Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

Női ötletek, a női bátorság és a női üzleti szellem versengett a minap Budapesten, a Woman Startup Competition Europe 2016 megmérettetésén. A tizenkét döntős közül végül a BOOKR Kids interaktív könyvtár applikációja lett a győztes. Az alkalmazás arra ösztönzi a gyerekeket, hogy a digitális világban se felejtsenek el mesekönyveket olvasni. A Woman Startup Competition alapítóját, Müllert Tamást és a győztes BOOKR Kids irányítóját, Horváth Dorkát kérdeztük.

 LEIRER TÍMEA – 061.hu

Miért kell nőket inspirálni arra, hogy új vállalkozásokkal, ötletekkel álljanak elő?
Müller Tamás: Egy korábbi vállalkozásommal szerveztünk egyszer egy akciót, divatfotózást hirdettünk, amelyre bárki jelentkezhetett. Jöttek anyukák, diákok, vezető beosztású nők, tanárok, mindenféle hölgy. Ha több nem is, egy közös szál mindenképpen összefűzte őket: bizonytalanok voltak, önbizalomhiánnyal küzdöttek, nem hittek magukban. A styling, a smink, a fodrász után pedig mintha kicserélték volna őket. Később, ahogy végignéztük a startup eseményeket, azt láttuk, hogy nagyon kicsi a hölgyek aránya és rájöttünk, hogy ugyanez az önbizalomhiány mindennek az oka. Mentorprogramunkkal ezen próbálunk segíteni, változtatni.

Müller Tamás 2016.06.10. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

Mi a cél?
M.T.: Szeretnénk egyensúlyba hozni a nemek arányát, egy egészséges egyensúlyt létrehozni a startupoknál. Az lenne ideális, hogy a 50-50 százalék legyen a férfiak és nők aránya a vállalkozásoknál, és jó volna, ha az IT, vagy mobil tartalmakkal foglalkozó cégnél is lenne legalább egy-két hölgy.

Miért fontos ez a fajta nemi egyensúly?
M.T.: Azért, mert a hölgyek sokszor kreatívabbak és nagyon sok tekintetben szükség van arra, hogy az ő nézőpontjuk is a felszínre kerüljön és hozzáadják saját ötleteiket a projekthez, hiszen sok mindenben egészen másképp gondolkodnak, mint a férfiak. Egy hölgyeknek készülő termék, weboldal vagy alkalmazás működésének, funkcióinak és dizájnjának kialakításakor kell hogy legyenek nők is a fejlesztők között. Bármilyen termékről beszélünk is, a hölgyek mindig sokkal érzékenyebbek, néha praktikusabbak, fontos nekik a design, a használhatóság. Nagy hiba kihagyni az ő nézőpontjukat, az ő ötleteiket.

Hogy néz ki egy ilyen startup verseny?
M.T.: Három nagy portálon keresztül lehet regisztrálni, majd egy nemzetközi online zsűri kiszűri a legjobb tizenkét döntőst. Idén egy versenyző a közönség szavazataival is bejuthatott. A döntősöket egy öt napos tréning keretében felkészítettük a versenyre és egyben vállalkozásuk fejlesztésére is. Az ötödik nap végén elérkezett a „demo day” ideje, ahol 2+4 percben bemutatták terveiket, vállalkozásaikat, amit aztán a nemzetközi szakmai zsűri értékelt.

Müller Tamás 2016.06.10. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

Milyen ötleteket hoztak?
M.T.: Az a jó startup, amelynek elindítója arra keres megoldást, ami neki magának is probléma. Ebből adódóan nyilván több olyan céggel találkoztunk, amelyek a nők kényelmét, biztonságát, szórakoztatását célozta meg tevékenységével. Természetesen ezek a női problémák a férfiakat is ugyanúgy érintik, de másféle szemléletük és emocionális hozzáállásuk miatt mégis a nők találnak rá egyszerűbb megoldást.

A verseny után is fogjátok a mentoráltak kezét?
M.T.: Nagyon fontos, hogy nem csak ebben az öt napban próbáljuk segíteni a hölgyeket, hanem utána is: mentorképzésekkel, partnerek támogató, külföldi szerződések felkutatásával. Nagyon fontos, hogy ezek a startupok hosszú távon működjenek is, hiszen elindítóikból lehetnek a jövő női befektetői, akik a következő generáció kezdő vállalkozásait támogatják majd.

Az idei győztes a BOOKR Kids interaktív könyvtár applikációja lett, amely két nap alatt két nemzetközi versenyt is megnyert. A cég alapítója és az applikáció kitalálója Horváth Dorka. Hogy találtátok ki a BOOKR Kids-t?
Horváth Dorka: Az ötlet onnan jött, hogy a könyvszakmában dolgoztam és épp e-learningből végzem PHD tanulmányaimat. Összehoztam a könyvkiadást és az e-learninget és nagyon hamar kiderült, hogy erre van igény: a szülők szívesen veszik az olyan tartalmat, ahol a gyerek olvas, játszik és tanul is egyszerre. Mozaikonként raktuk össze az applikációban, hogy az általunk kínált olvasmányélmény hogy legyen egyedülálló: így ötvöztük a hangos könyvet, az animációt és az interaktív edukációs játékokat.

Horváth Dorka 2016.06.10. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

Hogyan működik az applikáció?
H.D.: Az alkalmazáson belül egy-egy könyvtárba kerülnek a játékok, a szöveges tartalmak, a hangok és az animációk. Így egy-egy mese komplex tartalmat ad a gyereknek, kiegészítve olvasásfejlesztő funkciókkal, mint a szövegkövetés, az olvasónapló vagy a szótagolás. Az alkalmazást arra építettük, hogy a hallott és látott szöveg közös értelmezése segíti az olvasás tanulását, ezt egészítettük ki különböző játékokkal. Nálunk egyszerre látható és olvasható a szöveg és segíti a megértést a mellérendelt animáció.

Gondolom teszteltétek és nagy a siker a gyerekek körében…
H.D.: Természetesen. Ma már a gyerekeknél, minden, ami a képernyőhöz köthető, az szórakoztató és népszerű. Mi sem akarjuk visszafordítani az idő kerekét, egyszerűen szeretnénk a képernyő előtt töltött időt optimalizálni. Szeretnénk eljuttatni az irodalmat a gyerekekhez. Attól, hogy vonzódnak a modern technika vívmányaihoz, még a klasszikus értékek, mint például az irodalmi alkotások is el kell, hogy jussanak hozzájuk. Lehet, hogy a papíralapú könyvolvasás nem működik olyan jól a gyerekek körében, de kiegészítve az olvasmányt egyéb számukra vonzó eszközökkel, felkelti az érdeklődésüket.

Jelenleg hány mese és milyen típusú történetek érhetők el a szolgáltatásban?
H.D.: 106 mese, a kötelező olvasmányoktól a legmodernebbekig mindenféle. 5-8 éves korig szerintem minden gyerek megtalálja, amit szeretne. Vannak saját meséink és vannak digitálisan csak nálunk megjelenő történetek.

Egy nemzetközi versenyen is sikert értetek el a minap, gondolom ez nagyobb lépéseket enged meg a vállalkozásnak.
H.D.: Igen, ez óriási eredmény és nekünk nagyon nagy segítség, hiszen szeretnénk fejleszteni, szeretnénk új embereket felvenni és nyitni a nemzetközi piac felé. Nagyon sok tervünk, sőt előkészített munkánk van, célunk, hogy 27 nyelven több mint 10.000 könyv legyen elérhető az applikációval. Ezek megvalósításához nagyban hozzásegít a nemzetközi versenyen megnyert összeg.

Nyitó kép: Horváth Péter Gyula

 


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •