“Most nyírjuk ki a zenekart!” – Kultikus Tarantino-filmek, amiket nem Quentin Tarantino rendezett

Posztmodern zseni? Gátlástalan tolvaj? Vagy egy megszállott, aki ösztönösen és kiváló arányérzékkel építi fel használt képkockákból a pompás kis hommage-várait? Quentin Tarantinóról megoszlanak a vélemények, de az biztos, hogy a videotékából kiszabadult filmgeek már első két mozifilmje után megkerülhetetlen alakja lett a kortárs filmművészetnek. A Kutyaszorítóban, a Ponyvaregény, a Kill Bill vagy a Django elszabadul rendezőjét senkinek sem kell bemutatni, ahogy a spagettiwesterntől a francia új hullámon át az exploitationig és kung-fu-filmekig szinte minden stílust és műfajt felvillantó alkotásairól is megírtak már mindent, amit csak lehetett. Új filmje, A Volt egyszer egy… Hollywood hazai debütálása alkalmából ezért azokat a filmjeit vettük elő, amelyeknek csupán a forgatókönyve fűződik Tarantino nevéhez, a rendezést más követte el.

061.hu

Tiszta  románc (1993)

rendező: Tony Scott

Clarence, a képregénybolti eladó, az ázsiai akciófilmek megszállott rajongója és Alabama, a múltjával leszámolni készülő call-girl egymásba szeret. Clarence – biztos, ami biztos – lerendezi kedvese kamufeka stricijét, a vérfürdőbe torkolló akció végén felkap egy kokainnal teli bőröndöt is. Los Angelesbe indulnak, hogy túladjanak a szajrén, csakhogy a nyomukban liheg a kíméletlen szicíliai maffia, miközben korrupt zsaruk és pénzes filmcápák is vadásznak rájuk.

  •  Bár Tarantino a Tiszta románcot tartja pályafutása legszemélyesebb forgatókönyvének, mégis lemondott róla rongyos ötvenezer dollárért, mivel kezdő rendezőként a Kutyaszorítóban egymaga írt szkriptjét könnyebben megfilmesíthetőnek ítélte.
  • Tarantino a film forgatókönyvét Roger Avary ötlete alapján írta, akivel korábbi munkahelyén, egy videótékában ismerkedett meg, és akivel később együtt agyalták össze a Ponyvaregény szkriptjét is. Részben pedig Tarantino 1987-es, My Best Friend’s Birthday című amatőrfilmjének cselekményén alapszik, hiszen a Christian Slater alakította Clarence Worley születésnapján indul a történet.
  • Eredetileg Dennis Hoppert szerették volna a rendezői székbe csücsültetni, végül mellékszerepet (na de milyet!) adtak neki a produkcióban, a rendezést pedig Tony Scottra (Top Gun, Az utolsó cserkész, Beverly Hills-i zsaru 2.), Ridley Scott 2012-ben elhunyt testvére bízták.

  • Az illusztris szereplőgárda (ensemble cast) már akkor legendás nevei közül nem egy csupán nyúlfarknyi szerepben látható, mások ekkortájt álltak sztárság küszöbén. A szereplők: Christian Slater, Patricia Arquette, Gary Oldman, Michael Rapaport, Dennis Hopper, Christopher Walken, Brad Pitt, Tom Sizemore, Chris Penn, Bronson Pinchot, James Gandolfini, Samuel L. Jackson, Val Kilmer (bónusz a még egészen fiatal Jack Black, de az ő jelenetét végül kivágták).
  • Don Vincenzo szerepére Liam Neeson és a Kutyaszorítóban pszichogengszterét alakító, később a Kill Billben szintén feltűnt Michael Madsen is bejelentkezett, a Tiszta románc maffiavezérének szerepére azonban túl fiatalnak találták. Különös tekintettel a Dennis Hopperrel közös kulcsjelenetére, feltehetően nem sokan sajnálják, hogy végül Christopher Walken játszotta el a karaktert. A jellegzetesen tonyscottos beállítás, a felcsendülő opera, a szédületes dialógus és a fantasztikus színészi játék összhatásának eredménye: minden idők egyik legjobb filmjelenete.

  • A főhős Clarence nagy Elvis Presley rajongó, több jelentben is diskurál a Királlyal, akit Val Kilmer alakít A filmkészítők szerették volna, ha pár Elvis-sláger is felcsendül a Tiszta románcban, de a jogtulajdonos nem adott engedélyt. Kilmer a stáblistán “mentorként” van feltüntetve, hogy ezzel elkerüljék a pereskedést.
  • A Tiszta románc elején Clarence Sonny Chiba filmcsokrot néz a moziban, ahol megismerkedik Alabamával. A japán harcművész színész játszotta később Hattori Hanzót a Kill Billben.
  • 2011-ben, tucatnyi filmszereppel később Gary Oldman a JFK-ben eljátszott Lee Harvey Oswaldot és a Tiszta románc Drexl-jét nevezte meg színészi karrierje kedvenc szerepeiként. Amikor Scott feldobta neki, hogy egy olyan karaktert kell alakítani, aki fehér, de feketének gondolja magát és strici, Oldman azonnal rábólintott a szerepre. Egy interjúban azt is mondta, hogy örülne, ha Drexl saját filmet kapna.
  • Tarantino blaxpoitation-rajongása ebben a forgatókönyvben i teret kapott: Drexl, mielőtt Clarence leszámol vele, az 1973-as Mack című című filmet nézi a tévében Richard Pryor főszereplésével.

  • A kettőnél több szereplő párbaját bemutató jelenet, az úgynevezett „mexican stand off” is visszatérő elem Tarantinónál. A Tiszta románc végén a maffiózók, a rendőrök és a filmproducer testőrei lövik egymást véres húshalommá.
  • Tarantino csavaros drámai lezárást írt az eredeti forgatókönyvben, amelyben Clarence meghal, és Alabama lelép a pénzzel. Tony Scott nyomására azonban belement a hapiendbe, ami a rendező szerint jobban passzol a történethez, QT viszont hozzátette, hogy rendezőként ő nem változtatott volna az eredeti befejezésen.
  • A film megbukott, csupán 13 millió dollárt húzott be a mozipénztárakban, ez lehetett az oka, hogy nálunk akkortájt már szokatlan módon három év késéssel, 1996. június 6-án mutatták be, miután Tarantino befutott a Ponyvaregénnyel.
  • A fuck szót 225 alkalommal mondják ki a játékidő 120 percében.

Született gyilkosok (1994)

rendező: Oliver Stone

Útszéli lerobbant kocsma, unott arcú pincérnőkkel, és a helyhez illő vendégekkel. Fiatal pár érkezik. A fiú falatozik, a lány a wurlitzert bűvöli táncával. Néhányan a vendégek közül hangos megjegyzésekkel kísérik az eseményeket. Nem sokáig. A fiatal pár pillanatok alatt lemészárolja közönségét. Mickey és Mallory szeretik egymást és embert ölnek. Országúti zsarukat, durva kamionsofőröket, boltosokat és pincérnőket, útjukba akadó névtelen járókelőket. Egyetlen halálravált szemtanút azonban mindig életben hagynak, hogy üzenetül vigyék: itt járt Mickey és Mallory. A rendőrség mellett természetesen a média is nyomukba ered, a televízió foglyul ejti a poros amerikai utak terroristáit. A képernyő-sztárok azonban nem mindig olvassák el a forgatókönyvet…

  • A Woody Harrelson és  Juliette Lewis főszereplésével készült filmet a Premiere magazin beszavazta a világ 25 legveszélyesebb filmje közé. A kilencvenes évek évtized felturbózott Bonnie és Clyde története minden idők egyik legbotrányosabb filmje, egy ma is érvényes ultrabrutális erőszakszatíra a médiáról.
  • A ’90-es években valóságos boszorkányüldözés zajlott a fim ellen, mivel több gyilkosságot is megpróbáltak a számlájára írni. 1995-ben két fiatal a film és drogok hatására ámokfutásba kezdett, megöltek egy embert, és meglőttek egy nőt, aki ennek hatására megbénult. A stúdiót és Stone-t perbe fogták, és egy fordulatos persorozat vette kezdetét, ami sokáig úgy tűnt, hogy a felperesnek fog kedvezni. Ez megváltoztatta volna örökre azt, hogy Hollywood hogyan mutathatja be az erőszakot. Végül nem nyertek.

  • Tarantino saját maga szerette volna megrendezni a forgatókönyvét, ám nem kapta meg hozzá a félmillió dolláros anyagi támogatást, így végül túladott rajta. A sztori a Warner Brothers-hez került, ahol felfigyelt rá Oliver Stone, aki a Vietnám-trilógiájának befejező darabja, az Ég és Föld után valami sokkal egyenesebb és egyszerűbb történetet keresett.
  • Az eredeti, komplikált és bazihosszú kézirat a Tiszta románc sztoriját is tartalmazta, mielőtt szétszedték két külön szkriptre. Így több hasonlóság is felfedezhető a két sztori között. Mindkettőben egy fiatal, törvénykívüli pár megy végig Amerikán, bár az tény, hogy Clarence és Alabama kiscserkészek Mickey és Mallory Knoxhoz képest, már ami a gyilkolászást illeti. Tom Sizemore az egyetlen, aki mindkét filmben szerepel.
  • A Tiszta románccal ellentétben Tarantino gyűlöli a Született gyilkosokat, A szakasz rendezője ugyanis jelentősen átírta a forgatókönyvét, a jellegzetes párbeszédeket és egysorokat viszont többnyire nem piszkálta, noha így is ez lett a legkevésbé tarantinós film. Stone eleinte egy igazi akciófilmként képzelte el a filmet, de aztán a korszak eseményei közbeszóltak: O.J. Simpson ügye és több másik, hasonló gyilkossági per nyomán a rendező a média negatív szerepét hangsúlyozta a filmben.

  • Nem csak Bonnie és Clyde története volt hatással Stone-ra: egy fiatal nebraskai pár is megihlette a rendezőt az 1950-es évekből. Caril Fugate még csak 14 éves volt, amikor őrülten egymásba szerettek egy Charles Starkweather nevű fickóval. A férfi kivégezte a lány családját, majd az ámokfutást közösen is folytatták, összesen 11 emberrel végeztek. A filmbéli interjút, amit a börtönben Wayne Gale (Robert Downey Jr.) csinál Mickey-vel (Woody Harrelson), egy Charles Mansonnal a St. Quentin börtönben készített 1988-as interjú ihlette. De ide sorolhatjuk Scagnetti nyomozó (Tom Sizemore) filmbeli történetét anyja haláláról, ami egy szintén megtörtént tömegmészárlás alapján íródott: 1966-ban Amerika egyik legkorábbi tömeggyilkosságát Charles Whitman követte el az austini egyetemen.
  • Steve Busceminek és Tim Rothnak is felajánlották Wayne Gale szerepét, de a forgatókönyv teljes átírása miatt eleve pipa Tarantino megfenyegette őket, hogy ha elfogadják, soha semmilyen szerepet nem kínál nekik egyetlen filmjében sem.
  • A zöld az őrület színe, és Stone több jelenetben is hangsúlyozni kívánta, hogy Mickey elmebeteg – a pite a kajáldában, a zöld neonfények a boltban, a zöld szoba a börtönbe.
  • A Coca-Cola nem tudta a film sztoriját akkor, amikor engedélyezték a termékelhelyezést, így került bele a jegesmedvés reklámjuk. Amikor aztán robbant a film, nagyon bepipultak, és újratervezték a filmes és tévés jelenlétük megszervezését.
  • Rodney Dangerfield nem értette, hogy Stone miért akarja sitcom-stílusban bemutatni a romlott mélyproli család történetét, így elég nehezen ment a forgatás, de az azóta elhunyt komikus élete egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja Mallory pedofil apjának szerepben.

  • Igazi rabokat használtak a börtönös jelenetek statisztáiként – egy börtönlázadást azért nem semmi egy börtönben forgatni, pedig ez történt, négy héten át. A rabok még gumiból készült fegyvereket is kaphattak. Van egy apró jelent, amiben egy kopasz állat nekimegy egy színesbőrű rabnak – Stone személyesen választotta ki az agresszív pasast, amikor megtudta, hogy az kiirtotta a családját egy ólomcsővel.
  • A zenéjét a Nine Inch Nails atyaúristene, Trent Reznor szerezte, aki ötvenszer megnézte a filmet, hogy hangulatban maradjon a zenék kiválasztásánál. A filmzenék között megtalálható Leonard Cohen, a Nine Inch Nails, Patti Smith vagy Bob Dylan zenéje is, úgyhogy tényleg telitalálat lett.
  • A Budapest Filharmóniai Társaság Zenekarának felvétele is hallható a filmben: a Batonga in Batongaville című darabot játsszák el. Több szereplő is énekel a film soundtrackjén: Juliette Lewis, akinek azóta már menő együttese van, a Born Bad című számot adja elő, Robert Downey Jr. a Route 666 című számot énekli. Oliver Stone és Trent Reznor is szerette volna, ha Snoop Dogg is benne lett volna a filmben, de mivel éppen akkor egy gyilkossági ügye volt folyamatban, a Warner nem engedélyezte.
  • Nusrat Fateh Ali Khan pakisztáni énekes, a Qawwali legfényesebb csillaga, aki Peter Gabriel egyik betétdalában közreműködött a film kísérőzenéjében, szomorú volt, amikor megtudta, hogy a hangját ehhez a filmhez használták fel, mert állítása szerint a film eszmeisége összeegyeztethetetlen az ő hitével és dalainak üzenetével.

Alkonyattól pirkadatig (1996)

rendező: Robert Rodriguez

A hírhedt Gecko fivérek Amerika legveszedelmesebb bűnözői közé tartoznak, nem csoda, hogy az FBI minden erejét bevetve igyekszik őket kézre keríteni. A mexikói határ túloldalán a rejtélyes Carlos menedéket biztosítana számukra, de hát odáig el kéne jutniuk. A legjobbkor tűnik fel a mexikói vakációzásra lakókocsizó Fuller család. A Gecko testvérek elrabolják őket, de megígérik, amint a Carlossal megbeszélt randevújuk realizálódik, szabadon engedik Fulleréket. Carlossal a legvadabb mexikói kocsmában, a kétes, vad figurákkal teli Titty Twisterben kell randevúzniuk, ahol egyszer csak döbbenetes dolog történik, s elszabadul a pokol, de azt is mondhatnánk: nagy szívás készül…

  • A Desperado rendezője, Robert(o) Rodriguez és QT első közös nagyjátékfilmje, noha egy évvel korábban már együtt dolgoztak a mozipénztáraknál nagyot hasalt Négy szoba külön-külön szegmensein.
  • Tarantino csupán 1500 dollárt kapott első bérforgatókönyvéért, a sztori alapötlete egyébként Robert Kurtzman smink- és maszkmestertől származik. Eredetileg QT rendezte volna a filmet, de inkább a szerepére kívánt koncentrálni – sikerült is emlékezetes alakítást nyújtania a hülyébbik és vérszomjasabb Gecko fivér karakterében. A rendezést a speciáliseffetus-felelős Kurtzman sem vállalta, így végül Rodriguez lett a direktor. 
  • Az akkor még csak sorozatsztár státuszú George Clooney-t Tarantino nézte ki magának a főszerepre még a Vészhelyzetben, leginkább azért, mivel viccesnek találta, hogy míg imádott szériájában Ross dokihoz szállítják be raklapszámra a sérülteket, az Alkonyattól pirkadatigban ő juttatja őket a sürgősségire. Kezdetben Tim Roth, John Travolta, Michael Madsen, Steve Buscemi és Christopher Walken is szóba jött Seth Gecko karakterére, de végül egyikőjük sem tudta vállalni időegyeztetési problémák miatt.
  • Megigézve a Desperadóban nyújtott alakításától, Salma Hayeket is Tarantino erőltette. Eredetileg Blonde Death (Szőke Halál) lett volna a buja vampirella neve, de QT végül egy latino színésznőt szeretett volna látni a kígyótáncra, ami eleve kizárta a karakter eredeti elnevezését. A végleges Satanico Pandemonium név egy 1975-ös mexikói horrorfilm címéből jött (Satanico Pandemonium: La Sexorcista), amit Tarantino még videotékás korában szedett le a polcról.

  • A mexikói femme fatale rettegett a kígyóktól, és nem akart kötélnek állni, de amikor bedobták neki, hogy Madonna bezzeg elvállalná a szerepet, erőt vett magán. Pszichoterapeutához járt két hónapig, hogy leküzdje a félelmeit, és el tudja játszani a híres asztalon táncolós jelenetet. Volt más problémája is: nem volt koreográfus, aki kitalálta volna neki, hogyan táncoljon az asztalon, Rodriguez annyit mondott neki, hogy érezze a zenét, és táncoljon rá. A rendező aztán ezt a bevált taktikát alkalmazta Jessica Albánál is a Sin City – A bűn városában.
  • A Titty Twisterben lezajló mészárlás eredetileg még a filmbélinél is véresebb és hosszabb lett volna, több ember- és vámpíráldozattal, de végül megvágták, részben a film tempója, részben a korhatár-besorolás miatt.
  • Samuel L. Jacksonnak a Ponyvaregényben elhangzó híres Ezékiel-monolóját Tarantino eredetileg ehhez a filmhez írta, és a lelkész Jacobot alakító Harvey Keitel mondta volna fel.
  • Az egyik jelenetben egy speciális effektnek hála az egyik vámpír-sztriptíztáncos gyomra egy hatalmas kinyíló szájban „végződött”, ami leharapta az egyik felszolgáló fejét. A látvány annyira felkavaró volt, hogy még Tarantino sem bírta nézni, és kivágatta a jelenetet.
  • A film eredeti címe a két Grindhouse-filmhez (Halálbiztos és Terrorbolygó) hasonlóan Rodriguez és Tarantino filmes élményeit tükrözi. Az autósmozik szövege volt, hogy a műsor alkonyattól pirkadatig tart, és a film tele is van az erre műsorsávra tett utalásokkal.
  • A film alapján készült, egyébként elég jól sikerült sorozatban feltűnik a Big Kahuna Burger reklámja is. A fiktív gyorsétterem neve Quentin Tarantino 1994-es filmjéből, a Ponyvaregényből lehet ismerős. Rodriguez a széria produceri teendői mellett négy epizódot is maga rendezett, köztük a pilotot, amelynek forgatókönyvét is maga írta. Az első évad egyébként a film cselekményét másolja csak elnyújtva, több mellékszállal és karakterrel kiegészítve.
  • Az Earl McGraw texas rangert alakító Michael Parks még háromszor formálta meg ugyanazt a karaktert: a Kill Bill első részében és a Grindhouse-mozikban: a szintén QT rendezte Halálbiztosban és Rodriguez Terrorbolygójában. A Kill Bill weboldalán Tarantino úgy emlékezett meg az emberről, mint a világ legjobb élő színészéről. Parks 2017-ben, 77 évesen elhunyt.

 

2019-08-19T07:39:16+02:00 2019. augusztus 17.|