánk Radnóti Miklós világát. Az Árnyékban éles fény vagy – A Radnóti házaspár fényképei című album a költő és a feleségének privát fotóiból 325 képet közöl. A kötetek bizonyos szempontból egymásra épülnek, a naplót remekül illusztrálja a Krähling Edit irodalomtörténészt szerkesztette képgyűjtemény.

PZL- 061.hu

Kundera szerint formába kell önteni az időt, mert ami formátlan, az egyben megjegyezhetetlen is. Az Árnyékban éles fény vagy fotói múlt formái is egyben, lenyomatai a történelemnek és a privát időnek is. Az idő persze nemcsak perc alapú, vannak más mérőszámok is, ilyen a nagyításánál használt 9X13 és a 10X15 képi méret. A költő és felesége családi fotóiból több mint 325 darab került a kötetbe. Radnótiról él egy kép, mely szerint szomorúnak néz a fényképész kamerájába, ugyanakkor a civil életben rögzített felvételeken sokszor mosolyog, számos síelős, strandolós, napozós, fagyizós, kirándulós képet is láthatunk, némelyiken úgy pózol, mint egy filmsztár.

Fotó: Horváth Péter Gyula

A fotók értelemszerűen önfeledt pillanatokban készültek, kirándulásokon, baráti rendezvényeken, így még inkább meghökkentőek az abdai tömegsírból előkerült roncsolt képek, és az újratemetés megindító felvételei. Persze, műtermi fotókat is láthatunk, és a pár gyerekkorából is sok-sok képet ismerhetünk meg. Az első fényképen a két és fél éves Radnóti Miklós látható, a felvétel Torda József műtermében készült, a Nagymező utca 28 szám alatt. Ennek az épületnek az utcafrontja a második világháborúban elpusztult, most egy klinekltéglás modern ház áll a helyén, viszont a hátsó része még a régi bérház megmaradt traktusa. És ez csak az első kép. Ennél sokkal több történetet mesél el a többi kép.

Radnóti a velencei lidón 

A tájak előtt emberi sorsokat látunk, vagy csak egy-egy árnyékot, mint amilyen a 144. sorszámú fotó, amin csak a két síelő árnyalaját figyelhetjük meg. Az emlékezet olyan, mint a többszörösen exponált fénykép, az egyik esemény rárakódik a másikra, a fotókra ráégtek a betűk, a magánsorsok, a történelem. A Radnóti képek a nemzeti emlékezet fontos dokumentumai, megőrizendő értékek. Arról nem beszélve, hogy e képek megkomponáltsága, látásmódja, művészi ereje is zavarba ejtő, pedig alapvetően civil eseményeket rögzítettek, nem a publikáció volt a céljuk.

Radnóti Miklós Reichenbergben, feltehetőleg 1928-ban

Az abdai tömegsírból előkerült képek 1944 novemberétől 1946 júniusáig a nedves földben voltak, szétáztak, emulziós rétegük részben lepergett, ebben az állapotban kerültek a könyvbe, mert ahogy Primo Levi írta, semmi sem töltheti be e hiány helyét, ami kimondhatatlan, az mindörökre az marad. A válogatás az egyetlen lehetséges szerkesztési elvet, a kronologikus sorrendet választotta alapul, és Radnóti Miklós és felesége életének legfontosabb állomásaira fókuszál.

A beválogatott felvételek a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárának Kézirattárából, Radnóti Miklós, Gyarmati Fanni és Gyarmati László hagyatékából valók. Az album nemcsak abban segít, hogy közel hozza az egyik legnagyobb költőnk kulisszáit, de segíthet abban, hogy a múlt emlékanyaga része legyen a mindennapi emlékezet rítusainak.

 

Árnyékban éles fény vagy – A Radnóti házaspár fényképei
Szerkesztette: Krähling Edit
Jaffa Kiadó, 2016,
380 oldal, 7990 HUF