Lydia Lunch három év után ismét előadja Retrovirus című életműösszegző lemezét Budapesten. A New York-i no wave színtér nagyasszonya, aki kulcsszerepet játszott a nyolcvanas-kilencvenes évek posztpunk mozgalmában, december 5-én koncertezik az újbudai A38 hajón.

MTI

Énekesnőként, színésznőként, spoken word előadóként, író-költőként és meglehetősen szabados hangvételű önéletrajza alapján, nem utolsósorban nőként is lényegében a korszak minden jelentős művészét ismerte és dolgozott vele együtt – szerepel a szervezők ajánlójában. Lunch 2013-as lemezét, a Retrovirus a Sonic Youth és a Swans tagjaival vette fel. Egy sajátos hangvételű best ofról van szó, amelyet eredetileg egyetlen koncerten adott elő a no wave kultikus helyén, a Knitting Factoryben. A kegyetlen, koszos hangzású, de elképesztően energikus album gyönyörű ívet húz a mindössze 30 másodperces Red Alerttől Alice Cooper 12 perces excentrikus rockszimfóniájáig, a Black JuJuig.

A sokoldalú művésznő irodalmi, zenei, közéleti és szexuális értelemben is központi alakja volt a New York-i kulturális életnek. Nagyszerűen megírt, ugyanakkor rendkívül szókimondó önéletrajzaiból egészen gazdag és elképesztően szabados életút bontakozik ki. Lydia Anne Koch néven született, tizenhat évesen került New Yorkba és tagja lett a helyi művészkommunáknak. A Lunch, azaz az Ebéd név is ekkor ragadt rá, mert gyakran kényszerült arra, hogy elvegye lakótársai ennivalóját. Évekkel később, befutott művészként ezt úgy viszonozta, hogy hatalmas vacsorákat rendezett – ezekből egy kötetre valót néhány éve szakácskönyvként is kiadott.

Egészen fiatalon alapította meg Teenage Jesus and the Jerks nevű zenekarát, ami rövid működése ellenére a no wave színtér alapvető fontosságú, iránymutató együttese lett. Művész- és zenésztársai között volt Thurston Moore, Kim Gordon (mindkettő a Sonic Youth-ból), Nick Cave és a Birthday Party, Omar Rodriguez-Lopez, az Einstürzende Neubauten vagy Marc Almond (Soft Cell). A 2010-es években egyre inkább érett, nagyszabású, összegző lemezeket jelentetett meg. Ilyen volt a Big Sexy Noise nevű zenekarával kiadott azonos című lemez, amelyen art-rock, posztpunk, koszos funk, varieté, spoken word és rap, Brecht és Lou Reed egyaránt jelen van.

Kép: Huffington Post