Nagy meglepetést okozott Theodórosz Terzopulosz, a Színházi Olimpia alapítója a MITEM 2020 hétfői sajtótájékoztatójának díszvendége, amikor bejelentette, hogy Magyarország elnyerte a 2023-as Színházi Olimpia rendezési jogát. A VII. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó április 8-án a világhírű amerikai rendező, Robert Wilson Oidipusz rendezésével veszi kezdetét. A május 17-ig tartó fesztiválon 15 ország 19 produkciója lesz látható, a Nemzeti Színház négy előadással – Rocco és fivérei, Médeia, Tartuffe, Macskajáték – képviseli Magyarországot.

MM – 061.hu

“Szeretném, ha minden magyar színház profitálna ebből” – reagált Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója Theodórosz Terzopulosz bejelentésére, miszerint elfogadták Magyarország kandidálását, így a tizedik MITEM lesz a tizedik Nemzetközi Színházi Olimpia is egyben. Vidnyánszky hozzátette, szeretné, ha a színházak maguk keresnének partnert az olimpia keretén belül, és hívnák meg őket, hogy aztán hosszútávú kapcsolat alakulhasson ki közöttük. Mint mondta, ez az egész szakma szempontjából nagy jelentőséggel bírna. A Nemzeti Színház vezérigazgatója a Theodórosz Terzopuloszt méltató beszédében kiemelte, hogy a rendező “egy egészen különleges színházi nyelvet képviselve, a színészi létezés egy hihetetlen intenzív formáját kikísérletezve felejthetetlen színházi produkcióban fog bennünket részesíteni, hálás kell, hogy legyen neki az egész világszínház az olimpia ötletéért is.”

Udvaros Dorottya és a Nemzeti Színház színészzenekara, a NESZ

A programmal kapcsolatban a rendező elmondta: 2500 év kulturális ívét fogják fölfesteni Euripidésztől és a Mahábharatától a kortárs szerzőkig, és egészen különleges színházi csemegékből is szemezhetnek a nézők. Vidnyánszky szerint a legnagyobb értéke a MITEM-nek, hogy a hét évvel ezelőtt megfogalmazott alapelvek ma is érvényesek, és ezek mentén gondolkodnak évről évre a találkozó megszervezésekor. “Fontos, hogy ez nem egy verseny, hanem megpróbálunk valóban hidakat építeni, kapcsolatot teremteni, barátokat szerezni, mindezt őszinte kíváncsisággal mások művészetére, gondolataira. És kényesen vigyázunk arra, hogy ez egy valóban nyitott fesztivál legyen mindenféle szempontból” – hangsúlyozta. A MITEM-en a legkülönbözőbb színházi megszólalások kapnak helyet, nem adnak prioritást egy-egy színházi nyelvnek, vagy elvnek. Mint mondta, szeretnék megmutatni a “világszínházat” az összes irányával, különlegességével, útkeresésével, és ami a legfontosabb, hogy a találkozó gondolati és filozófiai szempontból is egy nyitott hely legyen. “Olyan alkotókat is meghívunk, akikkel esetleg mást gondolunk a világról, színházról. Az elmúlt években megpróbáltuk egymást megérteni, egymás hitét elfogadni, és megpróbáltunk valóságos párbeszédet folytatni a legkényesebb, legaktuálisabb kérdések kapcsán is” – tette hozzá Vidnyánszky Attila.

A program műfajok tekintetében igen gazdag – jön az AO Show Vietnámból, ami a színház határait feszegeti. Robert Wilson rendezőről pedig Vidnyánszky úgy fogalmazott, ő maga a színház. Mint mondta, izgalmas szakmai vitákat indíthat Thalheimer legendás Médeia-rendezése mellett a Nemzeti Színház Eirik Stubø által rendezett Médeiája, mint ahogyan a Maribori Nemzeti Színház Istenek alkonya Visconti-feldolgozása mellett a mi Rocco és fivérei Visconti-adaptációnk is.

A MITEM programjában szerepel két határon túli előadás is. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata 2019 őszén mutatta be Szőcs Géza Raszputyin című drámáját. Az előadás rendezője, Sardar Tagirovsky szerint ez a fiktív történet „a szenvedélyes túlélés utolsó mentsvára az emberiség apokaliptikus erdejében”. Bessenyei Gedő István, a Harag György Társulat igazgatója szerint nagyon fontos, hogy a fesztivál a kezdetektől fogva alapértékének tekinti, hogy a határon túli színházak is megjelenjenek a programjában. Mint mondta, aktív és igazán izgalmas kultúraközi párbeszéd kontaktzónákban jön létre, ilyen kontaktzóna a MITEM is.

Kulcsár Edit, a MITEM főszervezője, Fekete Péter, az EMMI kultúráért felelős államtitkára, Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója, Theodórosz Terzopulosz, a Színházi Olimpia alapító-vezérigazgatója és Bessenyei Gedő István, a Harag György Társulat igazgatója

Magyarkanizsáról a Regionális Kreatív Műhely patronálásával létrehozott Éjidő című előadás érkezik, Mezei Kinga rendezésében. A különböző művészeti ágak egységéből alkotott produkció Pilinszky lírájából merítkezik, a teremtett világ gyönyörűségének és pusztulásának harcáról kíván szólni a költészet nyelvén.

Fekete Péter, az EMMI kultúráért felelős államtitkára beszédében kiemelte, a MITEM ma már tényező az európai és világszínházi rendezvények között, és ezzel együtt a magyar színház, a magyar színjátszás is azzá vált: ismertté, meghatározóvá, hatóvá és jelentőssé. “Vidnyánszky Attilának, a Nemzeti Színház csapatának és a MITEM-nek hála a magyar színház a világ élvonalába került, a MITEM pedig egy olyan hónapot hoz ide Budapestre, amelyen a magyar közönséghez testközelbe kerül a világ színházi élvonala” – hangsúlyozta.

A program

A világhírű amerikai rendező, Robert Wilson, az idő és fény poétája, Oidipusz király történetének kortárs változatát varázsolja elénk egy nemzetközi társulattal és bizonyítja lenyűgöző, a színház, tánc, zene és képzőművészet eszközeit ötvöző előadásában, hogy az időbeli, földrajzi és kulturális határok nélkül évezredek múltan is érvényes. Görögországból érkezik az Attis Színház az Ámor című színpadi kompozícióval, amit egy sajátosan intenzív színészi játék jellemez. A színészi jelenlét Theodórosz Terzopulosz rendező által kidolgozott módszere a színház eksztatikus istenéhez, Dionüszoszhoz tér vissza, az előadás témája viszont nagyon is mai: emberi mivoltunk megőrzése a globális válság korában.

A MITEM-re harmadszor visszatérő Berliner Ensemble is egy ókori mítosz feldolgozását hozza el Michael Thalheimer legendás Médeia-rendezését, amelyben a címszerepet alakító Constanze Becker 2013-ban megkapta a legjobb színésznőnek járó német színházi elismerést, a Faust-díjat. Idén Németország keleti tartományaiból is érkezik egy színház, a Staatsschauspiel Dresden, amelynek 2019-ben két előadása is szerepelt a legjelentősebb német színházi seregszemle, a Theatertreffen legjobb tíz előadása között. Ezek egyikének rendezője Sebastian Hartmann, aki szabad asszociációkra, merész víziókra épülő Bűn és bűnhődés című előadását hozza a MITEM-re.

Rocco és fivérei

Izgalmasnak ígérkezik a Bells & Spells című előadás is, amit Victoria Thierrée Chaplin rendező a cirkusz, színház, tánc, kabaré eszközeiből szőtt lánya, Aurélia Thierrée színésznő számára. Párizsból az elismert drámaíró-rendező, Valère Novarina a társulatával legutóbb a La Colline – Nemzeti Színházban bemutatott, Képzeletbeli állat című alkotását láthatjuk. Novarina újra és újra visszatér régi alkotásaihoz, egyre mélyebbre ásva új változatot hoz létre, hogy „másképpen lássunk rá” a dolgokra. A mítoszok és legendák gyakran inspirálták a kolumbiai származású svájci rendező, Omar Porras alkotásait. Jelenleg a Mesék meséjét próbálja a lausanne-i TKM Théatre Kléber-Méleau színházban és hozza el elsőként Budapestre látványos, a képzelet szédületes mélységeibe kalauzoló előadását.

Először látják vendégül a fesztiválon az innovatív színházi megoldásairól híres Gardzienice társulatát Lengyelországból, Wyspianski Menyegzőjével, amit 2017-ben, a színház születésének 40 éves évfordulójára rendezett meg az alapító-rendező, Włodzimierz Staniewski. Régi barátja a színháznak az algériai rendező, Omar Fetmouche, aki színházigazgatóként, fesztiváligazgatóként, egyetemi tanárként is dolgozott hazája színházi életének gazdagításáért. A Théâtre SINDJAB de Bordj-Ménaiel-ben rendezett, Bravó a színésznek című humorral teli előadásában a nagy algériai színész, Achène Azazni briliáns módon számol be az algériai alkotóterek hiányáról. Az elmúlt évben nagy sikerrel mutatkozott be a magyar közönségnek a kijevi Ivan Franko Színház. Idén az ukrán irodalom egyik klasszikusa, Panasz Mirnij Limerivna című darabjával lépnek fel, egy alig 30 éves, fiatal ukrán filmrendező, Ivan Urivszkij látószögéből tekintve a tragikus szerelmi történetre.

Több ezer éves időutazásban lehet része annak, aki a Történetek a Mahabharatából című „kathákali éjszakán” részt vesz, ugyanis ez a klasszikus indiai táncszínházi előadás napnyugtától napkeltéig, hét és fél órát tart. A színészek és zenészek Indiából érkeznek, a produkciót a Kalatharangini Kathákali Iskola (India) és a TTB Teatro tascabile di Bergamo (Olaszország) hozták létre.

Médeia

Ebben az évben is a MITEM partnere a Fővárosi Nagycirkusz és helyszínt biztosít egy különleges előadássorozatnak. A cirkusz és színház elemeit ötvöző vietnámi előadás, az AO Show, a bambuszcirkusz, az akrobatamutatványok, a kortárstánc és a színházi kifejezőeszközökkel mutatja be a vietnámi élet vonzó szépségeit és kulturális gazdagságát, szemben a nemzet gyorsuló urbanizációjával. A MITEM előadásaira január 27-től indul a jegyértékesítés.

A fesztivál két hete alatt ebben az évben is feliratozva vagy szinkrontolmácsolással mutatják be a produkciókat. A színházi estéket szakmai programok kísérik: a nézők az előadások után tartott közönségtalálkozók keretében ismerkedhetnek meg közelebbről az alkotókkal, illetve filmvetítések, beszélgetések, kiállítások workshopok tarkítják a VII. MITEM programját.

Fotók: Eöri Szabó Zsolt