Majoros Zitával, a Printa tulajdonosával az új tavaszi kollekcióról, a rajzolódó zsidónegyed-térképről, a budapesti hétköznapokban megvalósítható fenntarthatóságról beszélgettünk.
 
CSETE BORBÁLA – 061.hu

Hogyan indult a Printa?
2006-ban a Kertész utcában, Bolt néven egy kis dizájnüzletet alakítottam ki. Akkor kezdődött a lokális értékelése, ez volt az első hullám, hogy magyar márkák üzletet nyissanak Budapesten. Pólók, táskák, füzetek, nyomatok, szitázható tárgyak sorakoztak. Az ökokollekciónak is nekikezdtem, azóta is készítünk használt bőrkabátokból táskákat, amivel indítottunk.

Hogyan fordultál az upcycling felé?
Elhatároztam, hogy tárgyakat szeretnék létrehozni, de tudtam, nem inspirál az új anyagok felhasználása. Fontos volt, milyen anyagokat használok, és tudtam, nem tarthatom fenntarthatónak az új alapanyagokkal való munkát. A koncepciómba illő textúrákat kezdtem el kutatni, és rájöttem, mennyire érdekel az átalakítás, valamiből, aminek volt egy funkciója, mi más hozható létre. Valami értéktelenből új értéket tudunk így hozzáadni a tárgyakhoz.
 
Majoros Zita Alapító, ügyvezető - Printa Kft.  2016.04.08. Fotó: Horváth Péter GyulaFotó: Horváth Péter Gyula
 
A Printa mostani kialakítása hogyan született?
Éreztem, mindarra, amit kitaláltam, a rendelkezésre álló hely kicsi lesz, és láttam, jól működnek a nyomatok. Galériát, kiállítóteret, saját szitanyomóműhelyt is szerettem volna, kézben szeretem tartani, ami és ahogyan történik. Claudia Martins-szel fogtunk neki, már a  helyet is együtt kerestük, és terveztünk egy kávézót is. Abban az időben itt még nem volt semmi a környéken. Minden üzlet elindításához nagyon fontos egy megfizethető hely – ezzel szerencsénk volt, és azzal is, a későbbiekben mennyire fel lett kapva a Rumbach Sebestyén utca. Tudatosan a 7. kerületben kerestük a helyet. Amióta Budapestre költöztem 1999-ben, mindig erre laktam, ugyan nem voltak még romkocsmák, és mindig nagyon élveztem a környéket: központi, ugyanakkor felfedezésre hívó, kissé romos…
 
Milyen a fellendülő környéken a bolt, a műhely élete?
Hallottam, miszerint elvesztené már a sármját a környék, valóban hátrány, hétvégente este a Gozsdu udvar sztriptíztáncosokkal teli… Továbbra is nagyon izgalmasnak tartom, nem túlhype-olt, vannak csendesebb, élő részek, még nem túlterhelt, a turizmus által nem lepusztítottak az utcák. És próbálunk mi is olyat hozzáadni, amitől izgalmas marad.
 
Hogyan strukturáljátok a tevékenységeiteket?
Három fő pillérünk van: ökodizájn, Budapest, és a szitanyomás, grafikai kollekció, printek világa. Túl sok minden történik itt, valamihez kötnünk kellett. A szívem csücske az ökodizájn, a hely is szülte a Budapesthez köthető, a környék hozta inspirációt. Az ökokollekció Aware néven fut, Pest a városra reflektál, a Limited Edition pedig a printek márkája.
 
Mennyiben változott az emléktágyak piaca, amióta itt vagytok nyitva, a zsinagógák tövében?
Vállalható dizájn szuvenír 2006-ban valóban kevés volt,azóta ez szerencsésen átalakult. Mindig új dolgokat találunk ki: saját térképeket rajzolunk, évente kiválasztunk 50 helyet, amelyeket szeretnénk kommunikálni, és a csapatunk személyesen ajánlja ezeket. Egyszerűen a szükség hozta ezt a döntést: a turisták kértek ajánlatokat. Csináltunk a fürdőkről is egyet, és most a kerület zsidó múltjáról áprilisra fejezzük be a rajzot – ezt most én személyesen csinálom. Kiaknázatlan téma grafikailag, szuvenírben a zsidó negyed. Az esztétikája alapján csodálkozom, milyen kevéssé van feldolgozva még.
 
Majoros Zita Alapító, ügyvezető - Printa Kft.  2016.04.08. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

 
Mutasd be az Aware kollekciót !
Az új tavaszi kollekciónk, az évi kettő egyike, ám gyakran ugyanazok a modellek éveken át alakulnak tovább. A felelős vállalkozás fogalmán túlmutatva, a lokálisan gyártott,  minőségi anyagokból, megfizetett beszállítókkal készített új termékeken túl kívánunk értéket teremteni. Az anyagok felelősen gyártatottsága, elkészítése, festése, az, hogy honnan érkeztek, nem is tudom bizonyítani ezeket. A textilek harmadik kategóriás használt ruhák: olyan anyaghibáik vannak, hogy mi a szabással még tudjuk ellensúlyozni, géprongyként hasznosítani, vagy péppé szétpasszírozni kár, pazarlás volna. Nem is tudunk ökominősítést szerezni, a hulladék új élete az upcycling kulcsmotívuma. Férfiingek  első, talán a második ciklusuk után kapnak nálunk új életesélyt, mondjuk a slágertermék boyfriend párnaként (megj. férfiingből egy ölelő kart formázó párna). Biopamut pólónkon férfiaknak egy kivágott körben férfiing pótlás van: kigombolható a szitázott minta a pólón. Kollekciókon átívelő a széles ruha fazonja, 3-4 éve legalább fut. A másik örökzöld a régi bőrdzsekiből táskákat varázsoló vonalunk. A táskákat általában vastagabb bőrből gyártják, erős béléssel kompenzáljuk, tartósítjuk, és ökosítottuk is az évek alatt: a kiegészítők is újrahasznosítottak,a pamut cipzár ökostandard termék. Multifunkcionális a modell: válltáska, asszimetrikus, hátizsák, kis hátizsák egyaránt lehet, nagyon kedvelt darabunk. Kellett egy zsebes táskát csinálnunk, sok bőrünk maradt zsebekkel, ennek megfelelő fazont készítettünk. 
 
Kik vásárolnak nálatok?
Vásárlóink főként turisták, külföldiek. Kipróbáltuk a bécsi üzletnyitást, galériát indítottunk. Nehéz volt, főként talán amiatt, hogy nem voltam ott. Bécsben nagyon nagy a verseny, és a helyiek nagyon sok támogatást kapnak a kormánytól, én pedig a multi voltam ott. A kis kollekciók sokszor ázsiai tömeggyártás termékei, csak különlegesen tálalva. Nem sajnálom, hogy kipróbáltuk, jó tapasztalatokat nyertünk, a vásárok kifejezetten sikeresek voltak. Azért most a kiszámíthatatlan, fárasztó dolgokat kicsit kerülném. 
 
Mik az idei terveitek?
Katalógusok összerakásán dolgozom, amelyek utángyárthatóak lehetnek, próbálunk egy webshopot kialakítani az összes termékkel, és külföldi partnereknek kiajánlani. Multibrand voltunk, dizájnerek gyüjtőhelye, most már minden a saját műhely gyártotta darab, egyéni ízt kapott. Fontos volt számomra, ne legyek kiszolgáltatva más tervezőknek, rendelkezzem egyedi kínálattal, saját termékekkel, a saját tervezést élem meg a legnagyobb sikeremnek. A téli kollekciónak futnék neki a térképrajzolás végeztével, a katalógus összerakása, partnerkeresés következik. Én így vagyok nagyon boldog, azt hiszem, ennél nagyobb dolog értelmetlen volna. Nem tudom,mennyire jutnék előrébb egy erőteljes terjeszkedéssel. Azt se értem, miért isnpiráló valakinek egy új Inditex, Zara indítása. A fenntarthatóság szempontjából,csomó új poliészter készül alapanyagnak,miközben a források kiapadóban vannak. Ijesztőek ezek a folyamatok, felületesnek látnám ambícióként az új ruhák tervezését.
 
Hogyan tudod az ökotudatosságot a mindannapjaidra fordítani?
A Printa kávéja fair trade. A családi mindennapokban szembesülünk ezzel, Magyarországon mennyire nehéz a kevesebb szeméttermelés megvalósítása. A szupermarketek és a Hunyadi téri piac vonzásában igyekszünk tudatos felhasználni a megvasárolt, elkészített ételt, én két éve vegetáriánus vagyok. Nagyon közel élek a munkahelyemhez, a gyerekek iskolájához, és komolyan gondolkodom egy teherbiciklin. Bűntudatom van a zero vaste életmód hiánya miatt, ám jelenleg az egyetlen csomagolásmentes bolt Budaörsön van.