Elkészült a Pokoli aranykor online verziója. A nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjait bemutató, 2017-ben megjelent igényes album lapozható formában érhető el a belvárosi Kieselbach Galéria oldalán. Gigantikus teljesítmény: több mint 2 év munka, több mint 600 plakát, többi mint 30 szerző, több mint 15 fotós, több mint 30 együttes. Bp. Szabó György és Szőnyei Tamás enciklopédikus teljességű kollekciói megőrizték a new wave zenei színtér minden regiszterének vizuális lenyomatát, a legendás kultzenekarok (Európa Kiadó, Bizottság, VHK stb.) plakátjaitól a mára szinte teljesen elfeledett bandákig. 

 “Az anyagot néhány helyen javítottuk, adatokkal frissítettük, névmutatóval és angol összefoglalóval bővítettük” – meséli ffelhívásában Szőnyei Tamás újságíró, a kötetet megalapozó egyik magángyűjtemény tulajdonosa. A plakátok mellett a nyolcvanas évek underground színterének fontos szereplőit hiánypótló módon bemutató, Szőnyei Tamás és Bp. Szabó György kollekciójára épülő könyv három évvel ezelőtti megjelenését nagy sikerű kiállítás kísérte a fővárosi Kieselbach Galériában.

Ezek a „papírfecnik” annak idején csak egy órát voltak fent egy rosszul megvilágított aluljáró falán, mert letépték őket vagy jött a konkurens, és ráragasztotta a sajátját. Mégis működtek: vonzották a trendszetter közönséget a koncertekre. “Számos zenekarban játszottak képzőművészek, fotósok, de erős szálakkal kötődtek a nagyjából hasonló korú, mai kifejezéssel alternatívként leírható színházcsinálókhoz, filmesekhez, kortárs zenészekhez, mozgásművészekhez, irodalmárokhoz. Mindennek a lenyomata érzékelhető a plakátokon is” – fogalmazott Szőnyei Tamás.

A korszakot zenészként (Electric Petting, Bp. Service) és grafikusként egyaránt megélő Bp. Szabó György azt emelte ki, hogy a hetvenes évek végén Nyugatról érkező új hullám végig söpört a fiatal művészeken, létrejött egy párhuzamos kultúra, nem valami ellen, hanem azért, mert a meglévő struktúrák nem elégítették ki őket. “Egy életérzés jelenik meg ezeken a plakátokon, amely a zenében, a képzőművészetben, az öltözködésben is jelen volt”. Bp. Szabó György maga készítette együttesei plakátjait, az 1978-tól gyűjtő Szőnyei Tamás rajongóként nyiszálta le a falakról a plakátokat. Mindkettejük gyűjteménye mintegy ezer darabra rúg.

A plakátok kezdetleges technikákkal, xerox módszerrel, ceruza, ecset, filctoll, letraset felhasználásával, egyszerű kézi munkával készültek, éjszakánként illegálisan ragasztottak a város frekventált pontjain. A csaknem négyszáz oldalas, Rieder Gábor által szerkesztett kötetbe több mint hatszáz plakát került, az átfogó, reprezentatív munkát visszaemlékezések, tanulmányok, interjúk, valamint korabeli fotók teszik teljessé.

A nyolcvanas években működő legismertebb magyar underground-újhullámos zenekarok közé tartozott a Bizottság, az URH (a címadó Pokoli aranykor című szám előadója), a Kontroll Csoport, az Európa Kiadó, a Sziámi, a Neurotic, a Trabant, a Balaton, a VHK, a CPg, a Csokonai Vitéz Műhely, a Lacht el Bahhtar és a Sexepil. A könyvhöz egy tizenhat számos válogatás CD is járt 2017-ben, rajta számos különlegességgel: Neurotic-dal (az Adj gázt) például először került hivatalosan kiadott lemezre.

A Bizottság, a Bp. Service és a Kontroll Csoport egy-egy koncertplakátja 2015-ben New Yorkban a Modern Művészetek Múzeuma (MoMA) nyolcvanas évekre fókuszáló kiállításán is látható volt. A Pokoli aranykor – New wave koncertplakátok a ’80-as évekből Bp. Szabó György és Szőnyei Tamás gyűjteményeiből című albumot 2018-ban Szép Magyar Könyv-díjjal és az MTA Opus Mirabile-díjával ismerték el.

A kötet a https://www.kieselbach.hu/konyv/pokoli-aranykor-new-wave-koncertplakatok-a-80-as-evekbol-bp-szabo-gyorgy-es-szonyei-tamas-gyujt címen érhető el.