Amikor betérsz egy boltba, vagy amikor pirosra vált a jelzőlámpa és kocsival megállsz egy kereszteződésnél, esetleg amikor csak úgy sétálgatsz az utcán; biztosan szembetalálod magadat egy-egy cég reklámjával és annak emblematikus logójával. A legtöbb már a mindennapjaink részévé vált, a különböző cégeket már az arculatuk alapján könnyedén felismerjük. Azonban tudjuk-e, milyen mögöttes tartalmakat rejtenek magukban ezek a logók?

CSENGERI VIKTORINA- Nullahategy

1. VAIO

Sony-Vaio-LogoA VAIO Corporation eredetileg a Sony Corporation márkája, ami egészen 1996 óta foglalkozik személyi számítógépek gyártásával. Azonban 2004 eleje óta a Japan Industrial Partners cég alatt működik. A VAIO eredetileg egy mozaikszó: a Video Audio Integrated Operation, majd 2008-ban, a 10. évforduló környékén ezt átváltoztatták Video Audio Integrated Organizer-re. A mára már híressé vált logó kezdeti terveit Teiyu Goto alkotta meg, aki a Sony Creative Center tokiói bázisának produkciós design munkatársa. Elmondása szerint számtalan jelentést hordoz magában, ez, az egyszerűnek tűnő logó. A ’vaio’ kiejtve hasonlóan cseng, mint a ’bio’, ami így szimbolikusan utal magára az életre és a termék, a tárgykultúra jövőbeni fejlődésére. Az angol ’violet’, avagy ’lila’ szó is szinte megegyező hangzásban – nem véletlen, hogy a legtöbb korai VAIO termék lila színben volt kapható, sőt az alkatrészek is. Nem egy VAIO –termék rendelkezik külön dallammal, ha a billentyűzeten egymást követően megnyomjuk a V-A-I-O betűkombinációt.  Timothy Hanley, akihez az embléma megvalósítását is kötjük, ötvözi az analóg és a digitális technológiát: a ’VA’ tükrözi az analóghullámot, míg az ’IO’ a digitális bináris kódot.

2. Mitsubishi

3305065e-dc52-492a-b76f-bc4f8292ce3e (1)A japán gépjárműgyártó cég, ami 1870 óta működik, a minőségi autógyártása mára már az egész világon ismertté vált. A cég emblémája pedig a régmúlt történelméhez nyúlik vissza. A három leveles címer a Tosa klánhoz, míg a három gyémántos címer az Iwasaki családhoz köthető. (Az utóbbiból származik Yataro Iwasaki, aki a cég egyik alapítótagja). A három gyémánt egyébként a megbízhatóságot, a tisztességet és a sikert szimbolizálja. A ’Mitsubishi’ szó ezenfelül a Penske Nemzetre utal, kettédarabolva pedig a ’mitsu’ hármat, a ’hishi’ pedig sulymot (Japánban használatos rombusz alakú gyémánt) jelent.

3. Amazon

1efcf78d-dElső ránézésre az Amazon logója egy mosolygó arcra emlékeztet minket, ami nem jelent mást: Az Amazon használói boldogok és elégedettek. Azonban észrevehetünk egy nyilat is az ’A’ és a ’Z’ betű között, miszerint a cég széleskörű választékkal rendelkezik, ától-cettig minden megtalálható náluk.

4. McDonald’s

fd65af8Bár köztudott, hogy az ’M’ logó nem jelent többet, mint a névadó és alapító monogramjánál, de Louis Cheskin, pszichológus előrukkolt egy többletjelentéssel, amit az emblémához köthetünk. A hatvanas években szó volt arról, hogy megváltoztatják a gyorséttermi üzletlánc arculatát, de Cheskin ragaszkodott az aranyozott ’M’ betűhöz. Elmondása szerint az embereket akaratlanul a tápláló mellre emlékezeti, ezért vétség lenne azt megváltoztatni. A kutatás nem teljesen bizonyított, de a logó a mai napig megmaradt eredeti formájában.

5. Google

e64dfaBizonyos, hogy már észrevettétek, de a Google keresőoldal mindössze a négy alapszínből áll, amik egymás mellé helyezve megtörik a másik színt. A szándékos arculatterv lényege, hogy kifejezze: Nem szabályok szerint dolgoznak, és játékosak – amolyan egyszerűen, de nagyszerűen. Az alap Google emblémát Ruth Kedar tervezte tavaly, ami a korábbiaktól kissé eltér, hiszen árnyékolás nélküliek a G-O-O-G-L-E betűk. A legtöbb speciális (ünnepek, évfordulók, események) emblématerveket (Google Doodle) Dennis Hwang készíti el.

6. Toblerone

űA svájci csokoládémárka központja Bern, amely város méltán híres jellegzetes prizma alakú hegyvidékéről. Erre utal a csokoládé neve, illetve emblémája egyaránt: a Toblerone – Bern of Berne jelentést hordozza magával. Az édesség formája a különleges formájú hegyekre utal, az arculat pedig a város jelképét, a medvét is ábrázolja.

7. Unilever

c22c0aSokszor nehéz is összeszedni, mi mindennel foglalkozik az Unilever márka. Azonban a kiváló embléma kifejez mindent, ami a céghez köthető. Minden egyes kis eleme a különböző üzletágak tevékenységére utal. Mint például a méh szimbolizálja a teremtést, a termékenységet, a kemény munkát, a szorgalmasságot. A tál a legkedvesebb emlékeket és az otthonszeretetét juttatja eszünkbe. A ruhák a kellemes közérzetet, a tároló/ a csomagoló az összhangot, a DNS a Nappal való méretkontrasztot, a hal pedig az egészséges táplálkozást jelenti. Ha érdekel az összes szimbólum jelentése, akkor ajánljuk Neked az Unilever hivatalos magyar weboldalát.

8. Toyota

0a49A három ellipszis, amiből az autómárka emblémája épül fel, három szívre utal: a megrendelő szívére, a termék szívére és az fejlődés szívére (az előrelépésekre a technológia területén). Ezenkívül pedig a cég elnevezésének összes betűjét sikerült belesűríteni egy logóba, ami szintén zseniális megoldás

9. Adidas

e87A Toblerone-hoz hasonlóan nem véletlen, hogy az Adidas logó is egy hegyre emlékeztet minket. Kezdetben, az 1967-es logóban a három sávnak nem volt különösebb célja, azonban a kilencvenes évek elején tervezett embléma egyértelműen a hegyekre utal és arra, hogy azokat az akadályokat, amiket le kell küzdenünk az életben.

10. Coca-Cola

Talán még nem fedezted fel a világ legismertebb üdítőitalának a logóján a dán nemzeti zászlót, pedig ott van. Ha nem is szándékosan, de illik az arculathoz a világ legboldogabb országának zászlaja. Merre is keresed? Nézd meg tüzetesebben a márka második ’o’ betűjét.

e3ac8cd5