Minden évben Sziget, minden évben Sziget sajtótájékoztató, ezúttal az erős ellenfényben is romkocsmának kinéző Bródy Studiosban, ahol néhány hete jártunk utoljára, ugyanis itt mutatta be egy „meghallgatós partyn” az Ivan &The Parazol az új albumát. Szóval, Sziget 2019 augusztus 7-től 13-ig, Magyarország és egyben Európa egyik legfontosabb kulturális sátortábora….

PZL – 061.hu

Most tehát nem egy zenekarról volt szó, hanem több százról, és nem is csak a rock and roll ősforrásairól, hanem a szórakoztatóipar ősi energiáiról is, amit egy szóval így írhatunk le: profit. És ez nagyon is rendben van így, nyilván  hippi kommunában maximum a lampionok felaggatását lehet megszervezni, minden egyébre egy profi menedzsmentre van szükség, és a Sziget immáron 27 éve bizonyítja, hogy nemcsak ahhoz ért, hogy álmodozva összerakjon egy headliner listát, hanem ahhoz is, hogy Európa egyik legnagyobb fesztiváljának minden logisztikai manőverét olajozottan végrehajtsa. „2018-ban 10 milliárdot is meghaladta a Sziget Fesztivál költségvetése, a cég pedig – az összes többi fesztivállal együtt – sikeres évet zárt, közel 1,5 milliárdos adózott eredménnyel. Idén ismét jelentősen növeltük a fesztivál költségvetését, elsősorban a fellépők terén, de a kivitelezés minőségét is javítani szeretnénk” – kezdte a Sziget 27. sajtótájékoztatóját Kádár Tamás, a fesztivál főszervezője, akit sokan még a Café Rádióból ismertek.

Persze, első körben a headliner fellépőkről kellett beszélni, idén pedig sikerült elhozni, Ed Sheerant,  aki – nyugodtan kijelenthetjük – 2019-ben minden fesztivál legnagyobb húzóneve, így óriási presztízs a Szigetnek és egyben Magyarországnak is. És most nem érdemes azon morfondírozni, hogy mitől működik ez a srác, hogy mi az a szükséges plusz, amivel bármikor, bármilyen évszakban, időzónában és légköri viszonyok között csak az akusztikus gitárjának behangolására összejön 70.000 ember. Ő a legnagyobb kereskedelmi siker és kész. „Több szempontból is kimagasló az idei Sziget Nagyszínpadának felhozatala” –mondta Kádár.

„Egyrészt a tavalyihoz képest fél milliárd forinttal megnöveltük a fő fellépőkre szánt összeget, ennek köszönhetően a hét fesztiválnapra kilenc headliner kategóriás produkciót  sikerült elhoznunk, akik közül három fellépő díja is meghaladja az eddigi „csúcstartóét”. Idén tehát két napon is előfordul majd, hogy a headliner-ek előtt is headliner játszik, mint pl. az utolsó napon a Foo Fighterst megelőző Twenty One Pilots vagy a szombati The National – Macklemore “kombó” – mondta a főszervező, hozzátéve, hogy a Foo Fighters ráadásul egy két és fél órás koncerttel érkezik a Szigetre.

Bár egy jó kapitalista, bármilyen jó ügyről is van szó, megkérdezi: megéri-e ez nekünk? A Sziget szervezői jó kapitalisták, mégsem nyesegetik a Nagyszínpadon túli programokat, amivel azért rendesen racionalizálni lehet a büdzsét, de már csak azért sem teszik, mert a profit mellett fontos a profil is, azaz ezek a programok alapvetően határozzák meg a Sziget attitűdjét. Annyi egyéb színpad áll majd az óbudai sziget fái között, hogy meg kell idéznünk majd Révész Sándor szellemét, aki így fohászkodott még 1977-ben: Ó, Istenem, miért is nem lehetek egyszerre két helyen.

Persze, praktikus információk is elhangzottak, például az, hogy május 9-ig még olcsóbban lehet jegyeket venni, s bár az Ed Sheeran-napra már a napijegyek elkeltek, de még van olyan bérlet, amivel nem marad le a vásárló erről a koncertről sem. Idén szintén a belépésre jogosító karszalaggal is lehet fizetni a Szigeten, azonban a szervezők az applikációról történő feltöltést még kényelmesebbé tették. Emellett érintéses bankkártyákkal és mobiltelefonnal is lehet majd fizetni, mint eddig. Újdonság a Fesztivál fiók, mellyel az összes Sziget rendezvény digitális megoldásait tudják használni, így kényelmesebben tudnak bármelyik rendezvényre például online vásárolni, karszalagot előre feltölteni.

Bár nem valószínű, hogy egy öntudatát vesztett fesztiválozót különösebben érdekelne a zöld gondolat, azért a Sziget odafigyel a fenntarthatóságra is. A fesztivál környezetvédelmi intézkedéseinek központjában a műanyag hulladék csökkentése, a víztakarékosság, valamint a Duna megóvása áll. A tavalyról már ismert re-pohár rendszer idén is folytatódik, ami azt eredményezi, hogy mintegy 1,5 millió egyszer használatos műanyag poharat fognak kiváltani a “többutas” poharak. Tavaly a “Don’t Suck – Ne szívd meg” szívószál-mentes kampány 60 százalékkal csökkentette a szívószál használatot. Idén egy továbbfejlesztett változattal igyekeznek még jobban csökkenteni ezt az arányt: már a szívószálak önkiszolgáló pultra helyezését sem támogatja a Sziget, illetve a központi ártáblákra is felkerül a szívószálmentes üzenet.

Azok a látogatók, akik mégis ragaszkodnak a szívószálhoz, papírból készült, 100 százalékban újrahasznosítható alternatívával szürcsölhetik az italokat. Az eddig bevezetett értékesítési szabályokon túl nejlonzacskót egyáltalán nem lehet forgalmazni, és az ételek kiadásakor lebomló tányérokat és evőeszközöket használnak majd. Nem csak a műanyag hulladék mennyiségének csökkentésére, de az eldobott csikkekre is ügyel a Sziget. Idén 50 ezer darab mobil hamutartó kiosztását tervezik a fesztivál bejáratánál… Most már csak arra kell figyelniük a gyerekeknek, hogy ne csak a környezetet óvják, hanem a saját egészségüket, szóval, kevesebb alkohol, kevesebb szerb hagymás hús, és nemcsak a környezet él tovább, hanem a fesztiválozó is. 

Vezető kép: PZL