Magyar Gábor festőművésznek az elmúlt 35 évet reprezentáló munkáiból nyílik kiállítása hétfőn a Vigadó Galériában, Budapesten.

MTI

A válogatás egyfajta visszatekintés, összegzése egy folyamatos munkának. A kiállított művek fő motívuma a cseppforma, és az abból született konstrukció. Ez a “csepp” motívum az európai ikonográfia két alapformájára vezethető vissza: a kör- vagy gömbformára és a háromszögre. 

A kör, a gömb a “tökéletes” forma: a kör mint glória, a gömb mint a nőiség, a biztonság, az univerzum, az anyagi valóság, a térbeliség képzetének felidézője. Ezzel szemben a háromszög a szellemi-lelki valóság, az intuíció, a teremtés, a keresztény ikonográfiában a szentháromság szimbóluma. Hegyes-éles mivolta a férfi princípiumhoz kapcsolódhat. A két forma találkozásából született ambivalens forma, a csepp mindkét jelleget hordozza magában, így természeténél fogva univerzális.

Az összegzés szerint ez az egyszerre nyitott és zárt, a gömb és a gúla szimbiózisát megvalósító térhatású geometrikus alakzat egyszerre kelt antropomorf képzeteket is, egy emberi fej leegyszerűsített sémáját idézve. Térben kivitelezhetetlen mivolta és a térbeliség érzetét megjelenítő formája közötti feszültség a racionalitás és az intuíció együttes jelenlétére utal. A kiállítást Szemadám György festőművész, az MMA elnökségi tagja nyitja meg. A tárlat október 9. és november 18. között látogatható a Vigadó Galériában.