Plagizálásban találták vétkesnek Jeff Koons amerikai szobrászt, a kortárs képzőművészet egyik legvitatottabb, egyben egyik legjobban fizetett sztárját, akinek a párizsi Pompidou Központban tartott 2014/15-ös retrospektív kiállítása minden idők egyik legsikeresebb tárlata volt a kulturuális központban.

MTI

A ma 62 éves amerikai szobrászt Jean-Francois Bauret, a 2014 elején elhunyt francia fotóművész özvegye vádolta meg azzal, hogy Naked című, egy fiatal lányt és fiút meztelenül ábrázoló porcelánszobrával a pucér portrék specialistájának számító férje egy 1975-ös, képeslapon terjesztett fotóját koppintotta le. Egy párizsi bíróság bizonyítottnak találta a plágiumvádat és csütörtökön együttesen 20 ezer euró kártérítés megfizetésére kötelezte a művész LLC nevű cégét és a művét kiállítani szándékozó Pompidou Központot, amelyeknek állniuk kell a hasonló összegű perköltséget is. Koons cége további 4000 euró kártérítést köteles fizetni a fotóművész családjának azért, mert a szobrot Koons honlapján is bemutatták.

Bár a szobrász 1988-ra datált alkotása szerepelt a kiállítás katalógusában, a Nakedet végül nem tették közszemlére, a kulturális központ szerint azért, mert szállítás közben megsérült. Plágiumvád miatt eltávolították a kiállításról Koons egy másik művét, a Fait d’hiver című installációt is, mivel a Naf-Naf ruhagyár reklámügynöksége szerint a porcelánkompozíció, amelyben egy disznó siet egy hóban fekvő félmeztelen nő segítségére, egy hajdani konfekcióreklám lekoppintása. A Pompidou Központ a vádakra reagálva felhívta a figyelmet arra, hogy a lekoppintásnak tartott művek a Banalitás című sorozat részei, amelynek alapelve, hogy a kereskedelemben kapható termékekből vagy a sajtóban megjelent képekből indul ki.

Kép: The New Inquiry