“A Virtuózok célja, hogy tehetségeket fedezzen fel, és hogy médiaplatformot kapjanak azok a gyerekek is, akik nem popsztárnak, nem focistának, és nem színésznek születtek, hanem klasszikus zenésznek” – vélekedik Peller Mariann, a Virtuózok producere. A klasszikus zenei tehetségkutató műsor idén a határon túli magyarlakta területekről is keresi új évadának tehetségeit, a szakemberek a Felvidékre, Erdélybe, Csángóföldre és Vajdaságba is ellátogatnak, hogy meghallgassák a klasszikus zenét játszó fiatalokat. Mint azt Peller Mariann a 061-nek elmondta, Kárpátaljáról is várják a jelentkezőket, a háborús helyzetre való tekintettel ezeket a fiatalokat magyarországi városokba hívják, és minden költségüket állják.

MM – 061.hu

Nyolcadik évadánál jár a Virtuózok. Nagy ív, amit befutott ez a műsor, sikerült megvalósítani a kezdeti célkitűzéseket?
Legmerészebb álmainkban sem gondoltuk volna, hogy idáig eljuthat ez a műsor. Mindig hittük, hogy a Virtuózokból nemzetközi műsor tud majd válni, mert tudtuk, hogy a tehetség, a zene, valamint az, hogy a műsor Magyarországról indul, nagy előny. Főleg a klasszikus zenében, hiszen nekünk, magyaroknak, elképesztő hagyományaink vannak e tekintetben. De hogy ilyen nagy nevek csatlakoznak hozzánk, elképzelni sem mertük korábban. Már maguk a művészek keresnek meg minket, hogy szeretnének segíteni, itt lenni a gyerekekkel, és ez valóban fantasztikus. Nagyon sokat köszönhetünk Plácido Domingónak, aki a művészkörét, baráti körét, sok esetben még az üzleti körét is bevonja, hogy ez a tévéműsor előre tudjon menni.

A Virtuózok célja, hogy tehetségeket fedezzünk fel, és hogy médiaplatformot kapjanak azok a gyerekek is, akik nem popsztárnak, nem focistának, és nem színésznek születtek, hanem klasszikus zenésznek. Azt hiszem, hogy ez a misszió a 70 milliós tévés és online eléréssel – amely idén már 88 millió lesz – megvalósult.

Változtatott a műfaj megítélésén ez a műsor?

Látható, hogy van egy íve a műsornak – kezdetben kiskanállal adagoltuk a klasszikus zenét, rövid műveket adtak elő a versenyzők, és mikor már a közönség maga szólt, hogy többet szeretnének, többet is képesek befogadni, akkor tudtunk szintet lépni, és ma már Sosztakovicsot, Richard Strausst, Wagnert is tudunk játszani a tévéműsorban.

A jelentkezők felkészültségén látjuk a műsor presztízsét. Az első években mindenki jelentkezett, most pedig már szűrten, mert látják, hogy ilyen nagy művészek előtt presztízs fellépni. A számunkra legfontosabb célok, az edukáció és a klasszikus zene szeretete is nagyon szépen megvalósult, hiszen rengeteg olyan üzenetet kapunk, hogy a Virtuózok miatt szerették meg a klasszikus zenét. Fontos feladatunk, és ezen nagyon kell dolgozni, hogy a műsor populáris legyen, ugyanakkor megfeleljen nagy szakmai követelményeknek is. Ez a balansz az, amit évek óta tartanunk kell. Ebben sokat segítenek a Kis Virtuózok Alapítvány egykori és mostani elnökei, Dr. Batta András, Bogányi Gergely, és Maestro Plácido Domingo is.

A Virtuózok nem egy szimpla tehetségkutató, komplex tehetséggondozásról van szó. Ez mit jelent pontosan?
Több lépcsője van. Az első és legfontosabb, hogy nem engedjük el a fiatal tehetségek kezét, nagyon sok lehetőséget biztosítunk koncerttermekben való fellépéshez, önálló lemezfelvételhez, vagy esetleg egy master class, egy másik típusú verseny díjának és a kiutazási költségeknek a kifizetésével.

Más tehetségkutatókkal ellentétben, itt nem az történik, hogy a műsor után a gyerekek “fent” vannak egy évig, aztán már nem foglalkozunk velük, mert jönnek az újak. Nálunk ez el van tolva: például az adott évad versenyzői csak a következő évtől koncertezhetnek, mert az előző évad versenyzőit szeretnénk építeni, és a tehetséggondozás osztályunknak az a feladata, hogy mindenki egyenlő eséllyel induljon.

Természetesen tudjuk, hogy az önálló zenésszé váláshoz nagyon sok minden kell: gyakorlás, menedzsment, média, támogató családi háttér. Ennek az egésznek csak egy nagyon pici része a tehetség. Ha megtaláljuk azokat a fiatalokat, akiknél ez mind megvan, akkor biztos vagyok benne, hogy megszületnek a következő Amadeusok, vagy a következő Domingók.

A Virtuózok egyik tavalyi különdíjasa, Teo Gertler Maestro Plácido Domingótól vehette át a díjat (Fotó: Kaszner Nikolett)

Idén először a határon túl is keresik a tehetségeket – Felvidékre, Erdélybe, Csángóföldre és a Vajdaságba is ellátogatnak a Virtuózok szakemberei. Kárpátaljáig is elér a műsor, vagy a jelenlegi háborús helyzet ezt nem teszi lehetővé?
Nem lenne igazságos, ha nem merült volna fel Kárpátalja, és az se lenne igazságos, ha a jelenlegi szituáció miatt nem mennénk oda, így azt a megoldást választottuk, hogy magyarországi városokba hívjuk ezeket a fiatalokat, és minden költségüket álljuk. Nagyon örülnénk, hogy egy kárpátaljai gyermek is bekerülhetne a nagyválogatottba.


Az idén nyolcadik évadába lépő népszerű klasszikus zenei tévés tehetségkutatót 2022-ben is a téli műsorstruktúrában, novemberben mutatják be mind az öt résztvevő ország tévécsatornái. A “Visegrádi Virtuózok+Szlovénia” műsor által így idén is akár 70 millió ember ismerheti meg hazánk és a régió zenei hagyományait. A Virtuózok Visegrádi Négyek Plusz  – mely idén is az Emberi Erőforrások Minisztériuma és Prof. Dr. Kásler Miklós fővédnöksége alatt valósul meg – egy “Best of” epizóddal jelentkezik április 1-jén, pénteken 20.45-től a Duna TV-n. A műsorban a 2020-as és 2021-es évad legmeghatóbb, legérdekesebb, legszórakoztatóbb pillanatait idézik fel Bősze Ádám és Miklósa Erika kommentárjaival.