“Mindig jobb valami időtlent alkotni, mint összeolvadni a tömeggel” – Mészáros Szandra dizájnerrel beszélgettünk

Mészáros Szandra designer nevéhez olyan projektek kötődnek, mint a BZZZ Fans party legyező tervezése, de ő készítette a Žagar néhány hónapja megjelent Woods, Spirits & Sorcery albumának borítóját, sőt dalszöveget is írt a lemezre, arról nem beszélve, hogy egy sor trendétterem és prémium kávézó belsőépítészeti vízióját is ő alkotta meg. 

PZL – 061.hu

Legyezőket terveztél Patkós Lucával közösen. Mire kellett figyelni a tervezéskor? Nyilván adottak a méretek, a forma… Például ha mozgatod, akkor kiad valami plusz motívumot? Könnyű legyen stb…Mi terveztük meg a legyező minden elemét, így nem volt adott semmi. Persze volt pár technikai nehézség, amihez alkalmazkodnunk kellett, például, hogy ne legyen túl vastag a fa, különben nem tud rendesen bezáródni. Illetve a szitázás és plisszírozás is kézimunka, ezért nem lesz minden mm-re pontos, számolnunk kellett a kisebb elcsúszásokkal, pontatlanságokkal, de éppen ettől lesz egyedi minden egyes darab.

A keleti legyezőkre történt utalás, de a rokokó legyezőkre nem… Mi volt az inspiráció az első kollekcióhoz?
Szerettünk volna elszakadni a megszokott csipkés, habos-babos, a klasszikusan nőies motívumoktól. Inkább a minimál vonalat követtük, ez jobban összeegyeztethető a közönséggel is akiknek szánjuk a legyezőinket. Három különböző történet inspirálta az első kollekciót, az egyik a Pókasszony – Kokyangwuti legendája, aki a Hopi indián kultúra szerint a világot teremtette. A Bat Trip az összehajtható legyező feltalálásának sztoriját meséli el, miszerint a 12. században egy japán házaspár álmát egy berepülő denevér zavarta meg. A denevér kibomló szárnyai adták az ötletet a legyező megszületéséhez. Ennél a grafikánál érdekesség még, hogy a fekete és a fehér formák is denevéreket ábrázolnak, egyfajta optikai illúzió. A Shibarit a partik tömegének kézmozdulatai inspirálták amit vegyítettünk az indiai táncosok esztétikájával és a japán erotikus kötözéses technikára is van benne utalás. Ezzel a tánctéren érezhető egységet és összekapcsolódást szerettük volna kifejezni.

 

Fotó: Horváth Péter Gyula

A legyezőknek van titkos nyelve, afféle kódjai?
Anno a legyezőknek volt egy titkos nyelve, flörtölésre, csábításra használták. A mi legyezőink azért más közegnek készültek, a technobulik partizói például biztosan másképp fogják használni, de örülnénk, ha kialakulna egy új nyelv, kódrendszer.

Tervezitek, hogy bővítitek a partis kollekciót? Ha igen, milyen irányba vinnétek tovább a kelléktárat?Mindenképp szeretnénk még új grafikákat tervezni, hiszen rengeteg érdekes történet akad amiket a legyezőinken keresztül el tudunk mesélni. Úgy tekintünk rájuk, mint üres vászonra, amit inspiráló élményekkel, hatásokkal, vizuális flash-ekkel meg tudunk tölteni.

Csak lányok használják a legyezőket, vagy partikon a pasik is?
Inkább lányokra jellemző, de azért vannak bátrabb srácok is, reméljük, mindenki rákap a legyezésre és egymást hűsítik majd a fülledt éjszakákon.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Te tervezted a Žagar új lemezének coverét. Kell-e az image-kép tervezésekor kalkulálni azzal, hogy a képalkotó technológia mennyi ideig marad friss, hogy tartósan eltérjen a lévő trendektől…
Mindig jobb valami időtlent alkotni, mint összeolvadni a tömeggel, pont ezt szeretem a Žagarban is, hogy elhatárolódik az aktuális popzenei kliséktől. A Woods, Spirits & Sorcery album földöntúli zenei élmény, ezért szerettem volna olyan borítót tervezni ami szintén nem evilági, nem behatárolható. Ezt végül vegyes technikával értem el, manuális és digitális eszközöket egyaránt alkalmazva.

A Žagar Woods, Spirits & Sorcery albuma (Vizuális tervezés: Mészáros Szandra)

A klipeket is te gyártottad le? Ilyenkor van egy algoritmus, amelyik figyeli a zenei amplitúdókat? Mire kell figyelni amikor kliphez alkot animációt a rendező?
Sajnos nem én csináltam a videókat, a Lost Tribes című számhoz a klipet Kostil Luka rendezte, a 360 fokos klipek pedig Korai Zsolt nevéhez köthetők, aki egyébként is zseni vizuálokat szokott alkotni a Žagar koncertekhez. Az egyik ilyen, a néző által is irányítható videót viszont a borító inspirálta. 

Fotó: Horváth Péter Gyula

Dalszöveget is írtál. Egyeztettél Balázzsal, hogy milyen univerzumban kéne hogy megszólaljon a szöveg vagy „rábíztad magad a flow-ra”
Több szám is volt amelyekhez még nem volt kész szöveg, de ez állt hozzám legközelebb, és tudtam, hogy Balázs azt szeretné ha a gombákról szólna. Szóval csak ennyi volt adott, minden mást rám bízott és mivel sokszor beszélgetünk ezekről a kis alien lényekről és hogy milyen elképesztő dolgokat tudnak csinálni, elég könnyen jött a flow. Annak külön örültem, hogy Ligeti Gyuri énekelte fel és a számban Barabás Lőrinc trombitázik, élőben libabőrös élmény. 

Dolgozol egy cégben, a DekorRatioban… Itt találtam egy meg nem valósult tervet. egy teamárka arculatát. Vannak még meg nem valósult terveid? Ezek afféle képzőművészeti projektek, műalkotások? Hogy tekintesz rájuk?
Bár ez a teacsomagolás pont nem az én munkám, de persze nekem is vannak meg nem valósult projektjeim. Előre viszont nem tudhatjuk, hogy mi lesz egy-egy arculat vagy csomagolás sorsa, így mindig úgy kell hozzáállni, hogy a design meg fog valósulni. Aztán lehet, hogy más koncepciót választanak vagy közben megszűnik a cég, de még így is fel lehet használni a tervet a portfoliónkba, ha elég jól sikerült. Műalkotásnak én mást tekintek, persze egy cég arculatát is lehet képzőművészeti magasságokba emelni, de azért általában nem ez az elvárás. Sokkal szabadabban lehet szárnyalni egy lemezborító tervezése során, de azért csomagolás terén is vannak már merészebb megrendelők itthon is.

Üzletek arculatának tervezésében is van tapasztalatod. De mi a helyzet a saját otthonoddal? Vajon jól lakható? Aki designer, annak sikerül laza, kényelmes, családias otthont varázsolnia, mert mégsem lehet egy műalkotásban élni…
Az álom otthonomban a hygge keveredik a bohem és a ‘jungalow’ stílussal, azaz meleg kandalló, pihe-puha párnák, színes marokkói szőnyegek, festmények a falon és rengeteg növény. Utóbbiakat már módszeresen elkezdtük gyűjteni, legutóbb egy horvátországi nyaralásból hoztunk haza egy kis olajfa bonsai-t. Szerintem az, hogy gyűjtjük a műalkotásokat, nem zárja ki az otthonos lakást, viszont semmiképp nem tudnék élni egy minimál, steril lakásban ami általában csak a képeken néz ki jól, de gyakorlatban nem működik. Mondjuk egy jelenleg 8 hónapos “majdnem totyogóval” eleve elképzelhetetlen a letisztult otthon (nevet).

Vezető kép: Horváth Péter Gyula

2019-08-06T22:17:57+02:00 2019. július 29.|