Kilenc könnyűzenei versfeldolgozás mellett prózai szövegeken keresztül Petőfi Sándor forradalmi lelkülete, a szabadság és a szerelem ereje, valamint a költő alakja elevenedik meg a Szabadság, szerelem – Petőfi 200 című zenés, irodalmi előadásban, amelynek ősbemutatója március 15-én lesz Budapesten, a Hagyományok Házában. A darab szövegkönyvét Ugron Zsolna József Attila-díjas író, a Kertész Imre Intézet művészeti igazgatója írta, aki a 061.hu-nak így fogalmazott az előadásról: “Azt próbáltam boncolgatni, hogy mi Petőfi életében a szerelem, és hol van a gyökere ennek az egészen elképesztő és mindent elementárisan elsöprő szabadságvágynak, ami valójában megfogalmazódik: hogy a szerelem az életnél is fontosabb, a szabadság pedig a szerelemnél is fontosabb.”
MM – 061.hu
“Petőfi közös ügy”
Az ősbemutató után a produkció ingyenes, országjáró körútra indul a Petőfi 200 – Közös jó a szabadság című programsorozat keretében – hangsúlyozta Schmidt Mária, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány főigazgatója az előadást beharangozó budapesti sajtótájékoztatón.
A főigazgató kifejtette, hogy az alapítvány felkérésére kilenc népszerű könnyűzenei előadó készített zenei feldolgozást egy-egy Petőfi-versből a költő születésének bicentenáriuma alkalmából. A darab szövegkönyvét – Szendrey Júlia, Petőfi Sándor és Ady Endre műveinek felhasználásával – Ugron Zsolna József Attila-díjas író, a Kertész Imre Intézet művészeti igazgatója írta, a produkció Káel Csaba rendezésében lesz látható – mondta Schmidt Mária, kiemelve: az előadás várhatóan sodró és meggyőző lesz, és elsősorban középiskolás, valamint felső tagozatos általános iskolás diákoknak készül.
Schmidt Mária emlékeztetett arra, hogy a Kertész Imre Intézet a névadó mellett Pilinszky János, Petri György, Sziveri János és Arthur Koestler hagyatékát is gondozza. Olyan életművekkel foglalkoznak, amelyeknek a szabadság áll a középpontjukban, úgy ahogy Petőfinél, aki a szabadság elkötelezettje volt. Mint mondta, az alapítvány 2009-ben Petőfi-díjat is alapított, amelyet minden évben egy arra érdemes embernek ítélnek oda.
“Petőfi közös ügy, az is közös ügy, hogy méltóképpen emlékezzünk rá”
– fogalmazott Schmidt Mária, kiemelve: fontos, hogy az újabb és újabb generációk is megértsék költészetét.
Az előadáshoz az Aurevoir., Dánielfy, Ember Márk, Paulina, a Romengo, a 4S Street, Trap kapitány és a Tha Shudras, a The Biebers és Sena készítettek Petőfi egy-egy verséből feldolgozásokat. Az előadók a dalokban – és az azokhoz készült videóklipekben – Petőfi verssorait saját zenei és képi világukkal ötvözték. A klipek csütörtöktől érhetők el a Kertész Imre Intézet YouTube-csatornáján.
A Szabadság, szerelem – Petőfi 200 című, egyórás színdarab két szereposztással készül. A narrátorok szerepét Eszenyi Enikő Kossuth- és Jászai-Mari-díjas/Katona Kinga, illetve Berecz István/Szabó Sebestyén László Junior Príma-díjas, Petőfi Sándor szerepét Koltai-Nagy Balázs Junior Príma-díjas/Berettyán Nándor Jászai Mari-díjas színművészek játsszák.
Mindent elementárisan elsöprő szabadságvágy
“A megzenésített versek köré írtam egy kerettörténetet. Az volt a cél, hogy beágyazzuk ezeket a verseket és megmutassuk Petőfinek azt a gondolatiságát, ami elvezet a költői programja megfogalmazásához” – mondta szövegkönyvet jegyző Ugron Zsolna a 061.hu-nak.
“Azt próbáltam boncolgatni, hogy mi Petőfi életében a szerelem, és hol van a gyökere ennek az egészen elképesztő és mindent elementárisan elsöprő szabadságvágynak, ami valójában megfogalmazódik: hogy a szerelem az életnél is fontosabb, a szabadság pedig a szerelemnél is fontosabb. Azt próbáltam keretbe ágyazni, hogy hogyan jut el ide.”
A darabban van egy Petőfi Sándor, aki bizonyos pontokon megszólal, és van egy férfi narrátor és egy női narrátor, akik egy kicsit mesélnek arról, hogy mi is történik éppen.
A szövegkönyv Szendrey Júlia és Ady Endre műveinek felhasználásával íródott, hogy erre miért volt szükség, arról Ugron Zsolna azt mondta:
“Szendrey Júlia szövegeire azért volt szükség, mert azt gondolom, hogy a forrás mindig közelebb van az igazsághoz, mint a késői író. Ráadásul Szendrey Júlia szövegeit nem is nagyon ismerjük, pedig azon túl, hogy ő Petőfi szerelme, kétség kívül a dolgokra nagyon közelről rálátó személy. Adyt pedig azért választottam, mert amikor olvastam a Petőfiről írt szövegeit, akkor arra a felismerésre jutottam, hogy egészen máshonnan néz rá Petőfire, mint mi. Időben is közelebb van, valószínűleg egy egészen másfajta korszellemben írja ezeket a sorokat, és én nagyon izgalmasnak találtam ezt a megközelítést”, tette hozzá.
Arról, hogy mennyire kap helyet az előadásban Petőfi humora, az író azt mondta, reméli, hogy ez is kisejlik az előadásból, illetve az a fajta könnyedség, ami a középiskolások számára is megkönnyíti a befogadást, hiszen ez az előadás elsősorban nekik készült.
Ugron Zsolnát arról is kérdeztük, szerinte mennyire választható le Petőfi munkásságáról a Petőfi-kultusz.
“Nem tudom, hogy van-e Petőfi-kultusz, az biztos, hogy most, a bicentenárium kapcsán nagyon sok program van, és nagyon sokféle módon megjelenik Petőfi a zenében, a képzőművészetben, színházi előadásban, filmben. Mindig nagyon nehéz, hogy mennyire irányul figyelem az alkotóra a művek mögött, és az sem könnyű kérdés, hogy mennyire van ennek értelme. Petőfinél azért még nehezebb a helyzet, hiszen egészen elképesztő módon fonódik össze az élete a műveivel, talán még erősebben, mint általában. Én mindig nagyon izgalmasnak találom, ha sokféle szempontból lehet ránézni valakinek a munkásságára és az életére is”
-fogalmazott Kertész Imre Intézet művészeti igazgatója.
Petőfi, kora rocksztárja
Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, a Nemzeti Kulturális Alap – Petőfi 200 Ideiglenes Kollégium vezetője kiemelte, hogy műfaji sokszínűség jellemzi a bicentenárium alkalmából készülő előadás dalait. Demeter Szilárd kora rocksztárjának nevezte Petőfit, aki “az összes ellentmondásosságával együtt tudta ezt a szerelem-szabadság mátrixot megélni”. Úgy vélte: Petőfi Szabadság, szerelem! című verse néhány sorában mindent elmond arról, hogy emberként miért érdemes élni a világon.
A készülő Szabadság, szerelem – Petőfi 200 című előadás a kortárs popkultúra, valamint a színházi kultúra nyelvén megmutatja a Petőfi által képviselt értékeket, ezáltal hozzájárulhat ahhoz, hogy létrejöjjenek “közös kulturális kódjaink” – magyarázta Demeter Szilárd.
Az előadás ingyenes és regisztrációhoz kötött.
A 15:00 órás előadás teltházas, a 17:00 órás előadásra az alábbi címen regisztrálhatnak: ????????????@??????????????.??
Fotó: Hatlaczki Balázs