Egy impozáns, figyelemfelkeltő installációval találkozhat az, aki a Szent István körúti Kieselbach Galériába bepillant, ugyanis az épület belső falain ezúttal nem csodás festmények lógnak, hanem 1000 üres képkeret és csupán 10 darab kép. A szombatig megtekinthető kompozíció, a Kereterdő a magyar festészet átkeretezésének fontosságát hirdeti.

SZABÓ FRUZSINA ANNA- 061.hu

Kieselbach Tamás 35 éve foglalkozik műtárgyakkal, ez idő alatt közel 25.000 festmény  volt a kezei között, amelyből mindegy 8000 darabot át is kereteztetett. A galéria tulajdonosa úgy véli, a magyar festészet külföldi felfedezésének és nemzetközi presztízsének kivívását leginkább a tálalás akadályozza meg: a rossz terek, a gyenge világítás és a csapnivaló keretek, amelyekben a műalkotások valódi értékei nem bontakozhatnak ki. 

Fotó: Horváth Péter Gyula

A képcsarnokot uraló keretrengeteg hagyatékkal együtt megvásárolt valamint átkeretezésből megmaradt rámák sokasága, amelyek az elmúlt 200 év magyar keretezési kultúráját szemlélteti. Sokan észre sem veszik a festmény keretét, pedig jelentős mértékben befolyásolja az alkotás befogadását és megjelenését. Egy jól megválasztott foglalat képes kiemelni a karaktereket, a színeket, ugyanakkor el is elszürkítheti azokat.

Az, aki belép a több száz keret közé, rájöhet arra, hogy majdnem olyan jó szórakozás lehet a keretek nézegetése, mint egy festményeké. Elveszhetünk a míves fajták vonalaiban, domborulataiban, a színekben és a formákban, valamint képzeletünket szabadjára engedve helyezhetjük bele a keretekbe a szerintünk beleillő művet.

Fotó: Horváth Péter Gyula

De vajon hazánkban a keretezés művészete hogyan maradhatott le így a fejlődésben? Kieselbach Tamás szerint a tradíció szerénysége a fő ok. A szocializmus évai alatt a keretek értéke szinte nulla volt. A barokk, empire és biedermeier darabok lecserélésére elég ok volt a sérült forma és a régiség érzetét keltő patina. Helyettük jöttek a jellegtelen léckeretek. Azonban, ha mégis felújításra került sor, az csak rontott a ráma állapotán, köszönhető ez a szakrestaurátori ismeretek hiányának.

Kieselbach Tamás a keddi megnyitó alkalmával hangsúlyozta, hogy egy tökéletesnek tűnő keret sem örök érvényű, ahogy az öltözködés is, helyhez, időhöz és funkcióhoz kötött. Nem mindegy, hogy egy kiállításról, egy privát térről vagy egy aukcióról van szó, ám mégsincs egységes recept, minden alkalom, minden kép, minden ember és minden közönség új értelmezést és nem utolsó sorban szakértelmet kíván. 

Fotó: Kieselbach FB

Az üres keretek mellett tíz kép is felbukkan a kereterdőben. E néhány példa azt mutatja be, hogy milyen hatást lehet elérni egy-egy műalkotás megfelelő bemutatásával. Csontváry Koszta Tivadar és Tihanyi Lajos egy- egy festményének fotója azt az esetet mutatja be, amikor a keretek értő megtervezését aukciós rekordárak igazolják. A Karcsú nő vázával egy átkeretezés után (az eredeti keretéből egy bécsi stílusú szecessziós keretbe költözött át a mű)  270 millió forintért kelt el egy aukción, és az az Art Institute of Chicago kollekciójába került.

Vezető kép: Horváth Péter Gyula