Október közepén került a mozikba Mészáros Márta Kossuth-díjas, Balázs Béla-díjas rendező Aurora Borealis – Északi fény című új családtörténete, amely megérintő és gondolkodásra késztető sztorijával a főszereplő anya és lánya kapcsolatának mélységeit és identitásuk valódiságát keresi. Vajon kell-e, hogy a régóta őrzött és mindenki elől elhallgatott családi titkok felszínre kerüljenek? Tisztában kell lennünk a múltunk minden képkockájával ahhoz, hogy szabadon élhessünk? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ Mészáros Márta filmje.

LEIRER TÍMEA – 061.hu

Az Aurora Borealis – Északi fény története két idősíkon játszódik. A jelenben az idős Pogány Mária levelet kap Oroszországból, amelynek tartalma annyira megviseli, hogy elájul és kórházba kerül. A hír hallatán a Bécsben élő sikeres ügyvéd lánya, Olga hazautazik, hogy gondoskodjon anyjáról. Amíg Mária élet és halál között lebeg, Olga egy mélyen elhallgatott titokra bukkan. Az egyre szenvedélyesebb kutatás az 1950-es évek háború utáni Európájába vezeti vissza. Szemünk előtt pereg le Pogány Mária életének története.

Különleges, női érzékenységgel mesél a film a háború utáni kiszolgáltatottságról, az üldözésekről. Számos alkotás készült már erről az időszakról, de talán egyik sem láttatta ilyen élethűen a női nézőpontot. Nem véletlen, a forgatókönyvet Jancsó Zoltán mellett Pataki Éva és a rendező, Mészáros Márta írták, a főszereplők pedig az idősebb Pogány Máriát alakító Törőcsik Mari, az Olgát játszó Tóth Ildikó és a fiatal Máriaként látható Törőcsik Franciska. 

Törőcsik Franciska és Wunderlich József az Aurora Borealis című filmben

Mészáros Márta elárulta, hogy egy történelmi magazinban olvasott cikk hatására született meg a film ötlete A cikk arról szólt, hogy Ausztriában nagyon sok olyan ember él, akik úgy nőttek fel, hogy nem tudták, ki az apjuk, vagy azért, mert apa nélkül nőttek fel, vagy mert nevelőapa mellett cseperedtek, de mindig érezték, hogy valami nincs rendben. Ezek a gyerekek többnyire megerőszakolt osztrák nők utódai, de vannak köztük szerelemgyerekek is, akik a náluk egészen 1954-ig állomásozó orosz katonáktól származnak. Miután a csapatokat visszavonták, az apák eltűntek az életükből. Sokan közülük már jóval ötven éves koruk után kezdtek el kutatni felmenőik után.

A filmbéli Olga személyes szabadságát szeretné megtalálni azzal, hogy édesanyja múltját kutatja. Tóth Ildikó szerint az általa alakított Olga sokáig nincs is tisztában azzal, hogy egyéniségét mennyire meghatározza az évtizedekig tartó titkolózás. „Valószínűleg sok család történetében vannak kisebb vagy nagyobb titkok, amelyeket az emberek végül magukkal visznek a sírba. Nyilván nincs semmiféle szabály, hogy mi az, amit el kell mondani és mi az, aminek sohasem kell kiderülnie. Az élethelyzetektől, a személyiségtől függ, hogy valaki megtartja-e a titkát, vagy  kibeszéli magából. Ebben a történetben Mária felelőssége óriási: neki kell eldöntenie, van-e joga a lányának, Olgának megtudni az igazságot – mondja Tóth Ildikó.

Tóth Ildikó (Fotó: Mónus Márton/MTI)

Tóth Ildikó Olgaként egy rendkívül kemény, zárkózott és szigorú nőt alakít, aki édesanyja történetének előrehaladtával, a titok felfedésével válik egyre nyitottabbá, szabadabbá. „A gyerekek megérzik a titkokat, megérzik azoknak a lüktetését, akik közel állnak hozzá. Amíg ezek a titkok ne kerülnek napvilágra, mindig van egy fal, amely az emléket őrző ember körül húzódik és amelyet a legközelebbi családtagjai sem tudnak áttörni. Ahogy minden nemzetnek, úgy minden embernek megvan a maga története, a múltja, amely csak az övé és amely megalapozza az egész életútját, személyiségének fejlődését. A filmbéli Olga pont azért annyira kemény, hűvös és tartózkodó, mert – akár tudtán kívül is – ott él a múltjában a titok, amely nem engedi megnyílni őt”– mondja Tóth Ildikó.

Az édesanya fiatalkori énjét alakító Törőcsik Franciska szerint Mária nagyon bátor lány, aki otthagyja a szüleit, akiket szeret, hogy a szerelmével tarthasson. „Óriási elszántság kell ahhoz, hogy valaki ezt megtegye, hisz a szerelmében és hiszi, hogy őt osztotta mellé a sors. Meg sem fordul a fejében, hogy ne szökjön el vele és még évtizedekkel azután, hogy elveszítette sem tudja elfelejteni” – mondja Törőcsik Franciska. A színésznő szerint a fiatal Pogány Mária kezdetben naiv és tiszta, de a sok átélt borzalom hatására megkeményedik. ”Próbáltam elképzelni, hogy miben lehettek mások azok az emberek, akik ebben a korban éltek. Próbáltam beleélni magam az ő életükbe, megtanulni úgy beszélni, mozogni viselkedni, ahogy annak idején tették. Akkoriban egy vidéki kis faluban nem pörgött úgy az élet, mint manapság a fővárosban. Volt idő gondolkodni, beszélgetni, megélni a barátságot és a szerelmet.  Egyfajta szerethető naivitás jellemzi a kor emberét, amelynek a báját viszont összetörték a történelem viszontagságai” – mesélte Törőcsik Franciska.

Törõcsik Franciska (Fotó: Mónus Márton/MTI)

A titok őrzője a filmben Törőcsik Mari. A színésznő sajnos betegsége miatt nem lehetett ott a bemutatón, de a forgatás idején teljes emberként kivette a részét a munkából. „Talán furcsa, de korábban sosem dolgoztam még együtt Törőcsik Marival. A Katona József Színházban volt egy beugrásom az Octopus című darabban, de csak pár pillanatot töltöttünk el közösen a színpadon. Nagyon ritkán találkoztunk bemutatókon, ahol a maga különös modorában mindig azt mondta nekem, hogy „én téged nagyon szeretlek”, majd tovább ment még mielőtt bármit is válaszolhattam volna. Tudtam, hogy ismer engem és elismeri, amit csinálok, de azért természetesen kicsit izgultam a közös jelentek előtt, amelyek végül is csodásan sikerültek. Mindig mindent átbeszéltünk, egyeztettünk előtte, nagyon figyelt rám és már az elejétől fogva éreztem, hogy elfogad”  – árulta el Tóth Ildikó. Törőcsik Franciska korábban már dolgozott együtt névrokonával, de az Aurora Borealisban nem volt közös jelenetük, viszont folyamatosan érezte a jelenlétét. „Minden reggel úgy keltem fel, hogy mennyire jó, hogy ilyen fantasztikus művészekkel dolgozhatok együtt. Sokat beszélgettünk, próbáltunk igyekeztünk együtt gondolkodni a filmről Mészáros Mártával és a többi színésszel, stábtagokkal is” – vallja Törőcsik Franciska.

Az Aurora Borealis – Északi fény a nemzetközileg is elismert, Kossuth-díjas, Balázs Béla-díjas, Cannes-i Nagydíjas és Arany Medve-díjas forgatókönyvíró-rendező, Mészáros Márta 26. alkotása. A film a FilmTeam gyártásában készült, producerei Major István és Gül Togay.