Másfél órás élményszínház várja a nézőket az István, a király című rockopera új, 40. születésnapi dupla előadásán augusztus 19-én a Budapest Sportarénában. A rendező Novák Péter az előadás főszereplőjének a közönséget szánja, közös éneklés lesz, miközben három helyszínen, az István-, a Koppány-színpadon, valamint középen egy szakrális térben zajlanak az események. A sajtótájékoztatón a Saroltot alakító Schell Judittal, a Torda szerepében látható Köteles Leanderrel, a Koppányt megformáló Baricz Gergővel és a sámánasszonyt alakító Senával is beszélgettünk.

MM – 061.hu

Minden idők legsikeresebb hazai rockoperáját Szörényi Levente és Bródy János írta és 1983-ban, a városligeti Királydombon mutatták be. Negyven éven keresztül nemzedékek számára jelentett, és jelent még ma is meghatározó élményt, fogalmazhatnánk úgy is, hogy az István, a király egy össznemzeti ügy. Az István, a király a magyar zenés színjátszás egyik legnagyobb hatású darabja, nemzeti kollektív tudatunk része, amelyre eszmerendszerektől függetlenül mindenki kíváncsi, – mondta Novák Péter, az előadás rendezője a produkció csütörtöki sajtótájékoztatóján. 

“Nem az a kérdés, hogy István vagy Koppány, mert a közönség már eldöntötte, hogy István és Koppány. Ez a kétpólusosság olyan egyedülálló energiaforrás, amire valóban büszkék lehetnénk, és itt az ideje, hogy ezt megértessük magunkkal”

– tette hozzá. 

“Az augusztus 19-i első előadásra úgy kelt el minden jegy, hogy István- és Koppány-jegyet árusítottunk, és az emberek mindkettőt vették. Az előadás főszereplőjének a közönséget szánjuk, közös éneklés lesz, miközben három helyszínen, az István-, a Koppány-színpadon, valamint középen egy szakrális térben zajlanak az események. A százhúsz néptáncos közreműködése tisztelgés az 1983-as bemutató, az egykori legendás Táncháztalálkozók, egyben édesapám, Novák Ferenc előtt” – fejtette ki a rendező.

Rosta Mária producer az eseményen elmondta, hogy megpróbálják az elmúlt negyven év egyik legérdekesebb, és mindenképpen legnagyobb előadását megcsinálni. “A kétezer négyzetméteres Arénában ezer négyzetméternyi színpadon fogjuk játszani” – fűzte hozzá Rosta Mária. A produkcióban közreműködik a Magyar Állami Operaház Gyermekkara, egy 120 fős tánckar és egy hatfős rockzenekar.

A mostani rendezésben István királyt Koltai-Nagy Balázs, Saroltot Schell Judit, Gizellát Horányi Juli, Koppányt Baricz Gergő, Rékát Herczku Ágnes, Tordát Köteles Leander, Asztrikot Orosz Ákos, Vecelint Kardos-Horváth János, Laborcot Borbély Richárd, a főurakat Pallag Márton, a Sámánt pedig a szerzők engedélyével egy nő, Sena Dagadu alakítja.

Baricz Gergő Koppány szerepében

“Nagyon örülök, hogy a sors úgy hozta, hogy ezt megélhetem. Egy gyerekkori álmom válik valóra”

-mondta a 061.hu-nak Baricz Gergő, aki Koppányt fogja alakítani a darabban. Mint az énekes elmondta, gyerekkorában az unokatestvéreivel kívülről tudták a dalokat, és nem csak énekeltek, de bele is élték magunkat egy-egy szerepbe. “Mindig eljátszottam a gondolattal, hogy én vagyok Koppány, és megélem ugyanazokat a magasságokat és mélységeket, amiket neki is meg kell élnie”, tette hozzá.

Az, hogy teherként nehezedik-e rá, hogy olyan elődei voltak a szerepet illetően, mint például Vikidál Gyula, Baricz azt mondta, hogy mivel a rockopera szerves része volt a gyerekkorának, biztos, hogy tudat alatt is beépültek az István, a király karakterei, jelenetei. “Ezektől nem fogok tudni elvonatkoztatni, amikor a színpadon életet kell lehelnem a karakterbe. De nem feltett szándékom, hogy lemásoljam az elődeimet, inkább arra koncentrálnék, amit épp a helyzet megkövetel tőlem. Azaz karakterszínészként próbálok majd jelen lenni, és amit épp érzek, azt jelenítem meg, és nagyítom fel e hatalmas közönség előtt.

Baricz Gergő Koppányt alakítja

 

Koppány szerepéhez kell egy bizonyos hangkarakter, ami nem elvonja a figyelmet a zenéről, vagy rossz irányba tereli, hanem kiegészíti azt. Ezt összehangolni azzal a belső világgal, érzelmi állapottal, ami Koppányt jellemzi, az jelenthet nehézséget – fogalmazott az énekes azzal kapcsolatban, hogy jelent-e kihívást énektechnikailag Koppány szerepe.

Nemcsak énekesként, de színészként is jelen kell lenni a színpadon, Baricz Gergő szerint az majd a próbafolyamat alkalmával derül ki, hogy a saját víziója mennyire fog tudni találkozni a rendezői koncepcióval.

Schell Judit mint Sarolt

“Tízéves voltam, amikor bemutatták az István, a királyt. Debrecenben éltünk, és az akkori nevelőapám, Barbinek Péter színművész nagyon jó barátságban volt Victor Mátéval és Pelsőczy Lászlóval. Talán még nálunk is megfordultak, de erre már nem emlékszem pontosan. Arra viszont igen, hogy sokat hallgattuk a lemezt”, meséli Schell Judit első találkozását az István, a királlyal.

A Jászai Mari-díjas színésznőt Rosta Mária kereste meg Sarolt szerepével, és mikor megtudta, hogy Novák Péter rendezi a darabot, egyből igent mondott a felkérésre.

Schell Juditot Saroltként, István anyjaként láthatjuk a darabban

Schell Juditot ritkán látjuk énekes szerepben, mint mondta, Saroltnál végig ugyanaz a zenei motívum jelenik meg az előadás folyamán, csak más szöveggel, azt kell szépen “bepakolnia a torkába”. “Egyelőre csak egy rövid részletet énekeltünk fel a stúdióban – amit itt, a sajtótájékoztatón is láthattunk -, az nyilván könnyebb volt, mert volt lehetőség korrigálni, de addigra, mire el kell énekelnünk az Arénában, a vérünkben kell, hogy csörgedezzen minden sor és dallam”, fogalmazott a színésznő.

“Nyilván más lesz, mint amit megszoktak a nézők, hiszen mások éneklik a dalokat, de ugyanabból a kottából, hűen az eredeti elképzeléshez. Ugyanakkor nem az elődöket koppintjuk le, mindenki beleadja a személyiségét”

-mondta Schell Judit, válaszolva a kérdésre, hogy szerinte minden hangra és elénekelt szótagra vigyázva kell-e előadni egy, a kollektív tudatunk részét képező rockoperát.

A színésznőnek tetszik az elképzelés, hogy Novák Péter egyfajta “élményszínház”-ban gondolkodik, és jó koncepciónak tartja azt is, hogy a két tábor, két ellentétes pólus összehozásával a szélsőségek helyett az összetartozás érzését próbálja erősíteni.

Sena a sámánasszony szerepében

Az egyik legnagyobb meglepetés a szereposztásban a sámánasszonyt alakító Sena, az Irie Maffia énekesnője, aki egészen sajátos színt visz a produkcióba, már csak azzal is, hogy nőként játssza a Sámán szerepét. Mint mondta, mikor csörgött a telefonja, és Novák Péter megkérdezte, hogy szerepelne-e a darabban, felsikított örömében.

“Ez egy olyan felkérés, amire egyből igent mond az ember.

A hívás után rögtön elindult egy újraismerkedési folyamat, bár anyámnak köszönhetően már ismertem az István, a királyt, mert Ghánában hallgattuk együtt. Sok bakelitet vitt magával, amik a mai napig megvannak, általa van kapcsolatom a magyar zenei világhoz, és egyáltalán a zene iránti szeretetem neki köszönhetem”, mondta az énekesnő.

A sámánból ezúttal sámánasszony lesz, Sena Dagadu alakítja

 
Hozzátette, rögtön tudott azonosulni a dallal, “nem kell nagyon törni magam, hogy értsem és átérezzem ezt a szerepet, illik hozzám”.

Az előadásmóddal kapcsolatban Sena kiemelte, figyel majd a nüanszokra, kis részletekre, mert tisztában van azzal, hogy nagyok a nézői elvárások, ugyanakkor sok támogatást kap abban, hogy magát is bele tudja tenni ebbe a darabba. “Próbálom nem túlizgulni, hogy megfeleljek a külső elvárásoknak, inkább arra koncentrálok, hogy beleéljem magam, élvezzem, és magamat tudjam adni”, mondta Sena, aki szerint nagyon izgalmas, hogy közönséget is bevonják az előadásba.

“Még nem látom át, hogy egy ezer négyzetméteres színpadon hogy fogok lihegés nélkül A-ból B-be eljutni, mindenestre nagyon izgalmas lesz. Szeretem az ilyen reform előadásokat, annál is inkább, mert ilyenfajta nagy produkcióban egyáltalán nem volt még részem. Szerintem izgalmas lesz közönségnek és az előadóknak is.”
 

Köteles Leander mint Torda

A Leander Kills frontembere tavasszal a szintén Szörényi Levente által jegyzett, Atilla – Isten kardja című rock-oratóriumban is szerepelt, ezúttal pedig a táltos szerepére kérték fel, melyet örömmel fogadott.

“Valamikor kiskoromban láttam a tévében az István, a királyt, és iszonyatosan megfogott, hogy Magyarországon ilyen történik. Ez a rockopera egyértelműen megelőzte a korát.”

-mutatott rá Köteles Leander.

Köteles Leandernek – aki Tordát alakítja – nagy példaképe Deák Bill Gyula

 
Mint mondta, a legfontosabb dolog az életben a változás, és az, hogyan alkalmazkodunk a mához, ezért nagyon szimpatikus lépésnek tartja, hogy bevonják a közönséget is. Az éneklésről szólva pedig megjegyezte:

“Szerintem Deák Bill Gyula az ország leghangosabb énekese, úgyhogy kullogok utána, de megpróbálok helytállni. Iszonyat jól énekel, nekem ő egy nagyon nagy példakép”

-mondta Köteles, hozzátéve, hogy mivel alapvetően rockénekes, annyira nem lesz nehéz dolga. Emellett klasszikus éneklést is tanult, a kettőt összegyúrva születik majd meg a végeredmény.

Fotók: Hatlaczki Balázs
(Vezető kép: MTI/Soós Lajos)