Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 100
  •  
    100
    Shares

Alapítása 1600. évfordulóját ünnepli Velence márciusban – ebből az alkalomból összeszedtünk 5  fantasztikus festményt  “Velence festőjétől”, Giovanni Antonio Canaltól, ismertebb nevén Canalettotól. Tudja, mit jelent az, hogy vedutafestő? És arról hallott már, hogyan segítenek Canaletto festményei Velence műemlékeinek megmentésében? Összeállításunkból kiderül.

MM – 061.hu

Vedutafestő

A veduta városkép-festmény, részletes, realista festmény, rajz vagy metszet, amely egy várost, vagy egyéb helységet ábrázol. Az első vedutát valószínűleg Itáliában alkotó észak-európai művészek készítették, mint például Paul Brill, aki olyan flandriai utcai tájképfestő volt, aki tengeri tájképeket és római utcajeleneteket festett a korabeli turisták keresletére számítva. Canaletto a leghíresebb vedutafestők közé tartozik, mellette unokaöccse, Bernardo Bellotto, az ifj. Canaletto, valamint a Guardi család három tagja, Giacomo, Giannantonio és Francesco alkotott kiemelkedőt ebben a műfajban.

Punta Della Dogana, 1724

A festményekben rejlő titkok

Canaletto Velencéről festett képei rendkívül megbízható, hiteles ábrázolások, az olasz város műemlékeinek megmentésében sokat segítettek a tudósoknak. Más festő azt festette, ami látni szeretett volna, Canaletto azt, amit látott. Sötétkamrát, camera obscurát használt festményei készítése során. Az eredeti szerkezetbe a fény egy lencsén keresztül lép be, itt egy tükör visszaveri a fényt, és megjeleníti egy üveglapon. Canaletto erre az üveglapra helyezte vásznát, és gondosan megfestette a kontúrokat.

A mai állapot és a festmény összehasonlítása számos információval szolgál: Canaletto hűen ábrázolta például az épületek falán látható korabeli szennyeződéseket, azt a zöld algavonalat is, ami a víz egykori szintjét jelzi. Dario Camuffo és Giovanni Sturaro olasz kutatók voltak azok, aki hatalmas mennyiségű információt gyűjtöttek össze a festmények segítségével.

A korabeli és a napjainkban látható zöld vonal összehasonlításával meghatározható a 18. századi árapály vízszintje. A mai és a 18. századi algák jelezte vízszintkülönbség általában 60-80 cm, ám egy adott hely sajátosságainak megfelelően ettől el is térhet. A kutatóknak azt is figyelembe kellett venniük, hogy a város több ezer, a tenger aljzatába vert facölöpre épült, és ezek lassan süllyednek. A számításokat tovább bonyolította, hogy a súlyos, többemeletes épületek gyorsabban süllyednek, mint alacsonyabb társaik.

Tudományos méréseket Velencében 1870 óta végeznek, de a rendszeres és tudományos vízszintmérés megkezdése előtti állapotokról csak Canaletto festményei tájékoztatnak – a modern mérési módszereket megszégyenítő pontossággal.

A Mendicanti folyó, 1724

“Beszállni” a képbe

Canaletto műveit a részletek aprólékos kidolgozása mellett a perspektíva sokszor szokatlan – a madártávlat akkoriban még nem volt bevett ábrázolásmód -, de mindig következetes alkalmazása jellemzi. A szerkesztésmód miatt a néző óhatatlanul úgy érzi, nincs más választása: bele kell sétálnia, “szállnia” a képbe. Sétálnia kell ezeken a tereken, végig kell bóklásznia a sikátorokat, gondolán kell suhannia valamelyik csatornán. 

Piazetta, 1734

Capriccio

A budapesti Szépművészeti Múzeum több, Canalettótól származó római városképének mai fényképfelvételekkel való összehasonlítása során számos olyan tárgybeli különbözőség fedezhető fel, amelyek alapján elképzelhető, hogy egyes műveit nemcsak konkrét helyismeret, hanem saját elképzelései vagy hallomás alapján is készítette (Capitolium tér, Colosseum, Pantheon). Köztudott azonban, hogy a capriccio (az élet szeszélyességét ábrázoló színmű, illetve játékos, váltakozó hangulatú lírai költemény) műfaja éppen ebben áll (különböző helyszínek elemei is összekeveredhetnek benne).

Colosseum, 1745

A 1,133 milliárd forintot érő grafika

Canaletto 2019-ben döntött rekordot egy londoni árverésen egy grafikájával. A Sotheby’s londoni aukciós csarnokában rendezték meg a Régi mesterek és brit művészek papír alapú munkáinak árverését, amelyen összesen 131 tételt vittek kalapács alá. Ezek közül a legnagyobb szakmai várakozás alighanem a Canaletto grafikáját övezhette, hiszen az árverés szervezői ennek a részletét emelték a katalógus címlapjára. A dózse bemutatása a San Marco templomban című, barna tintával tollal rajzolt, szürke lavírozással és fehér krétával színezett, 38×55 centiméteres lapot előzetesen 2,5–3 millió fontra becsülték, végül 3.135.000 fontot (3.940.695 dollár; 1,133 milliárd forint) fizetett ki a nyertes vásárló. Soha ennyit még nem adtak korábban Canaletto egyetlen más grafikájáért sem.

A dózse bemutatása a San Marco templomban (1766-67)

A vezető képen Canaletto Veduta del Palazzo Ducale című festménye látható 1755-ből (Forrás: wikipedia)


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 100
  •  
    100
    Shares