“A közönség az élvezhető, jó kedvű, előtanulmányokat nem igénylő népzenei élményekre volt kiéhezve” – mondja Barcza Gergő, a nemrég új lemezzel jelentkező Besh o droM zenekar egyik alapító tagja, amikor arról kérdezzük, miért robbanhatott akkorát a banda húsz évvel ezelőtt, indulásakor. A zenekar fúvósával arról is beszélgettünk, szerinte mit jelent a világzene, amely kifejezés hazai elterjedéséhez nem kis köze volt a Besh o droMnak.
 
MÉNES MÁRTA – 061.hu
 
Húsz éve a Fonóból indultatok, ugyanoda tértetek vissza, hogy bemutathassátok az új lemezeteket. Mi a kedvenc, Fonóhoz köthető sztoritok?
A legfrissebb, legkedvesebb sztorink az, hogy a Fonó adja ki a hetedik, jubileumi lemezünket. A legelső lemezünket is ők adták ki húsz évvel ezelőtt. Náluk készítettük el annak idején az első repertoárunkat is. 
 
Mikor elindult a zenekar, még csak ismerkedtünk a ‘world music’ kifejezéssel, de az biztos, hogy elsők között vagytok, akiknek a zenéjére azt mondták, világzene. Mit jelentett akkor, és mit jelent ma ez a kifejezés (elsősorban a ti definíciótokra vagyok kíváncsi)?
Egy új polcot jelentett a lemezboltokban, ahová ezeket az érdekes, új zenéket lehetett tenni, amiknek akár csak nyomokban is köze volt bármilyen nép zenéjéhez. Mi nem akartunk világzenét csinálni, mi a kedvenc népzenéinket akartuk feldolgozni kedvünk szerint. Egész jól sikerült.
 

Az indulásakor óriásit robbant a Besh o droM. Miért lehetett ennyire kiéhezve a magyar közönség a balkáni dallamokra? A közönség az élvezhető, jó kedvű, előtanulmányokat nem igénylő népzenei élményekre volt kiéhezve, legyen szó balkáni, magyar, vagy cigány népzenéről. 

Népzenét játszó, illetve fúziós népzenét játszó zenekarok jönnek-mennek, de a Besh o droM  mindig stabil pont volt – és ma is az – a világzenei szcénában. Hiába telt el 20 év, a közönségetek ugyanolyan lelkes, mint az elején. Szerintetek ez minek köszönhető?
Ahogy Horváth László a Fonó vezetője fogalmazott nemrég: “A hangzás az, ami megérint…tudod, hogy ők azok… senki sem tud majd [Besh o droM] tribute zenekart létrehozni, annyira eredetiek.”
 
Budapest, Bristol, Jeruzsálem – szétszórva éltek a világban. Hogy lehet így egy új anyagot rögzíteni?
Maga a rögzítés semmivel nem bonyolultabb, mintha egy városban élnénk. Az azt megelőző kreatív munka volt kicsit szokatlan a nagy távolságok miatt, de hamar belejöttünk ebbe a már nem is annyira új helyzetbe.
 

Barcza Gergő (Fotó: atuzhely.blog.hu)

Mely területek muzsikái, milyen hatások kaptak helyet ezen a lemezen?
A megszokott cigány dalokon, román, magyar, bolgár, délszláv dallamokon kívül angolszász punk, funk, rock, izraeli kurd, arab, és kaukázusi hatások is hallhatóak az új anyagban.  
 
Terveztek-e új lemezt?
Beváltak az új munkamódszerek, sok ötlet lemaradt az új lemezről, szerintem hamarosan folytatjuk a munkát.
 
Nyáron hol láthatunk titeket?
A Kobuciban, Orfűn, az Ördögkatlanban, a Művészetek Völgyében, és még számtalan más fesztiválon.
 
A Besh o droM zenekar ismert, és elismert szereplő a zenei palettán. Húsz éve járják a világot, bizonyítva, hogy szükség van egy sehova sem maradéktalanul besorolható bandára. Nevük mára egyet jelent a fékevesztett ritmus és dallamkavalkáddal, virtuózitással kezelt hangszerekkel, garantáltan jókedvre derülő, táncra perdülő közönséggel. A néptáncosok hőn szeretett lelazítói, az értelmiségiek kedvenc népzene közvetítői, a népzenészek irigyelt rockerei, az adatközlők legpimaszabb feldolgozói. Turnébuszuk Európa valamennyi benzinkútját megjárta, a nemzetközi repülőterek jelentős részét bekötött szemmel is felismerik. Fesztiválok születésénél, temetésénél muzsikáltak. Lelkesedésük nem lankad, egy-egy zenei viccért nem kell a szomszédba menniük, bátran keverik zenei koktélokat, látszólag össze nem illő ízeket honosítanak meg úgy, hogy a gyanútlan kóstoló újra és újra, még és még akar. A zenekar húsz éve alatt felnőtt egy generáció, akinek a Besh o droM nélkül nem létezett világzene.