Jó könyvelőt találni majdnem olyan fontos, mint jó munkát kifogni, feltéve, ha az ember vállalkozó. Magyarországon a rendszerváltás óta tudjuk, hogy a vállalkozó bizonyos esetekben a bűnöző szinonimája. Amerikában is vannak bizonyos esetek, amikor a kettős életet élő kettős könyvelő nemcsak Casio zsebszámoló gépet húz elő a táskájából, hanem egy Magnumot is.

 PZL – 061.hu

Chris Wolff (Ben Affleck) az a könyvelő, aki nemcsak egy könyvvizsgálatot végez el rekord idő alatt, de majdnem ilyen gyorsan húzza meg a ravaszt, és nemcsak azt tudja, hogy 12-ig be kell fizetni a KATÁ-t, hanem azt is, hogy milyen technikákkal mossa tisztára a világ öt legnagyobb bűnbandájának a piszkos pénzeket. Chris nemcsak fejben tud mindent, az összes fegyvernemben kiválóan teljesít, így aztán ha neki kellene beírnia egy szerződésre, hogy mi a tevékenységi köre, nos, igencsak zavarban lenne.

ben-affleck-in-the-accountant_new

Azt is fontos tudnunk Chrisről, hogy autista, ami elsőre nem lenne feltűnő, hiszen pont olyan, mint a legtöbb könyvelő: nehezen barátkozik, sótlannak tűnik, rosszul öltözködik, az ingzsebében tartja a golyóstollait… Csak akkor tűnik fel mássága, amikor hamarabb megold egy komplett vállalati könyvvizsgálatot, mint a PricewaterhouseCoopers teljes apparátusa. Chris apja tipikus autoriter katonatiszt, mégis vannak használható útravalói. Azt mondja a fiának: Te más vagy, és attól mindig félnek az emberek. Azt hiszed, ha meghúzod magad, akkor nem kötnek beléd… Miután ezt tisztázták, olyan kiképzést ad a fiának, mintha a srác nem a gyerekszobájában lenne, hanem a tengerészgyalogosok kiképzőközpontjában.

anna-kendrick-satisfied-with-jinx-ending-19

Élhet normális életet? – kérdezte az autistákat kezelő orvostól Chris apja. Mi a normális – kérdezett vissza a doki. Ez meg is adja a film alaphangulatát. A könyvelő elején még nem, tudjuk, hogy hősünk mire használja különleges képességeit, csak azt feltételezzük, hogy a rosszfiúkkal üzletel, aztán egyre világosabb lesz: ő egy afféle szuperhős, akin nem a felhőkarcolók között cikázik, hanem alkoholos filccel a kezében írja fel a főkönyv adatait a prezentációs táblára. Ugyanakkor, ha tágan értelmezi a kreatív könyvelés fogalmát, jóváír néhány hullát is.

A könyvelő üdítően kellemes film, valamit visszahoz a kilencvenes évek nagy mozis korszakából, eszünkbe juthat akár A szökevény atmoszférája is, annyi különbséggel, hogy Gavin O’Connor rendező A könyvelőből a végére egy mesét csinált a világ megjavításán ügyködő Chris figurájával. Ezt rontota el Gavin O’Connor, illetve az sem oké, hogy túlságosan kerekre kalapálja a sztorit, minden motívumot a helyére szögezett, még a filmben többször felbukkanó Jackson Pollock festményt is.

konyvelo

A könyvelőben nem az a legjobb, ahogy Affleck eljátssza az autistát, mert ez ugyebár hálás szerep, ha valaki jól csinálja Oscar is járhat érte. Affleck inkább csak jól oldotta meg a kötelezőt. Javára írható, hogy nem játszotta túl a figurát, nem lett Rain Man, alázatosan belátta, hogy nem ez a film a nagy jutalomfalat az életében, mert itt a történetmesélésen van a hangsúly. Nem az a lényeg, hogy a klinikai szakpszichológusok bólintsanak egyet, hanem a nézők.

A könyvelő
színes amerikai krimi
rendezte: Gavin O’Connor
főszereplő: Ben Affleck, Anna Kendrick, J.K. Simmons
bemutató: 2016. október 27.
forgalmazza: InterCom