Valaki nem szereti, valaki azt mondja rá, kattant, még többen vannak, akik szerint egy istennő, egy csodálatos lélek gyönyörű hanggal. Nem könnyű megfejteni őt, talán nem is kell. Ahogy korábban megfogalmazta, „akinek dolga van ezzel, az úgyis odagyűlik az én tüzem köré, akinek meg nincs, az pedig egy másik tűz köré.” Játékos és huncut, máskor kemény és áthatolhatatlan. Vasárnap, a Magyar dal Napján nagy dózisban kaptunk Palya Beát az óbudai Kobuci Kertben, s habár a tízpontos koncertélmény elmaradt, arra újfent ráébresztett minket az énekesnő, nem érdemes spórolni az önvizsgálattal, sok-sok egyéni meló kell ahhoz, hogy jóban legyünk önmagunkkal, hogy megszabadulhassunk terheinktől.

MÉNES MÁRTA – 061.hu

„Nem féltek senkit és nem is dolgom megmenteni senkit, mindenki addig megy le a saját rétegeiben, ameddig az aktuális állapota elbírja” – mondta korábban a 061.hu-nak adott interjúban Palya Bea utalva arra, tisztában van azzal, hogy bátor dalszövegei, tabunélkülisége, sajátos alkotói munkája már rég nem csak művészi önkifejezés, hanem egyfajta szolgálat, felelősség is. Palya Bea a kezdettől fogva saját belső útját, örömeit, vívódásait állítja a fókuszba, mindig a felszín alá bújva, a mélyrétegeket is láttatva önti dalba érzéseit, aktuális lelkiállapotát. Nincsenek illúziói, és azt szeretné, ha nekünk sem lennének. Tabuk nélkül beszél és énekel szexualitásról, szülésről, válásról, újrakezdésről. A nehezebb utat választja, és ajánlja, válasszuk mi is azt. Az énekesnő régóta jár önismereti tréningekre, és ő maga is tart ilyen foglalkozásokat, a jövő héten például két kurzusa is indul: az egyik egy énekworkshop, ahol a színpadi stressztől a dalírásig sok-sok témával igyekszik kapcsolódni a résztvevőkhöz, szeptember 16-án pedig Szeretem az ötleteimet címmel élete első online kurzusát is elindítja. Ezeken a foglalkozásokon konkrét technikákkal és saját tapasztalatai megosztásával segít abban, hogy végig tudjanak vinni egy konkrét ötletet a megvalósítás folyamatán.

Palya Bea énekes-dalszerzőként, üzletasszonyként és trénerként is nagyot vállal, el is bírja, a kérdés, hogy mi, hallgatók mennyire tudunk vele menni, mennyire tudjuk beengedni. Dupla kockázatot vállal: műfaj és tartalom tekintetében is merész az elgondolás, hiszen a sokszor zenei nyelven még feldolgozatlan, olykor emészthetetlennek tűnő, vagy tabunak számító tartalomhoz a folk nyelvét rendeli, ez már eleve szűkíti a hallgatóhoz vezető csatornát. Szimplán csak azért, mert a népzene nem a legtrendibb műfaj, és azért, mert a szülés utáni szex, az abortusz, vagy éppen a válás megosztó témák. Van, aki könnyen azonosul ezzel az ars poeticával, és olyan is van, akinek nehezebben megy a dekódolás. Az énekesnő célja, hogy a prekoncepciók lebontásával ugyanolyan természetes legyen ezekről beszélni, mint arról, mit reggeliztünk aznap.

A vasárnap esti koncerten elhangzott többek között a Volt szeretőm, az  Amúgy jó ember, a Két ház, és nem maradhatott el a Szabadon sem. Tömény, az átlag koncertélményt felülíró előadás volt, kegyetlen önvallomásokkal tűzdelt kitárulkozás. Egy Palya Bea koncert körülbelül olyan, mintha a fülbe suttogott titkok hangosbemondón érkeznének, aztán ha megvan a fonal, onnantól nehéz elereszteni, ennél többet nem is kívánhat egy előadóművész. Nekünk ezúttal nem sikerült a teljes rácsatlakozás a koncertre, pedig üresjáratok nem nagyon voltak, félgőzzel nem nagyon ment még le Palya-előadás. Amikor legutóbb beszélgettünk, azt mondta, eljutott oda, hogy a határtalanabb énekesnő határokat tartó felnőtt is tud lenni. Nos, ez érződik, ahogyan az is, hogy a válás gyászfolyamatán túllépve az énekesnő egy új életszakaszba lépett.