Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

Végzettsége törénelemtanár, és űrlénykirály. Gitározik zenekarban és oldschool felsőket tervez. Balogh Borsát, az OttoVerstein márka kitalálóját arról faggattuk, hogyan lehet egy ötletből működő, sikeres és egyedi márkát létrehozni. Tudatos koncepció, brandépítés, médiamegjelenés… Az undergound divatvilágban ezek már elavult fogalmak.

SUSÁNSZKY MÁTYÁS – Nullahategy

ottoverstein

Kósza ötletnek indult, hogy oldschool felsőket fogsz készíttetni, és mára saját bemutatóteremmel büszkélkedhetsz.
Azt hiszem egész életemben ilyen felsőket hordtam – legalábbis miután tudatomra ébredtem -, és azzal kellett szembesülnöm, hogy nem találok normális árfekvésben, csak a turkálóban, vagy külföldről lehetett beszerezni horror áron. Azt gondoltam, nem lehetnek annyira bonyolult tervezésű felsők, hogy nem lehetne laikusként megtervezni és elkészíttetni egy hozzáértő varrónővel, vagy varrodával, és így vágtam bele. Nem volt semmilyen tudatos koncepcióm. Szokás szerint nem volt a zsebemben 2000 forintnál több, tehát gyakorlatilag semmi pénzem nem volt. Viszont mindig vannak gitárjaim, így az egyiket eladtam, és abból a pénzből vettem anyagot, elmentem egy varrónőhöz, aki levarrta. Meg akartam tudni, hogyha én kitalálok valamit, azt egy szakértő meg tudja e úgy csinálni, ahogy azt megálmodtam. Ééés döbbenetes volt! De tényleg, nagyon jól sikerült! Nem volt tökéletes, nyilván volt, amin változtatni kellett.

LA-10

Megvan ez az első darabod?
Az el lett ajándékozva egy olyan srácnak, aki 14 évesen 190 centi volt, úgyhogy el lehet képzelni, milyen volt a testalkata. Magas vékony, hosszú lábak, hosszú karok, és rá pont jó volt! De legalább látszott, hogy nagyjából mit kell változtatni azon a felsőn, és onnantól kezdve olyan lett, mint amit én megálmodtam. A maradék pénzt, ami a gitár eladásából fennmaradt, azt anyagra és munkadíjra költöttem. A promo, meg a honlap barátok segítségével jött létre, akik jófejségből sörért, felsőkért dolgoznak nekem. Így kezdődött.

Ez alapvetően nem divatmárka…
Ezek a szűk felsők a 70-80-as évekre voltak jellemzők, a 90-es években már a bő, néha már lobogó fazon volt a meghatározó az utcán és a sportpályákon is. Ezt szerintem már akkor gyerekként is égőnek éreztem csak nem mertem szólni mert mindenkinek olyan volt. Ha a cuccaimat egy sportoló felveszi, az sportolónak néz ki, nekem ez tetszik abból a két évtizedből.

Akkor mitől működik?
Nem mindenkinek készül, ezt elismerem, és nem akarok senkit meggyőzni arról, hogy ilyet kell vennie. Aki úgy szocializálódott, hogy gyerekkora óta bőrcipőben jár, és vasalt gatyában, arra nyilvánvalóan nem tudnám rábeszélni, nem is szeretném. Szokták mondani, hogy tipikus lakótelepi, vagy külvárosi csibészfelszerelés, nem teljesen osztom de jól hangzik. Az a trükk, hogy el kell juttatnom a felsőim hírét azokhoz, akiknek ez szintén bejön. Azért is működik, mert ez piaci rés, ha erre vagy rákattanva, akkor 20-30 ezret kell egy ilyen felsőre áldoznod, vagy egy turkálóban kell szerencsésnek lenned. Vagy vásárolhatsz nálam.

Beszélhetünk tudatos brand-építésről?
Olyanom nincs, de egyáltalán nem rossz ötlet. Ez azért valahol adja is magát, hogy azok az emberek, akiket ismerek, általában ugyanolyan az ízlésük, mint nekem, úgyhogy senkire sem kell ráerőltetnem a felsőimet. Vannak zenészismerőseim ilyen mondjuk a Fish zenekar akik pl. már 100 körüli darabszámmal rendeltek tőlem felsőt, nyilván Fish felirattal. Ez persze nekem jó reklám. Meg van a Gyík zenekar, de ebben a riportban nem szeretnék róluk beszélni…

fish

Pedig Lady Gagára inkább jellemző, hogy divatcége legyen, mint a hozzád hasonló underground zenésznek.
Pedig jellemző, sőt! Ma már nem nagy mutatvány ötleten alapuló, kisebb költségvetésű, kisszériás “divatmárkát” alapítani. Pl. a MOME-ról kikerülő divattervezőknek szerintem csak a kisebbik hányada nem alapít saját márkát, legalábbis amennyire figyelemmel kísérem ezt a világot. Nincs ebben semmi különös, jó hogy így van.

Fontos számodra, hogy az alapanyag magyar legyen, és hogy itthon készüljenek a felsőid. Ez az oldschool stílus viszont nem magyar, vagy mégis?

Nem, nem az. Az oldschoolban nincs ilyen magyar vonatkozás. Számomra az, hogy hazai alapanyagokból itthon készíttetem a ruháimat, a kisszériás jelleg szabadságát jelenti. Ha akarok 4-et is el tudok készíttetni egyéni megrendelés szerint, nem kell egy konténerrel rendelnem a kínaiaktól.

borsa000Az oldschool felsők után számíthatunk újdonságokra is. Készül a fejedben mondjuk az OttoVerstein hasitasi terve?
Mikor viszegetik a felsőimet természetesen szóba kerül, hogy nem lesz e más. Mondjuk hasitasi pont nem, de táskáim már vannak. Arra törekszem, hogy a stíluson belül maradjak, ezért jelent kihívást ezt a mai viszonyokhoz igazítani, például laptoptáska abban az időben nem volt. De mint már mondtam, ami eszembe jut, azt általában megcsinálom. Ha tudom…


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •