Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 12
  •  
    12
    Shares

Hetek óta lázban tartja az internet közösségét a száraz Duna meder és az üres Budapest képe, amelyet a DVNA című trailer hátborzongató fikciója nagyon is valóságosnak mutat. Vass Gergely operatőr, Bátory Péter tervezőgrafikus és Topolánszky Tamás Yvan rendező, azaz a Halluci-Nation produkció valami olyat hozott létre ebben az alig több mint egy percben, amit eddig nemigen láttunk magyar produkcióban és amire – a videó 400 ezret is meghaladó kattintás száma alapján – van igény. Topolánszky Tamás Yvannal a DVNA film megvalósulásának esélyeit latolgattuk.

 LEIRER TÍMEA – 061.hu

Ez a filmelőzetes tulajdonképpen egyelőre nem is előzetes, hiszen csak ezt a trailert készítettétek el. Mi volt vele a cél?
Jelenleg Amerikában ez egy jól bevált koncepció: ha van egy forgatókönyv, vagy van egy megvalósításra váró ötlet, akkor viszonylag kicsi anyagi és energia ráfordítással megpróbálják felmérni, hogy vevők-e rá az emberek, vagy nem. Ha a like-ok alapján úgy tűnik, hogy van érdeklődés, akkor neki vágnak a munkának. Mi úgy döntöttünk kipróbáljuk ezt a módszert és bevallom, nem is számítottunk ekkora érdeklődésre. Bízom benne, hogy ez a „bizonyíték” majd segít nekünk abban, hogy támogatást szerezzünk a film elkészítéséhez. A számok egyelőre minket igazolnak, jelenleg – anélkül, hogy a film megszületett volna – ez a második legnézettebb magyar film előzetes a youtube-on.

 

Topolánszky Tamás remdező 2016.04.14. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

A DVNA a trailer alapján sci-finek nevezhető. Ez óriási változást jelent a Levél Istenhez című filmhez képest, melynek kapcsán eddig reflektorfénybe került a neved. Az egy szívbe markoló, megkönnyezhető dráma.
Ha egyszer majd elkészül a film, akkor kiderül majd, hogy tulajdonképpen a DVNA is egy drámai alkotás. A látvány funkciója, hogy erősítse a drámai mondanivalót. Egyébként a dráma és az akció kettőssége öt éves korom óta bennem él, amikor szinte egymás után láttam a Jurassic Park és a Forrest Gump című filmeket. Mind a látványos dínó park, mind pedig a Tom Hanks által alakított figura olyan erős hatással volt rám, hogy azonnal tudtam: filmekkel szeretnék foglalkozni. Felnőttként barátaimmal együtt azért hoztuk létre a Halluci-Nationt is, hogy egyszer egy olyan filmet készítsünk együtt, amit a világon mindenütt megnéznek majd. Bízom benne, hogy összejön.

 

 Nem is alaptalanul, hiszen Neked rendezőként voltak már sikereid. A Levél Istenhez még Cannes-ba is eljutott.
Nem tudom, hogy mi értékelhető sikernek, vagy mi nem. Cannes-ba eljutni természetesen az, és nagyon örülök minden szakmai elismerésnek, amit ez a film hozott. Örülök a megtett lépések sikerének, de mindig többre vágyom. Az a típusú ember vagyok, aki ha 90 százaléknál tartunk, akkor százat akar, ha pedig az is megvan, akkor feljebb teszi a lécet. Sosem vagyok teljesen elégedett, lehet, hogy ettől „nehéz” embernek gondolnak, de mégis ez viszi előre a dolgokat.

A DVNA-val nemcsak feljebb került a léc, de irányt is váltottál. Helyesen határoztam meg sci-fiként a műfaját?
Mágikus-realista fikcióként emlegetjük ezt a film tervet. Egyértelműen drámai alkotást szeretnénk létrehozni, amelyben az emberi lélek megnyilvánulásai vannak középpontban. Tulajdonképpen lélekre ható dráma ez is, csak a körítés változik. Nagyon fontos, hogy milyen a film látványa, nagyon fontos, hogy milyen képi világ társul a sztorihoz, a lényeg mégis az, hogy megmutathassuk, hogy milyen változások mehetnek végbe egy ember személyiségében, hogy megmutassuk a magasságokat és mélységeket az emberi lélek játékában.

 

Topolánszky Tamás remdező 2016.04.14. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

De azért – ahogy mondod – a látvány is fontos, hiszen nyilvánvalóan a legtöbben a „kiszáradt Duna” miatt kattintottak a bemutatóra….
Természetesen fontos volt, hogy figyelemfelkeltő legyen, de igyekeztünk nem hatásvadász trailert összerakni, hanem a film hangulatát visszaadni egy percben. A kihalt utcák, az üres parkoló, a bisztróban hátrahagyott székek és persze a kiszáradt meder mind-mind fontos elemei a készülő történetnek.

A forgatókönyv már kész?
Azt gondolom, hogy egy forgatókönyv sosincs készen, de jól haladunk vele. A diplomamunkámhoz készítettem egy treatmentet (cselekményvázlat – szerk.) a tavalyi évben. Ez volt az alap, bár mára teljesen átalakult a történet. Eredetileg egy multi-narratív filmet terveztünk, kevesebb látvánnyal és több drámai vonulattal. Mára rájöttünk, a sztori sokkal hatásosabb a megfelelő látványelemekkel.

Mesélj el, kérlek, valamennyit a történetről is!
A sztori alapja: megmagyarázhatatlan okból bekövetkező csapás miatt eltűnik a Duna. Mindenki elhagyja a várost, kiürülnek az utcák és a házak. Van viszont hat ember, akik kénytelenek Budapesten maradni. Ez a hat ember először egyedül próbálja megfejteni, hogy vajon mi történt, de előbb-utóbb összeérnek a szálak és a hat ember kénytelen összefogni és együtt folytatni a küzdelmet. Ráadásul van közöttük valaki, aki egy gyermekkorában megismert próféciának köszönhetően többet tud a többieknél. Egy poszt-apokaliptkus helyzet alakul ki, ami annyira váratlan és annyira gyors változást hoz, hogy azonnal felszínre kerül a zsigeri énünk, láthatóvá válnak eddig titkolt gyengeségeink. Ráadásul az is hamar kiderül, mennyire kínzó élmény elveszíteni valamit, amiről addig talán nem is gondoltunk, mennyire fontos szerepet tölt be az életünkben.

 

Topolánszky Tamás remdező 2016.04.14. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

Abból, amit most elmeséltél, úgy tűnik a majdan elkészülő filmben a dráma, a lélek a hangsúlyosabb. A trailert viszont mégiscsak a látvány vitte el.Az, hogy a Duna eltűnik, mindennek az alapja, ez a cselekmény kiindulópontja. Egy igazán váratlan szürreális fordulópontot hoz, amely egyfajta pszichés lavinát indít el, amiből egy nagyon izgalmas dráma bontakozhat ki. Ráadásul ebben a sztoriban a Duna eltűnéséve egyfajta társadalmi ürességre is utalunk, amelyet a száraz Duna meder jelképez.

Hogyan készült el a trailer? Hogyan tudtatok teljesen üres, de láthatóan valódi budapesti utcákat megjeleníteni? Hogyan tűnt el a víz a Dunából?
Az üres utcák megjelenítéséhez Vass Gergely operatőr nagyon hosszú felvételeket készített az adott utcákról, ügyelve arra, hogy mindig legyen egy részlet a képen, amely épp akkor teljesen üres. Ezekből az üres részletekből raktuk össze a teljes képet úgy, hogy sehol se legyenek járművek és emberek. Rengeteg retusálás is történt a snitteken, melyek részben házon belül, részben Varga Iván közreműködésével készültek. A legnehezebb feladat természetesen a száraz Duna meder hiteles megjelenítése volt. Ehhez először Juhász Péterrel és a 235 csapatával készítettünk drón felvételt felülről, a Dunáról. Ennek a képi világából megtartottuk a hidakat és a part menti épületeket, de Bátory Péter grafikus „eltüntette”  magát a folyót” és a Dunát egy 3D-s grafikával helyettesítette, melyhez Winkler Viktor biztosította a fotórealisztikus textúrát és fény-árnyék hatásokat. Ez lett a kiszáradt Duna meder, amelyet több objektummal, hajó és repülőgéproncsokkal is kiegészítettünk. Nagyon sokáig vitatkoztunk azon a Duna eredeti 7-8 méteres mélységét ábrázoljunk-e vagy „ássunk mélyebbre”. Végül arra jutottunk, hogy ez egy fikció, egy film, amiben sokkal hatásosabb a mélyebb meder, így lett több tíz méter mély a „mi Duna medrünk”. Utóbb kiderült, ez nemcsak rendkívül látványos megoldásnak bizonyult, de nagyon hosszú és fordulatos vitákat is generált az interneten.

 

Topolánszky Tamás remdező 2016.04.14. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

 A trailer baráti összefogással, anyagi ráfordítás helyett nagyon sok munkaórával készült el. Nyilván ez egy teljes filmhez kevés. Láttok esélyt arra, hogy ez a projekt megvalósuljon?
Nagyon bízunk abban, hogy a rövid bemutató népszerűségét látva könnyebb lesz támogatást találnunk. Szeretünk a „normálisnál” sokkal nagyobb elvárásokkal nekilátni a dolgoknak. Az én ars poetikám, hogy minden filmrészletet úgy kell leforgatni, hogy a cél az Oscar. Csak ezzel az elszántsággal érdemes filmeket csinálni. Már a trailer egy hét alatt összejött négyszázezres nézettsége is sokkal magasabb szám, mint amit eredetileg várunk. Olyan filmet szeretnénk csinálni, amelyben egyszerre van jelent a magas kultúra és a tömegszórakoztatás. Azt szeretnénk, ha erre a filmre, beüljön az is, aki társadalmi drámára vágyik, és az is, aki a popcorn mozit kedveli. Nekem az egy perces előzetes kattintás száma azt bizonyítja, hogy széles nézőközönséget értünk el, akik várják, hogy a film egyszer teljes hosszúságában a mozivászonra kerüljön.


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 12
  •  
    12
    Shares