Az Of Monsters And Men új lemezét az izlandi téli berek ihlette, ahol csak két színt vittek fel a tájképekre, a hószín fehéret, és a sár feketén fénylő árnyalatait. Ehhez képest a partybachanáliák ifjú törtetője, Zedd már a True Colorsról énekel, ami eszünkbe jutatja a pszichoaktív partyk pantone skálájának csak segédanyagokkal kikeverhető világát.  

PZL – nullahategy

Beneath_the_SkinIzland olyan kicsi, hogy szinte mindenkinek köze van Björkhöz, a szigeten megforduló néhány kúpos fókához, és azokhoz a jegesmedvékhez, akik jégtáblákon úsznak le a sarkkörről. Nemrég olvastam az izlandi Sjon A macskaróka című könyvét, cseppet sem lepődtem meg, amikor kiderült, hogy a derék szerző Björk szövegírója, de 317 351 lakos közül jó eséllyel találunk olyanokat, akik a Sigur Rós tagjaival állnak vérségi rokonságban, vagy éppen az Of Monsters and Men legénységével.

A hattagú indie-folk zsánerű csapat megbízhatóan kiérdemelte a kölyök Arcade Fire megtiszetlő címet. Nemrég jelentették meg a Beneath The Skin című albumukat, ami afféle dream popos matatás, hatásvadász, EB-himnuszos hangzással, sok vo-óó-óóó-val, de a Puressence, és részint az Ildewild is rokonítható a zenés világképükkel. Mégis, mindenki az Image Dragont említi meg, ha közös zenei platformokat keres.

Erőteljes törzsi jellegű tamok és a finom gitárok összjátéka, a teátrális stadionrock és meghitt személyesség összeszikrázása adja a zenekar különlegességét. Egy-egy dalukat éppúgy el tudjuk képzelni a True Detectives harmadik szériájának főcíméhez, ahogy a H&M téli kollekciójának spotjaihoz is. A lemez meglehetősen egyanyagú, az atmoszférikus dalok ugyanarra a hangszerelési együtthatókra épülnek,  mégsem válnak unalmassá, mert az Of Monsters and Men önazonos a kopár izlandi tájjal, ami annyira terméketlen, hogy alig van néhány folyója, és azok is rövidek. Viszont az album előrelépés a My Head Is an Animal című, négy évvel ezelőtti albumukhoz képest, több rajta a pszichoaktív mozzanat, melodikusabb is, valahogy jobban ott van a viking ősök örökítő anyaga.

10242603836Ha az Of Monsters And Manről le lehetett írni , hogy ők az új Arcade Fire (vö: Rolling Stone), akkor a Saratovban, az egykori Szovjetunióban született Zeddről pedig azt, hogy ő az orosz David Guetta. Illetve a német, mert Zedd gyermekkorát már Németországban töltötte, a kis Zedd jó ritmusban Kaiserslauternbe költözött a szüleivel. Az 1989-ben született ifjú varázslótanonc már dolgozott Justin Bieberrel, Lady Gagával, valamint a Black Eyed Peas-zel is, szóval nem aprózta el a húszas évei elejét, talán jövőre a VOLT-ra már nem Guettát hívják el a Motörheaddel fellépni, hanem Zeddet, aki nem viccel, Selena Gomez a csaja, tavaly a Grammyn elhozta a Best Dance Recording díjat, illetve szintén tavaly MTV Video Music Awardson a MTV Clubland Award díjat.

Csodálkoznék tehát, ha a Sziget iroda nem kezdett volna a menedzsmentjével tárgyalni egy luxushakniról. Az elektropop dalok hol édeskés melódiákra épülnek, hol a nyolcvanas évek euro diszkójára. Kiválóan működnek a Hungaroringen az időmérő edzés napján a hot dogos standon, de akár egy horvátországi vitorlás hétvégén is. Otthoni hallgatásra nem javasoljuk, hacsak életünk nem egy permanens patrizás valami penthause lakásban, ahol az aranyozott budhafejről szívjuk fel a kokaint, és nincs a fürdőszobánkba beállítva egy flipper és egy billiárdasztal.