A világ egyik legtöbbféleképpen értelmezett alkotója, Hieronymus Bosch teljes, 25 művet számláló festői életművének közel fele látható a Szépművészeti Múzeum szombaton nyíló tárlatán, amely Közép-Európa valaha volt legnagyobb kiállítása a németalföldi művész alkotásaiból. A Menny és Pokol című tárlat arra a művészettörténetben ma is izgalmas kérdésre keresi a választ, honnan és miből eredeztethető a boschi, különös világ, ezt támasztja meg a tárlaton szintén látható, a késő középkor szellemi és vizuális kultúráját megidéző mintegy félszáz köz- és magángyűjteményből érkezett remekmű is. A kiállítás 2022. április 9-től július 17-ig látható.

MM – 061.hu

“Ez nem egy Bosch nevét használó kiállítás,”

hanem egy valóban izgalmas és nagyszabású tárlat, az elmúlt fél évszázad egyik legnagyobb Bosch-kiállítása a világban”

– hangsúlyozta Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója a kiállítást bemutató csütörtöki sajtóeseményen. Baán László azt is elmondta, nagy eredménynek értékeli ezt a tárlatot, hiszen tíz évvel ezelőtt, amikor elkezdték szervezni, az egész teljesen lehetetlen küldetésnek tűnt. Bosch-kiállítást csak a világ legnagyobb múzeumai mernek tervezni, olyan intézmények, amelyek maguk is rendelkeznek a németalföldi mester egy-két művével, mutatott rá.

A kiállításra többek között a New York-i Metropolitan Museum of Art, a párizsi Musée du Louvre, az amszterdami Rijksmuseum, a londoni The National Gallery, a Los Angeles-i J. Paul Getty Museum, a The Morgan Library & Museum, New York, vagy a madridi Museo Nacional del Prado kölcsönzött alkotásokat.

Baán László Bosch Szent János evangélista Patmosz szigetén című képe előtt

A középkor vége, az újkor küszöbe

A kiállítás hét szekción keresztül tárja a nézők elé Bosch életművét és a korszak művészetét. Az első a Két korszak határán című, amely azt az átmeneti kort – a középkor végét és az újkor küszöbét – idézi meg, melyben Bosch műalkotásai megszülettek: még élt a középkor az ördögökben, angyalokban hívő világnézete, ugyanakkor már rendelkezésre álltak a valósághű ábrázolás azon eszközei, melyekkel Bosch valószerűen megjelenítette a túlvilágot és a pokoli látomásokat.

A romlás felé haladó emberiség végzete

A második egység A bolondok hajója címet viseli – ez a szekció felidézi, miként látta Bosch saját társadalmát, hogyan ábrázolta az emberi gyengeségeket és bűnöket. Bosch különös érdeklődését az emberi természet őszinte ábrázolása iránt olyan nagy hatású művek képviselik, mint a Bolondok hajója, amely egy mulatozókkal teli csónakot ábrázolva mutat rá az esztelenül a romlás felé haladó emberiség végzetére, vagy a mester egyik legkorábbi képe, a Kőoperáció, amely a kortársak gyarlóságát és balgaságát figurázza ki.

Bolondok hajója

Túlvilág és végítélet

A harmadik szekció, Az idők végezete című, Bosch művészetének legerősebb témáját, a túlvilág és a végítélet hátborzongató látomásait mutatja be, olyan fő művek segítségével, mint a velencei Accademia Túlvilági látomásokat ábrázoló táblaképei vagy a bruggei Utolsó ítélet-triptichon. Itt Bosch saját kezű rajzai érzékeltetik a mester kreatív elméjének szabad, asszociatív szárnyalását: köztük a közelmúltban felfedezett, Pokoli táj, valamint a bécsi Képzőművészeti Akadémia rajzgyűjteményének Pokoli hajója.

Sziklaszilárd hit

A negyedik, Szentek élete című egység a korszak spirituális útmutatásait foglalja össze. Az emberi élet rögös útján haladó keresztény hívő számára a szentek élete példaként szolgált arra, hogy miképp lehet megküzdeni a démonokkal, azaz hogyan maradhat a hit sziklaszilárd a sötétség és a megpróbáltatások idején. Bosch minden bizonnyal jól ismerte a szentek életét, kompozícióit azonban szokatlan részletekkel egészítette ki. Újításai olyan műveken mutatkoznak meg a kiállításon, mint a Keresztelő Szent János a pusztában, Szent János evangélista Patmosz szigetén, vagy a gyermek Jézust hordozó Szent Kristóf.

Jézus követése

Ez a szekció két fő témakör, Krisztus földi megtestesülésének misztériuma és a passió köré rendeződik. Itt egymás mellett tekinthető meg a mester stiláris szempontból összetartozó két korai műve, a Királyok imádása és az Ecce Homo. A szekció bemutatja II. Nassaui Engelbert gróf hóráskönyvét is, kiváló alkalmat nyújtva a miniatúra festészet hatásának érzékeltetésére Bosch művészetében.

Földi gyönyörök kertje

Bosch legnyugtalanítóbb és egyben legismertebb alkotása, a Földi gyönyörök kertje-triptichon – különösen a középső táblája – évszázadok során műértők sokaságát késztette elmélyült gondolkodásra. A műalkotás rendkívüli hírét és hatását jelzi, hogy a 16. században több festett másolat, illetve arany- és ezüstszálakkal átszőtt falikárpit is készült utána. A művet a róla elnevezett szekcióban a madridi Escorialban őrzött lenyűgöző falikárpit, valamint a legkorábbi és legkvalitásosabb festménymásolat segítségével idézi meg a kiállítás. 

A Földi gyönyörök kertjének festménymásolata

Bosch művészi öröksége

Az utolsó szekció pedig Bosch művészetének széles körű hatását tárja a látogatók elé, amely nemcsak kortársait és az új művészgenerációkat érintette, de a következő évszázadban is meghatározta a németalföldi festészet fejlődésének irányát. Az anyagot Sebastiao Salgado brazil fotográfus bosch-i hatásokat mutató, Aranybánya című, dokumentarista fotója zárja.

Az európai festészet egyik legnagyobb hatású és legemblematikusabb életművét megalkotó mester művészete, kivételes kreativitása mindig is nyilvánvaló volt, festményeinek bizonyos részletei azonban továbbra is megfejthetetlenek, egyedi és századokra kisugárzó művészete újabb és újabb értelmezési horizontokba kerül, így, mint arra Baán László is utalt, ez a kiállítás a tudományos munka szempontjából is mérföldkő lehet.

A videót készítette: L. Szabó Fruzsina, Ábrahám Zsolt, Gacsal Zsolt

A videó bármely részletének használata engedélyköteles!

Fotók: Horváth Péter Gyula