Egy amerikai szövetségi bíró elutasította, hogy elrendelje egy impresszionista festmény visszaszolgáltatását egy zsidó nő leszármazottjainak, akit 1939-ben kényszerítettek a műalkotás eladására a náci Németországban.

MTI

11PAINTING-blog427A bírói döntés évtizedes vitára és jogi csatározásra tett pontot az 1897-ben Pissarro által festett képről. A párizsi utcát ábrázoló Rue Saint-Honoré, Aprés-midi, Effet de Plui című festmény jelenleg a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeum gyűjteményében van. John F. Walter amerikai szövetségi bíró Los Angelesben elutasította Lilly Cassirer hozzátartozóinak beadványát, akik nemcsak a múzeumot, hanem Spanyolországot is perelték a festmény visszaszolgáltatását és az okozott kár megtérítését követelve.
Walter azzal indokolta elutasító döntését, hogy az ügyben a spanyol jogot kell alapul venni, és annak értelmében nem kell elrendelni a kép visszaadását.

A bíró azonban indoklása végén felszólította a múzeumot, hogy cselekedjen “helyesen”, mielőtt újabb perrel találná magát szemében, és dolgozzon ki megoldást az elrabolt náci műalkotások visszaadásáról Spanyolország által elfogadott nemzetközi egyezmények alapján – írta a The New York Times amerikai napilap. Evelio Acevedo Carrero, a Thyssen-Bornemisza Alapítvány ügyvezető igazgatója, közölte, hogy a múzeum fontolóra vehet valamiféle erkölcsi elismerést, például feltünteti a kép mellett, hogy az egykoron a nácik által lefoglalt képzőművészeti alkotások közé tartozott.

A visszaszolgáltatási kérelmet a Kaliforniában élő örökös, Claude Cassirer nyújtotta be, és 2010-es halála után családjának tagjai folytatták a pereskedést a helyi zsidó szervezet segítségével. Acevedo elégedettségének adott hangot, mert az amerikai bíróság elismerte, hogy a festmény a spanyol múzeum tulajdona, a család azonban jelezte, hogy fellebbez. Acevedo felhívta a figyelmet arra, hogy Lilly Cassirert a német kormány a második világháború után már kompenzálta, mivel a műtárgy holléte ismeretlen volt, és ezt a bíró is kiemelte döntésében. A festmény 1951-ben bukkant fel az Egyesült Államokban, ahol egy kaliforniai műgyűjtő vette meg, 1976-ban került Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza báró gyűjteményébe, és a múzeum 1992-es megnyitása óta van a madridi intézményben.