Nemcsak hogy a vinyl nem halt meg, de soundtrackek sem. Itt van egyből a Vinyl (a magyar HBO-n Bakelit) című rock and roll mutatvány, és itt van a Miles Ahead című filmzenés válogatás is. Mindkettő kísérő ajándék, mégis önmagukban is teljes értékű meglepik, amikben az a jó, hogy ha lusták vagyunk ún. CD-válogatásokat összerakni, akkor elvégzik helyettünk mások.

P.Z.L. – 061.hu

A Vinyl ügyes filmsorozat a rock and roll egyik nagy korszakáról, a hetvenes évekről, amikor mindig szólt a zene, ha nem, akkor azért nem, mert a barázdákra szóródott a kokain. A soundtrackje tökéletes partykellék, 17 szám, amiknek nemcsak apu örül, és felejti el 70 percre a Bogyó és Babócát, hanem még a gyerek is. A feldolgozásokra épülő lemez szalonképes agyeldobás, kellemes vintage kalandozás, olyan, mint amikor a padláson egy dobozban nemcsak a harminc éve nem hallgatott lemezeket találjuk meg, hanem a színes ingeket és képeslapokat is.
vinyl-keyart-compressed-1
A Vinyl CD az a titokzatos eszköz, ami mindig is hiányzott ahhoz, hogy valóra váljon az időutazás. Van rajta néhány funkys pulzálás, pont a lemez felütése hozza ezt a lazulást (Alex Newell, Jess Glynne &DJ Cassidy Kill The Lights és a Charlie Wilson Alright Lady), de aztán magasra teszi az album a tétet, ott van például Elvis Costello Black Strabbers című száma, vagy Bowie Life On Mars című klasszikusának Trey Songz-féle újragondolása. A lemez tele van újraértelmezésekkel, de ez cseppet sem zavaró.

Charli XCX remeklül megoldotta Iggy Pop No Funjának újraköltését, de nem emelhetünk kifogást Julian Casablancas Venus In Furs-értelmezése ellen sem. A lemez csúcspontja talán a Nervous Breakdown felvételének, az I Dig Your Mind-nak újragondolása, ami annyira „iggy-s”, hogy ebben az átdolgozásban önálló identitása lett. Mióta a tévésorozat az új punk, azóta a soundtrackek is újból életre keltek, ilyen volt például a True Detectives filmzenés válogatása, és ilyen remek kollekció a Vinyl is, ami minden idők legszórakoztatóbb az üzemlátogatása a pop nagy lemezgyárában.

A pár hónapja bemutatott Megjött apuci című vígjátékban hangzik el, hogy senki nem hallgat dzsesszt, amit tételesen tudunk cáfolni nemcsak a Miles Ahead című filmmel, hanem a hozzá gombolt soundtrackkel is. A mozi több szempontból is érdekes, például közösségi finanszírozásból jött össze. Azt viszont még nem tudni, hogy egyáltalán hazai mozikban bemutatják-e, de addig is itt a soundtrack, amelyen 11 felvételt hallhatunk az 1956-1981 közötti időszakból, illetve remek dumákat a filmből, illetve néhány ihletett átdolgozást, amik a Grammy-díjas Robert Glasper Davis-ihlette víziói.

miles-ahead-dates

Az albumon számos vendég is közreműködik: a What’s Wrong with That?-ben maga a rendező, Don Cheadle, de ott van Herbie Hancock és Wayne Shorter is… A lemezt hallgatva azonnal kiderül, hogy a dzsessz nem pusztán absztrakció, hanem szenvedéllyel teli önkifejezési forma, ami nemcsak a zenésztársakkal, hanem a közönséggel való dialógus is. Miles Davis lényegesen többet jelent a lengyel jazz jamboree-król hazahozott posztereinél, lényegesen több, mint az embematikus lemezborítói, amelyek afféle szobadíszek a jobb nappalikban, Miles Davis nem egy statikus kép, egy ikon, és „a jazz előadó”, hanem a hanem a műfaj legnagyobb médiuma, akit felkavaróan őszintén mutat meg a film, és az őszinteség átjön ezen a cool, laza, és melankolikus zenés ajánlaton.

Vinyl
Music From The HBO Original Series 
The Essentials: Best Of Season 1
Warner
17 szám 70 perc

Miles Ahead
Original Motion Picture Soundtrack
Sony
24 szám 68 perc