Amikor betérsz egy boltba, vagy amikor pirosra vált a jelzőlámpa és kocsival megállsz egy kereszteződésnél, esetleg amikor csak úgy sétálgatsz az utcán; biztosan szembetalálod magadat egy-egy cég reklámjával és annak emblematikus logójával. A legtöbb már a mindennapjaink részévé vált, a különböző cégeket már az arculatuk alapján könnyedén felismerjük. Azonban tudjuk-e, milyen mögöttes tartalmakat rejtenek magukban ezek a logók?
CSENGERI VIKTORINA- Nullahategy
1. VAIO
A VAIO Corporation eredetileg a Sony Corporation márkája, ami egészen 1996 óta foglalkozik személyi számítógépek gyártásával. Azonban 2004 eleje óta a Japan Industrial Partners cég alatt működik. A VAIO eredetileg egy mozaikszó: a Video Audio Integrated Operation, majd 2008-ban, a 10. évforduló környékén ezt átváltoztatták Video Audio Integrated Organizer-re. A mára már híressé vált logó kezdeti terveit Teiyu Goto alkotta meg, aki a Sony Creative Center tokiói bázisának produkciós design munkatársa. Elmondása szerint számtalan jelentést hordoz magában, ez, az egyszerűnek tűnő logó. A ’vaio’ kiejtve hasonlóan cseng, mint a ’bio’, ami így szimbolikusan utal magára az életre és a termék, a tárgykultúra jövőbeni fejlődésére. Az angol ’violet’, avagy ’lila’ szó is szinte megegyező hangzásban – nem véletlen, hogy a legtöbb korai VAIO termék lila színben volt kapható, sőt az alkatrészek is. Nem egy VAIO –termék rendelkezik külön dallammal, ha a billentyűzeten egymást követően megnyomjuk a V-A-I-O betűkombinációt. Timothy Hanley, akihez az embléma megvalósítását is kötjük, ötvözi az analóg és a digitális technológiát: a ’VA’ tükrözi az analóghullámot, míg az ’IO’ a digitális bináris kódot.
2. Mitsubishi
A japán gépjárműgyártó cég, ami 1870 óta működik, a minőségi autógyártása mára már az egész világon ismertté vált. A cég emblémája pedig a régmúlt történelméhez nyúlik vissza. A három leveles címer a Tosa klánhoz, míg a három gyémántos címer az Iwasaki családhoz köthető. (Az utóbbiból származik Yataro Iwasaki, aki a cég egyik alapítótagja). A három gyémánt egyébként a megbízhatóságot, a tisztességet és a sikert szimbolizálja. A ’Mitsubishi’ szó ezenfelül a Penske Nemzetre utal, kettédarabolva pedig a ’mitsu’ hármat, a ’hishi’ pedig sulymot (Japánban használatos rombusz alakú gyémánt) jelent.
3. Amazon
Első ránézésre az Amazon logója egy mosolygó arcra emlékeztet minket, ami nem jelent mást: Az Amazon használói boldogok és elégedettek. Azonban észrevehetünk egy nyilat is az ’A’ és a ’Z’ betű között, miszerint a cég széleskörű választékkal rendelkezik, ától-cettig minden megtalálható náluk.
4. McDonald’s
Bár köztudott, hogy az ’M’ logó nem jelent többet, mint a névadó és alapító monogramjánál, de Louis Cheskin, pszichológus előrukkolt egy többletjelentéssel, amit az emblémához köthetünk. A hatvanas években szó volt arról, hogy megváltoztatják a gyorséttermi üzletlánc arculatát, de Cheskin ragaszkodott az aranyozott ’M’ betűhöz. Elmondása szerint az embereket akaratlanul a tápláló mellre emlékezeti, ezért vétség lenne azt megváltoztatni. A kutatás nem teljesen bizonyított, de a logó a mai napig megmaradt eredeti formájában.
5. Google
Bizonyos, hogy már észrevettétek, de a Google keresőoldal mindössze a négy alapszínből áll, amik egymás mellé helyezve megtörik a másik színt. A szándékos arculatterv lényege, hogy kifejezze: Nem szabályok szerint dolgoznak, és játékosak – amolyan egyszerűen, de nagyszerűen. Az alap Google emblémát Ruth Kedar tervezte tavaly, ami a korábbiaktól kissé eltér, hiszen árnyékolás nélküliek a G-O-O-G-L-E betűk. A legtöbb speciális (ünnepek, évfordulók, események) emblématerveket (Google Doodle) Dennis Hwang készíti el.
6. Toblerone
A svájci csokoládémárka központja Bern, amely város méltán híres jellegzetes prizma alakú hegyvidékéről. Erre utal a csokoládé neve, illetve emblémája egyaránt: a Toblerone – Bern of Berne jelentést hordozza magával. Az édesség formája a különleges formájú hegyekre utal, az arculat pedig a város jelképét, a medvét is ábrázolja.
7. Unilever
Sokszor nehéz is összeszedni, mi mindennel foglalkozik az Unilever márka. Azonban a kiváló embléma kifejez mindent, ami a céghez köthető. Minden egyes kis eleme a különböző üzletágak tevékenységére utal. Mint például a méh szimbolizálja a teremtést, a termékenységet, a kemény munkát, a szorgalmasságot. A tál a legkedvesebb emlékeket és az otthonszeretetét juttatja eszünkbe. A ruhák a kellemes közérzetet, a tároló/ a csomagoló az összhangot, a DNS a Nappal való méretkontrasztot, a hal pedig az egészséges táplálkozást jelenti. Ha érdekel az összes szimbólum jelentése, akkor ajánljuk Neked az Unilever hivatalos magyar weboldalát.
8. Toyota
A három ellipszis, amiből az autómárka emblémája épül fel, három szívre utal: a megrendelő szívére, a termék szívére és az fejlődés szívére (az előrelépésekre a technológia területén). Ezenkívül pedig a cég elnevezésének összes betűjét sikerült belesűríteni egy logóba, ami szintén zseniális megoldás
9. Adidas
A Toblerone-hoz hasonlóan nem véletlen, hogy az Adidas logó is egy hegyre emlékeztet minket. Kezdetben, az 1967-es logóban a három sávnak nem volt különösebb célja, azonban a kilencvenes évek elején tervezett embléma egyértelműen a hegyekre utal és arra, hogy azokat az akadályokat, amiket le kell küzdenünk az életben.
10. Coca-Cola
Talán még nem fedezted fel a világ legismertebb üdítőitalának a logóján a dán nemzeti zászlót, pedig ott van. Ha nem is szándékosan, de illik az arculathoz a világ legboldogabb országának zászlaja. Merre is keresed? Nézd meg tüzetesebben a márka második ’o’ betűjét.