Az X – A rendszerből törölve nyitó képsora talán az elmúlt évtized legerősebb magyar filmes felütése, ugyanakkor a film sokkal többet ígér, mint amit bevált. Mi marad meg a vége főcím után a nézőben? Hogy kéne egy kemény filmet készíteni az olajügyekről, az 1989 előtti külkereskedők kémügyeiről, és a 2006 októberi eseményekről is.

PZL – 061.hu

A rendszerből törölve semmibe nem mászik bele igazán, elmaszatolja az 1989 után hatalmukat átmentő komcsi ügynökök világát, célozgat az állami korrupcióra. Látunk tüntetéseket is, amelyek sehogy sem kötődnek magához a sztorihoz, ami mégis csak az lenne, hogy Éva, a gyermekét egyedül nevelő nyomozó szerint nem öngyilkosságok, hanem sorozatgyilkosságok  történtek a városban. Hogy mikor? Maradjunk annyiban, hogy kb. napjainkban. Szóval, nagyot akart mondani a film, amihez összehozott egy tüntetéssorozatot is, csak azért, hogy meglegyen  az a bizonyos tipikus jelenet, amikor is karneválon, vagy tüntetésen üldöznek valakit. Az alapsztorit Tőke Péter Budai milliárdosok című víziói adhatták, vagy a Leleplező magazin: a hatalmukat átmentő külkereskedő komcsik gyilkosságsorozat áldozatai lesznek. 

Ez olyan jó felütés, mintha valóban a volt III/III-as Tőke Péter írta volna az általa főszerkesztett Blikken, a Mondd csak Zsuzsa-rovat leadása és a meztelen nős képaláírás legyártása között. És az is igaz, hogy a film egy igen is komolyan vehető, erős atmoszférával megalkotott mozi, épp ezért mérgelődünk, hogy miért szúrta el ennyire Ujj Mészáros, miközben milliószor megnézte a nyerset a vágószobában. Az „impexes komcsi halálbrigád” mögött is van egy titokzatos szervezet, de ők vajon kik? Ezt nem tudtuk meg, de hát akkor mi végre? Ez nem egy megfejtős mozi, hanem egy atmoszféra-klip. Utóbbinak viszont tökéletes. Ugyanakkor hiába szép ez a netflixes krimikben már az unalomig hajtott felülről filmezett városi táj (amin Szecsanov  Martin operatőr tekert egyet, és 180 fokkal elfordítva, fejjel lefelé látjuk a pesti bérházakat), mert hát elég lett volna ezt a nyitó képsorokban prezentálni, és még egyszer visszahozni, de a film jelentős részét, minden kiállását, atmoszféra képsorait ebben a 180 fokos elfordításban tartják. 

Persze, remekül ellenpontozták a szociót, a fenyegető ég alatt magasodó paneltornyok rettenetét, az öngyilkosságok helyszínének lírai borzalmát, de akkor is: hiába a skandináv krimik szociobrutális lírája, ha nincs jól összerakva a sztori. Szóval, dolgozni kellett volna még a forgatókönyvön. Nincs az a hülye BRFK-s, aki bekamuzza, hogy egy anarchista punk gyilkolja meg a nyugdíjasokat, hogy üzeneteket (“Le az állami korrupcióval!”) rejtsen el a tetthelyeken. Szóval, az elterelő szál hiteltelen, ráadásul a punk arctól és az X szókép alkalmazásától a film bizonyos jelenetei olyanok lettek, mintha egy magyar zenekar egy Rammsteinre hajazó klipet akart volna összerakni az Avas lakótelepen. Az is inkább csak effekt, hogy Éva nehezen veszi a levegőt, és úgy szuszog, hogy az a film védjegyértékű motívuma lesz, de hogy annak mi értelme van, hogy kötődik nehéz légzés a filmhez, nos, nem tudjuk meg. 

Az sem életszerű, hogy egy bűnügyi helyszínelő nem nézi meg soha a férje pisztollyal elkövetett öngyilkosságának helyszíni fotóit. Az olajozás idejekor minden második alföldi kisvárosban öngyilkos lett egy fiatal rendőr, és az olajügyeken dolgozó fiatal rendőrtiszt helyszínelő felesége nem nézi meg a terepet, nem is gyanakszik arra, hogy a férjét valójában meggyilkolták… Akkor mit gondolt, miért tette? Szerelmi bánatból? A film erre is akar adni egy magyarázatot: nehezen dolgozta fel, hogy hamarosan kisbabát várt a neje (!), miközben tudjuk, hogy másra sem vágyott, csak gyerekre. Azt kell mondanunk, hogy A rendszerből törölve jó film lehetett volna, szinte minden együtt volt ahhoz, hogy újra megképződjön valami nagyszerű dolog a magyar filmgyártásban, de az alkotók túl nagy hibaszázalékkal dolgoztak. Igen, és még a film címe is rossz: X – A rendszerből törölve X… Ez olyan, mintha a Junkies jubileumi albumának lenne a címe. 

X- A rendszerből törölve
magyar krimi
Szereplők:  Balsai  Móni, Schmied  Zoltán,  Bede  Fazekas  Szabolcs, Kulka János, Básti  Juli, Hámori  Ildikó, Szirtes  Ági,  Fekete  Ernő, Kőszegi  Ákos, Schneider  Zoltán
rendezte: Ujj  Mészáros  Károly
bemutató: október 25.