Szakértők részvételével tartandó nyilvános vitát javasolt csütörtökön a Vincent Van Gogh eddig kiadatlan állítólagos vázlatait, tusrajzait megjelentető francia kiadó az amszterdami Van Gogh Múzeumnak, amely hevesen vitatja a rajzok hitelességét.

MTI

A Le Seuil párizsi kiadó kedden mutatta be a 288 oldalas kötetet, amely a holland festőfejedelemnek tulajdonított, nemrégiben felfedezett 65 tusrajz életnagyságú reprodukcióját tartalmazza. Az albumot egyidejűleg publikálták csütörtökön Franciaországban, Nagy-Britanniában, Hollandiában, Németországban, az Egyesült Államokban és Japánban.  A Vincent Van Gogh, le Brouillard d’Arles, Carnet retrouvé (Vincent Van Gogh, Az arles-i köd, Megtalált füzet) című könyvben megtalálható, többségében környékbeli tájakat, emellett portrékat (köztük Gauguinét), virágokat és fákat ábrázoló vázlatok állítólag 1888 és 1890 között készültek a dél-franciaországi Arles város Café de la Gare nevű fogadójában, ahol a festő szobát bérelt arles-i tartózkodása alatt. Van Gogh állítólag a hotel egyik pénztárkönyvét használta rajzolásra, a szokatlan”rajzfüzet” a Café de la Gare archívumából került elő évekkel ezelőtt, és jelenleg meg nem nevezett magánszemélyek tulajdonát képezik.

A megjelenés napján javasolt nyilvános eszmecsere a kiadó szerint várhatóan lehetővé teszi, hogy lezárják a vitát, amely akkor tört ki, amikor az amszterdami múzeum kedden kiadta kemény hangú nyilatkozatát, amely szerint a “monoton, esetlen és erőtlen” tintarajzok nem a holland festőtől származnak, azok csak utánzatok”. A Van Gogh Múzeum közölte: “bizalommal” várja a nyilvános vitát, de eleve “világos válaszokat követel a füzet kapcsán feltettet kérdésekre”. Louis Van Tilborgh, a múzeum egyik vezető szakértője szerint ugyanis a Le Seuil közleménye nem tartalmaz “semmilyen új érvet” sem a múzeum kifogásaira vonatkozóan.

Louis Van Tilborgh az AFP francia hírügynökségnek szerda este kijelentette, hogy a rajzok alkotója nem Van Gogh, hanem egy utánzója. “Ez a személy, aki az utánzatokat készítette, 20 századi, Van Gogh utáni reprodukciókat használt fel” – jelentette ki a szakértő. “Valaki mindent beleadott, hogy elhitesse, hogy a rajzok Van Goghtól származhatnak: utánozta a stílusát, az ikonográfiáját, de az utánzás közben hibákat követett el”. A kiadó csütörtöki közleménye szerint az általa javasolt vita lehetőséget nyújt arra, hogy “megvilágítsák, milyen feltételek mellett tartja fenn magának az eredetiség meghatározásának jogát a Van Gogh Múzeum”.

A múltban előfordult, hogy a világon a legnagyobb Van Gogh-gyűjteménnyel rendelkező múzeum tévedett a híres festő egy-egy képe eredetiségének meghatározásában. A múzeum előbb hamisítványnak vélte a Naplemente Montmajournál című képet, mielőtt elismerte volna, hogy eredeti Van Gogh alkotás – emlékeztetett Félicity Strong ausztráliai szakértő. A Le Seuil szerint a reprodukciókat tartalmazó könyvet jegyző Bogomila Welsh-Ovcharov kanadai szakértő “alapos szakértői tanulmányokat” végzett, hogy hitelesítse a Van Goghnak tulajdonított füzetet. A művészettörténész Van Gogh életművének elismert szakértője, aki a párizsi Musée d’Orsay-ban rendezett Van Gogh-kiállítás kurátora is volt.    

Kép: Le Monde