Mintha minden egyes ruhadarab egy mesekönyv lapja lenne a Rozmaring Hungarian Designnál, ugyanis a hazai brand a magyar népmesék illetve a pásztorélet világát eleveníti meg kötött pulóvereken, poncsókon és kézzel festett selyemruhákon. Egy- egy darabban többhónapnyi kutatómunka van. A múlt és jelen találkozását jelképező, pixeles hatású „Pásztorélet” kollekció után a csodaszarvas legendáját idézi meg a szegedi alkotó, de tervben van már a Honfoglalás kori mondák nyomán továbbhaladva a Turul- tematika is.

LSZF- 061.HU

“Már az egyetemi éveim alatt is benne volt a fejemben, ha lesz egyszer egy önálló, saját ruházati brandem, akkor az magyar tematikájú lesz mindenképp. Tulajdonképpen a diplomamunkám is ennek a bevezetése, Róth Miksa csodálatos üvegablakai ihlették a vizsgakollekciómat.”- meséli Rengei Georgina, alapító, aki hozzáteszi, hogy nagy hatással volt rá a Magyar Népmesék látványvilága. De honnan jön az a mesés egyediség, ami messze megkülönbözteti, mi több, hordhatóvá és trendivé varázsolja a Rozmaring Hungarian Design öltözékeit? “Mindig is olyat kerestem, amit még más nem vitt ruhára. A matyó és kalocsai minta ebből a szempontból már sokszorosan túlismételt. Így jött az ötlet, hogy egy sokkal bohóbb iránnyal kezdjük, a pásztorokkal, a cifraszűrös juhásszal, csikóssal. Ez a minta szerintem sokkal meghökkentőbb, ugyanis nem bájos virágokat látunk, hanem valami sokkal vagányabbat, illetve olyan saját elemek is belekerültek, mint egy rackajuh vagy egy életfa. Elkezdtem hát nézegetni cifraszűröket, hogy hol milyet viseltek. Elmentem Erdélybe, kisebb helyekre, ahol még autentikus régi mellényeket árulnak, melyeket száz évekkel ezelőtt hímeztek ki. Ezeket a darabokat alaposan megfigyeltem, megtapintottam, fotókat készítettem róluk, és jó pár könyvet is beszereztem, hogy pontosan utánajárjak a mintaelemeknek.” 

Georgina ruhái kapcsán hangsúlyozta, hogy elvi síkon a pásztorok életvitele is megjelenik munkáiban, ugyanis miután a juhászok kiterelték a nyájat a mezőre, kézimunkával foglalkoztak azért, hogy a környezetüket széppé, igényessé tegyék, például egy faragott alátéttel, tállal, tányérral. “Ezt a gondolatmenetet ültettetem át a ruháimba, ugyanis szeretnék igényes, maradandó darabokat készíteni, amelyek tisztelik a hagyományokat, múltunkat. “

A pásztor motívumok után a magyar mondavilág témaköre került elő, amelynek első állomása a csodaszarvas volt. De hogy is születik meg egy új kollekció? És miért jött ez a pixeles feldolgozás? ” A csodaszavasnál tökéletes kompozíciót akartam komponálni, a történet méltó megidézéséhez igazán fel kellett nőni. Honfoglalás kori kaftán kabátokat kutattam, abból merítettem ötleteket. A tervezés előkészítésekor rengeteget járok könyvtárba, múzeumba. Ott megfigyelem, a különböző mintákat, lerajzolom őket, majd egy rácshálós papíron megalkotom ezeket a pixeles rajzokat. Tisztában vagyok azzal, hogy meglehetősen merész dolog a népviseletbe számítógépes pixeleket csempészni, de szerettem volna modernné, egy kicsit mássá tenni a megszokottól. Itt nagyon sokat kell számolnom, hogy a kötésben egy minta pontosan olyan arányos legyen, mint a való életben egy- egy motívum. Ezután ezeket átadom a csongrádi kötödének, ahol a mintázó szakember átírja a terveimet számítógépbe és innen indul a próbakötés. Ekkor szembesülünk vele, hogy milyenek lesznek a minták, például a szarvas kecses lett vagy túl pufi. Ez a javítási folyamat akár több hét is lehet, míg minden a helyére kerül. A kötött kelme ezután átkerül a vásárhelyi varrodába, ahol olyan speciális gépekkel állítják össze a darabokat, amelyek eldolgozzák a kötést.” 

Georgina nem titkolt célja, hogy a fiatal generáció számára is menő, hordható, nem átlagos öltözékeket készítsen.  “Szerintem nagyon fontos, hogy ne csak ilyen alap pólókban gondolkozzunk, egy matyómintával vagy alap ruhákban, amiket már megszoktunk, és amiket úgymond tesi órán is viselünk, hanem a mai trendekbe illő fazonokban. Legyenek lendületesek, könnyedek. Fontos számomra, hogy viselője a népi kultúránk kincseit is büszkén meg tudja mutatni. Azoknak, akik megriadnak a színektől azt tudom mondani, hogy a magyar iparművészet soha nem volt szürke-fekete. “

Rengei Georgina a Rozmaring Hungarian Design alapítója és divattervezője a Csodaszarvas kabátkában

A CSODASZARVAS KABÁRKA
Elején megjelenik Hunor és Magor a kerecsensólyommal, hátoldalán a csodaszarvas ágaskodik, agancsa között a nomád napkoronggal. A ruhadarab mellrészét honfoglalás kori régészeti leletek mintái díszítik: szív- és rózsaalakú pitykék, boglárok, csüngők rajza. Bizánci tulipános szalagdísz mintasor fut vé­­gig az ujján, valamint az ősi erő, folyamatos fejlődést jelképező Istenfa is helyet kapott a kabát két oldalán.
A minta és a fazon mellett színválasztása is tudatos: a domináns aranysárga színhez háttérként a mélykék mellett döntött. 

A kötött darabokból apró kitekintést jelentenek az egyedi, kézzel festett hernyóselyem ruhák, amelyek felkérés nyomán születtek meg. “Az Anna- bálra kellett készítenem egy ruhát. Eléggé kétségbe estem először, de aztán jött a Covid, a karanténkorszak, és autodidakta módon megtanultam ezt a selyemfestést. Amúgy semmiképp nem akartam átlagos, csipkés, fodros báliruhát, hanem valami egyedit, ami csak annak a lánynak lesz, egy olyan estélyit, aminek üzenete van, így megfestettem a Balatont. Aztán annyira belelendültem a selyemfestésbe, hogy a csodaszarvast is megalkottam így. “ A Rozmaring Hungarian Design oldalát böngészve találunk csinos farmerruhákat is, amelyekről megtudtuk, hogy ezekből jelenleg csupán egy- egy darab készült és a jövő szezonban lesznek nagyobb mennyiségben elérhetők. 

A hazai designer darabok tekintetében mindig komoly kérdés az árképzés. “Szerintem nem lehet felvenni árban a versenyt a keleti gyártású termékekkel. Ez európai fonalból készül, magyar szakemberek dolgoznak rajta, én több héten át tervezem, nem egy összecsapott dolog. Itt, hogyha bármelyik részét kispóroljuk a folyamatnak, akkor már nem ezekről a ruhákról beszélünk, hanem elnézést a kifejezésért, egy bóvliról. Egyébként, ha megnézzük a piacot, akkor láthatjuk, hogy az én termékeim a tervezői darabok között egy alacsony árkategóriát képviselnek, annak ellenére, hogy úgy gondolom, minőségben, kinézetben, látványban a magasabb osztályt is megcélozhatnám.”

Fotók: Rozmaring Hungarian Design Facebook