Mítosz & történelem címmel hirdette meg 2022/2023-as tematikus évadát a Magyar Állami Operaház. A felújított Andrássy úti Ybl palotában a dalszínház számos új funkcióval és szolgáltatással, új kiadványokkal és március 28-ig kamarakiállítással is várja az érdeklődőket. Izgalmasnak ígérkezik Madarász Iván az Opera felkérésére, Fábri Zoltán forgatókönyvének felhasználásával írt Az ötödik pecsét című operája, valamint Szergej Prokofjev Háború & béke című, igen aktuálissá vált alkotásának magyarországi premierje, amelyet a Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban Calixto Bieito visz színre.

061.hu

A mítoszok és a történelem egymásra épülő, oda-vissza érvényes kapcsolata ihlette a dalszínház 2022/23-as szezonját, sok opuszát mitológiai esetek, magánmitológiák, illetve történelmi események ihlették. Két helyszínen több mint 500 különféle méretű és jellegű színházi előadást és foglalkozást, 53 féle repertoárdarab mellett 16 kisebb-nagyobb bemutatót, köztük 7 egész estés, nagytermi produkciót (operát és balettet) tűz műsorára 139. évadában az Opera.

Ókovács Szilveszter, az Opera igazgatója a pénteki évadismertetőn elmondta, hogy a Hunyadi László és a Mayerling is tipikus példái a mitizált történelemnek, de lesz még ebben az évadban két, a tematikába illeszkedő premier, az egyik tavasszal a Parsifal, amely egy régi keresztény legenda tipikusan mitizáló zeneszerző általi műve, Wagner operája. Mint az igazgató elmondta, az Almási-Tóth András művészeti igazgató rendezésében és a főzeneigazgató Kocsár Balázs vezényletével készülő darab két évet csúszott kényszerűen a Covid-hullámok miatt. Kiemelte azt is, hogy 2022 novemberében az Opera immár teljes terjedelmében tűzi műsorára a teljes wagneri Ring-tetralógiát M.Tóth Géza rendezésében.

“Természetesen játszunk Bánk bánt és Hunyadit, eljátszunk egy Toscát is” – folytatta Ókovács, utóbbiról elmondva, egy klassz, hármas egységben fogalmazott Puccini-darabról van szó, amelyben a politikai, a szerelmi szál, és a lelki sík, a valláshoz való viszony is erősen megjelenik.

Két Mozart-opera hosszú kihagyás után tér vissza a színház repertoárjára, erről az igazgató így szólt:

“Számomra az egyik legkedvesebb darab, egy Mozart-opera, Idomeneo, Kréta királya. Ez a mű nagyon rég nem járt már magyar színpadon, azt hiszem, ’79-ben volt utoljára. Ez valójában a leggrandiózusabb Mozart-darab, a későbbi Mozart operák fényében is bizton állíthatom. Lesz egy másik Mozart-operánk is, az pedig a másik véglet, a legkisebbek egyike, Az álruhás kertészlány. Ez az első Mozart-opera, amelyet gyerekként írt meg a szerző”

Madarász Iván Kossuth-díjas zeneszerzőt az Opera másodszor kérte arra, hogy írjon zeneművet, az elsőt, Az utolsó keringőt még Petrovics Emilék mutatták be jó húsz évvel ezelőtt. Most arra kérték, hogy Fábri Zoltán híres filmjét, Az ötödik pecsétet vigye operaszínpadra. Ennek decemberben lesz a bemutatója az Eiffel Műhelyházban.

Az igazgató, szót ejtve a balettprodukciókról is, Boris Eifmant emelte ki. Mint mondta,

“egy jelentős orosz alkotóról van szó, nem tudom, hogyan hangzik most, amikor tizenéves orosz zongoristákat parancsolnak le a színpadokról, mintha bármiről is tehetnének”

A Pygmalion-hatás című egész estés balettjének magyarországi premierje az évad végén kerül színpadra, emellett a Magyar Nemzeti Balett Bartók két táncművét is új felfogásban mutatja be: A fából faragott királyfi Velekei László, A csodálatos mandarin Venekei Marianna első balettmester koreográfiájával valósul meg.

Szergej Prokofjev Háború & béke című, igen aktuálissá vált alkotásának magyarországi premierjét a Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban Calixto Bieito viszi színre. Azért is fontos ez a darab, mert ezidáig még nem játszották Magyarországon, húzta alá Ókovács Szilveszter.

Az operaház mint intézmény nem feledkezik meg a diákságról sem. Az EMMI Lázár Ervin Programja részeként Schicchi 2.0 címmel rendezi meg Puccini operájának verzióját Toronykőy Attila nyolcadikos diákok számára, Purcell Dido & Aeneas című alkotásának kamaraváltozatát pedig Barta Dóra állítja színpadra alapvetően ugyanerre a sorozatra, ám az alkotás felnőttek számára is látható lesz az Eiffel Műhelyházban. Petőfi Sándor születésének 200. évfordulója alkalmából Szabó Máté mai rendezésében tér vissza a János vitéz. A bicentenáriumhoz kapcsolódóan az Opera nyilvánosan rögzíti Szabados Béla 100 éve, az Opera felkérésére írt Bolond Istók című zenés népszínművének keresztmetszetét, együtt Tóth Péter kortárs madrigálkomédiájával, A helység kalapácsával.

“Az a célunk, hogy a saját, nyolcadikos türelmükhöz és befogadóképességükhöz igazodó, és olyan típusú operatartalmakat tárjunk eléjük, amelyek alkalmasak a műfajba való bevezetésre” 

-hangsúlyozta Ókovács Szilveszter.

Kiállítás Budapesten eddig még nem látott Erkel-relikviákból
Az Operaház újranyitásához kapcsolódó Hunyadi László-premier kísérőrendezvényeként Erkel Ferenc és a Hunyadi László  címmel nyílt kamarakiállítás az Andrássy úti Ybl palota Vörös szalonjában, dr. Görgényi Ernő, Gyula polgármesterének részvételével. A Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria és a gyulai Erkel Ferenc Emlékház együttműködésével megvalósult, március 27-ig látogatható tárlaton Benczúr Gyula Hunyadi László búcsúja és Madarász Viktor Hunyadi László siratása című, március 15-ig megtekinthető festménye mellett több, Budapesten még nem kiállított Erkel-relikvia is a közönség elé tárul, így Erkel Ferenc elefántcsontból faragott karmesteri pálcája, az 50 éves karmesteri jubileumára kapott aranykoszorú és a Hunyadi László 200. előadása alkalmából a Nemzeti Színház társulata által a zeneszerzőnek ajándékozott rézcsatos, díszes fényképalbum.

Az évadról bővebben ITT olvashat!

Fotók: Horváth Péter Gyula