Írtak már szöveget az Árpád-házi királyokról, követeltek magyar nemzeti hip-hop rappet, de tőlük tudtuk meg azt is, milyen az igazi fesztivállapot. Szerelmes vagyok című számukat tavaly 14 nyelvre fordították le, csak úgy. A Belga másfél évtizedes munkásságát ugyanúgy jellemzi a Zsolti a béka, mint az Egy-két-há vagy a Gyere, kislány gyere. Nemrég megérkezett a Disco című albumuk, ami ismét valami újat hozott a Belga repertoárjába. A lemezről Bauxittal és Még5milliárddal beszélgettünk.

 LEIRER TÍMEA – 061.hu

Nekem teljesen más ez a Belga lemez, mint az összes többi. Sokkal többet énekeltek és szinte egyáltalálán nem káromkodtok.
Még5milliárd: Erre a lemezre igazi diszkót akartunk, a műfaj pedig magával hozta a dallamosabb zenét és a műfajnak nem része a káromkodás sem.
Bauxit: Egy könnyed, hallgatható, vidám lemezt akartunk, amit egy az egyben végig lehet hallgatni. Olyat, ami nem fárasztó, csak kikapcsol. Úgy éreztük, hogy a nagy „odamondogatósdi„  most nem működik.  A hallgatókban sincs rá igény és bennünk sincs rá késztetés. De ezzel együtt szerintem ez a lemez is nagyon „belgás” lett, csak egy kicsit másképp „belgás”.

belga1

És nem követelték a rajongók az Egy-két-há típusú Belgát?
Még5milliárd: Nem igazán. Persze, már a második lemeznél is felmerült az a kritika, hogy „nem káromkodtok eleget, mert populárisak lettetek”, ekkor írtuk az Egy-két-hát című számot, hogy megmutassuk, tudunk mi csúnyán beszélni, ha akarunk.  De igazából mi akkor káromkodunk, ha indokolt. Rímeket is akkor írunk, ha indokolt, ha a mondanivaló megkívánja.

Elolvastam néhány kritikát, ahol paródiaként említik a Discót. Végighallgatva a lemezt, egy dal kivételével egyáltalán nem érzem paródiának. Sokkal inkább stílusgyakorlat a különböző diszkós, vagy tánczenei műfajokról, nem?
Bauxit: Én úgy látom, hogy sem az emberek, sem az újságírók többsége nincs tisztában a paródia szó jelentésével. Sosem állt szándékunkban paródiát készíteni. Stílusgyakorlatok születtek, most éppen az elmúlt 20 év bulizós trendjeit sorra véve.

Említettem azt az egy kivételt. A Legyen lazaság című számra gondoltam, ahol azért felismerhetőek a Punnany Massif védjegyei.
Bauxit: Ez a szám sem róluk szól, csak az ő eszközeiket használja fel. Szerettünk volna egy számot, ami csak közhelyből áll. Nagyon sok közhelyes hip-hop zene van, és ami a csavar, hogy itt nem is feltétlenül a Punnanyra gondolok. Nekik nagyon hatásos a megjelenésük, egy nagyon jellemző zenei világuk, ami nyilván ránk is hatott és felhasználtuk ebben a dalban.

belga7

Egyébként mit gondoltok erről a típusú, bölcselkedő rapről, vagy, ahogy Lovasi András nevezte Coelho rapről?
Még5milliárd: Sokat gondolkodtunk azon, hogy hogyan válhatott ennyire népszerűvé ez a közhelyes rap. Egyszer csak egészen egyszerűen divat lett, a fiatalok elkezdték nézni a youtube-on, megosztották egymás között, idézgették a szövegeiket.

Bauxit: A Children Of Distance volt talán az első, ők indították el ezt a hullámot. Nagyon sok kamasz az ő zenéjükkel találkozott először az interneten. Nyilván könnyen érthető volt, könnyen megjegyezhető, könnyen idézhető. Ezért népszerű lett, ezért aztán sok, korábban egészen más műfajban nyomuló rap formáció is meglovagolta ezt a hullámot.  Ez az én elméletem.
Mégötmilliárd: Egyébként mi is nagyon boldogok voltunk miközben írtuk a Legyen lazaság című dalt.

Ti mennyire kötődtök ezekhez a műfajokhoz, amelyekről a Disco albumon hallható stílusgyakorlatokat készítettétek?
Még5milliárd: Mivel a legtöbb stílusgyakorlat hip-hop, vagy rap, nyilván azért választottuk, mert ezekhez nagyon kötődünk, mi is ezeket hallgattuk és hallgatjuk.

belga2

Azért van itt minden a 2Unlimited féle pumpálástól a drum and bass-en át a dubstepig. Azért az egy kicsit más.
Még5milliárd: A 2Unlimited szintén a tinédzserkorunkban volt nagyon nagy sláger. Mi pedig úgy gondoltuk, hogy most ez megint divatba jöhet, úgyhogy eldöntöttük, hogy csinálunk egy 2Unlimited számot. Úgy néz ki, hogy sikerült. Nem mondom egyébként, hogy annak idején, kamaszként ilyen zenét hallgattam, mert ha jól emlékszem inkább nyálasnak találtam, de tény, hogy a korszak nagyon fontos eleme volt ez a fajta techno rap.
Bauxit: A Prodigy is nagyon hatott ránk, én például attól kezdve kezdtem el keresni azokat az elektronikus zenéket, amik hasonlóan igényes végeredményt produkáltak. Szerettünk volna egyébként rave-et, happy hardcore-t is, de végül is egy gabber szerűség fért bele időben, ez lett a kamaszdélután. Ezeknek a műfajoknak szerintem lesz még reneszánsza.

Most, amikor a Disco dalait készítették, újra végighallgattátok ezeket a zenéket, ami a stílusgyakorlat alapjait adták?
Még5milliárd: Persze. És nagyon jó volt.
Bauxit: Hallgattuk a zenéket és kiválasztottuk, hogy melyik műfajhoz milyen tartalmat akarunk társítani. Szerettünk volna például egy dalt Toldi Miklósról, a Boney M Rasputyin című számának stílusában. Ezt megmondtuk Titusznak, ő megcsinálta az alapot, mi pedig írtuk a szöveget. Aztán kitaláltuk, hogy szeretnénk egy számot a balatoni vakációkat idézve a 2Unlimited stílusában, hiszen ezek a tecno rappek ott szóltak a leghangosabban. Ez is megszületett.

És a dubstep, ami nálatok Babstep?
Még5milliárd: Az egy sokkal régebbi történet. Azt az alapot még akkor készítette Titusz, amikor a dubstep a csúcson volt, három-négy éve. Csak valahogy sosem került rá a lemezekre, de most úgy éreztük, itt az ideje.

Az egyszer fent, egyszer lent volt az első dal, amivel kijöttetek még a lemez megjelenése előtt, ezt kezdték el játszani a rádiók. Ebben Wahorn András szövegel és szaxofonozik. Ő hogy jött a képbe?Még5milliárd: Összeverődtünk. Volt már kötődés, régóta ismertük egymást. Sőt, egyszer Titusznak is mondta, hogy szívesen dolgozna velünk együtt.
Bauxit: Olvastuk egy interjúban, hogy szereti a Belgát, úgyhogy felhívtuk. Erre ő meghívott minket magához Mezőszemerére, dumáltunk és elindult egy nagyon jó hangulatú és termékeny közös alkotói munka. Mostanra barátságnak is nevezném.

És megmondtátok a Wahornnak, hogy mit szeretnétek, vagy leültetek és ő is elkezdett szövegeket írni, meg indokolt és indokolatlan helyeken szaxofonozni?
Még5milliárd: Mindannyian írtunk szöveget, Titusszal közösen összeraktuk, aztán Wahorn azt mondta, ő még fújna rá ezt-azt.  Ezek lettek a tipikus, wahornos, alternatív szaxofon szólók.

Bauxit: De a refrént is ő fújja egyébként, ami egy klasszikus, St.Martin, vagy Kenny G. stílusú szaxofonozás. Ilyesmit Wahorn András korábban soha nem csinált. Ezért is ultra-menő, hogy Wahorn nem olyat szaxizik, amilyet máskor szokott. Leesett az állam, amikor ment a dal, András fújta a wahornos szaxiszólót a szövege alatt, majd jött a refrén, és minden gond nélkül átváltott a szaxizás másik végletére.

És mi van a Rendőrmunka című dallal? „Rendőrmunka, nagyon durva és veszélyes”, halljuk a szövegben.  Meg azt is, hogy „Megvan a tettes, táncol a TEK-es”. Rendőrök még nem jelentkeztek?Bauxit: Eddig még nem, de azon vagyunk, hogy összehozzunk közösen valamit.

belga

Mire gondolsz?
Bauxit: Nagyon szeretjük ezt a dalt, szerintem nagyon jól sikerült és szeretnénk egy klipet hozzá a rendőrséggel közösen, ha összejön. Szerintünk a Linda óta méltatlanul nem törődött a rendőrség image-ével senki rendesen, úgyhogy épp itt lenne az ideje, hogy valami jó is promóciót kapjanak.

Még5milliárd: Azért jó ez a dal, mert nem bántó senki számára. Pont azon a mezsgyén mozog, hogy mindkét oldal tud neki örülni és tud rajta nevetni, ha hallgatja, hiszen mindenki úgy gondolja, ő érti jól.
Bauxit: A kliphez azért lenne jó megnyerni a rendőrség közreműködését, mert szeretnénk igazi egyenruhákat, igazi rendőröket, vízágyút, rendőrmotort, amiket nyilván csak velük együttműködve tudnánk szerepeltetni.

Vannak már visszajelzések az albumról? Egyszer fent, vagy egyszer lent?
Bauxit: Fent, szerintem. Voltak, akik egy pillanatig elgondolkodtak, ahogy mondták, át kellett állítaniuk az agyukat, hogy most ilyen a Belga, de miután ez sikerült, mindenki nagyon jól szórakozik a dalokon. És persze olyan is van, akinek ez már nem az, amit ő szeretne, hogy az lenne.