Megjelent Géczy Nóra Design – Tér – és formakultúra című munkája. Íme egy közérthető, jól strukturált és remekül illusztrált munka, olyan mintha csak egy afféle tankönyv lenne, ugyanakkor izgalmas, mint egy regény. Igen, ez a design regénye, nem fejlődésregény, hanem egy afféle mában játszódó történet.

PZL – 061.hu

Nem árt, ha minden családi könyvtárban van egy polc, ahonnan a designról szóló könyveket vehetjük le, akkor, amikor nem természeti környezetbe vágyunk, hanem az épített terekben maradnánk. Itt van például Géczy Nóra remek munkája, amely afféle tudatmódosító, tudattágító szakirodalom, amely segít abban, hogy ne csak úgy tekintsünk a designra, mint ami szép és egyben funkcionális is, hanem afféle gyakorlati alkalmazásra, olyan lehetőségre, aminek köszönhetünk jobb, használhatóbb lesz a világ. A kötet segít annak megértésében, hogy mitől jó a design, mennyi ebben a trend erőtere, és mennyi az innováció, egy probléma megoldására adott hatékony válasz. A jó design nem luxustermék, része a felhasználó szociális környezetének, segíti az életünket, akár egy gyógyászati segédeszköz, ugyanakkor szép is, formájával elmond valamit arról a térről és időről, amikor megalkották.

Kép: PZL

Megtanulhatjuk Géczy Nórától azt is, hogy magának a funkciónak az üzemelésnek is van esztétikája. A jó formatervezés persze nemcsak a felhasználót segíti, de szerencsés esetben kifejezi alkotója személyiségét, és odafigyel arra is, hogy egy design tárgy nem önmagában áll, hanem működésbe lép a környezetével, kiegészíti azt, ahogy egy park szobrai is harmonizálnak a természeti környezettel. A kötetből megtudhatjuk hogy a tárgyaknak etikája is van, fontos, hogy biztonságosak legyenek – emlékezzünk vissza a régi lemezgyári játékokra, amelyek éles fém részei összevághatták a gyerekek kezét. Persze ettől függetlenül számos nemzedék fantáziáját mozgatta meg mondjuk a kutyás persely és a törpe autó. A designhoz művészi jellegű, művészeti hátterű kreativitás szükséges, amelynek ugyanilyen nélkülözhetetlen alkotóeleme a technológiai tudás innovatív felhasználása. Ennek egyik szép példája Dániel Tünde tervezte Audi Aicon kerékdesign, amely mindent tud a légellenállásról, de a futurista esztétikáról, az art decóról és a kortárs sci-fi vizuális világáról és magáról az Audi kultúrtörténetéről is.

Kép: PZL

Géczy Nóra nem csinál titkot abból, hogy könyve afféle tankönyvként is remekül használható, áttekinthető ábrái, összefoglalói, jól strukturált, egymásra épülő ismeretanyagai olyanok, mintha csak egyetemi előadások jól felépített power pointtal megtámogatott részei lennének (Géczy Nóra egyetemi docens, a Széchenyi Egyetem Épülettervezési Tanszékén oktat építészetet és belsőépítészet tervezést), ugyanakkor mégis azok számára is élvezetesek, akik néhány kortárs regény olvasása között, mintegy lazításképpen úgymond tesznek egy sétát kreatív tervezés kalandos és nem minden tanulság nélküli világában. A kötet elolvasása után másképp nézünk a reggeli elköltésekor a kávéfőző gépünkre, és nemcsak egy Vespa robogó juthat eszünkbe róla, hanem logikusan határoltság, az ergonómia, de még a globális etika és az identitás is. 

Géczy Nóra
Design – Tér – és formakultúra
Scolar
254 oldal 7500Ft