Plágium vádjával keresetet nyújtott be szerdán egy Los Angeles-i bíróságon Guillermo del Toro 13 Oscar-díjra jelölt A víz érintése című filmjének készítői ellen a néhai Paul Zindel Pulitzer-díjas író fia, aki azt állítja, hogy a film alapötletét apja egy 1969-ben bemutatott színdarabjából vették.

MTI

A kereset szerint a film rendezője és társ-forgatókönyírója, Guillermo del Toro, producere, Daniel Kraus és a film gyártója, a Fox Searchlight “szemérmetlenül lemásolták a történetet, annak részleteit, karaktereit és témáit” Paul Zindel ötven éve bemutatott Let Me Hear You Whisper című színdarabjából. A keresetet egy nappal az után nyújtották be, hogy az amerikai filmakadémia elküldte az Oscar-díj-szavazólapokat tagjainak.

David Zindel több mint 60 egyezést sorolt fel tételesen a színdarab és A víz érintése című film között, köztük a mű alaptörténetét, amelyben a hidegháború idején egy kutatólabor takarítónője érzelmi kapcsolatba kerül egy fogva tartott tengeri lénnyel és megpróbálja megmenteni. Zindel darabjában a lény egy delfin, del Torro filmjében egy kétéltű ember.

A film gyártója, a Fox Searchlight közleményében tagadta a vádakat, alaptalannak minősítve azokat. A stúdió annak a véleményének adott hangot, hogy a keresetet a filmakadémia szavazásához időzítették, hogy “gyors egyezségre kényszerítsék a stúdiót. Helyette azonban határoztottan meg fogjuk védeni magunkat és ezt az eredeti, újszerű filmet” – írták.

A kereset idézi Daniel Kraus és Del Torro interjúit, amelyben elmondták, hogy Kraus állt elő a történettel a gondnokról, aki egy titokzatos kormányzati létesítményből elrabol egy kétéltűt. David Zindel szerint Kraus ismerte Zindelt és színdarabját, amelyet először 1969-ben, majd 1990-ben mutattak be televízióban. A víz érintése forgatókönyvén del Toro mellett Vanessa Taylor dolgozott. Kraus honlapja szerint a film az általa és Del Toro által kitalált eredeti alapötlet nyomán született.

A víz érintésében is egy takarítónő a főszereplő (Sally Hawkins), aki a hatvanas években egy baltimore-i laboratóriumban dolgozik, ahol beleszeret egy tengeri lénybe és megkísérli megmenteni. A film kreatív stábja eredeti ötletként tálalta a produkciót, és nem tett említést inspirációként Zindel darabjára. A hasonlóságokat Zindel rajongói vetették fel a közösségi médiában, az író fia is ennek nyomán tett lépéseket és állt a nyilvánosság elé.

Mindkét történetben egy laboratóriumban éjszakai műszakban dolgozó takarítónő a főszereplő, aki beleszeret egy vízi lénybe, egy titokzatos tudományos kísérlet alanyába. Mindkét nő élelmet visz a lénynek, így teremt vele kapcsolatot, és mindketten felmosóronggyal táncolnak a víztartálya előtt egy szerelmes dallamra. Mindketten megtanulnak kommunikálni a lénnyel, és mindkét laboratórium érintett titkos katonai műveletekben. Mindkét főhős rájön, hogy végezni akarnak a lénnyel, és mindkét laborban szóba kerül az “élve boncolás” is. A takarítónők mindkét produkcióban meg akarják menteni a lényt, és szennyestartóban akarják kicsempészni a laborból. Hasonlóságot mutat, hogy mindkét takarítónőnek van segítőtársa, a darabban Danielle, Del Toro filmjében pedig Octavia Spencer alakításában Zelda.

Paul Zindel 2003-ban hunyt el, Pulizter-díját 1971-ben kapta A gammasugarak hatása a százszorszépekre című színművéért. Bonnie Zindel, az író özvegye szerint a Let Me Hear You Whisper férje korai műveinek egyike, amely különösen kedves volt a szívének. Zindel kémiatanárként dolgozott mielőtt írni kezdett, ezért helyezte darabját laboratóriumi környezetbe.